• BladEkström

    Bjuda tärnans pojkvän?

    Jag och min blivande man var och hälsade på våran tärna (en av mina nämaste vänner) för några veckor sedan. Vi bor ca 20 mil från varandra så vi ses inte super ofta. När vi nu var där och pratade om bröllopet slänger hon ur sig att hon hade frågat sin pojkvän om han ville komma, helt utan att ha kollat med oss om det var ok. De har varit tillsammans i ett år och vi har aldrig träffat killen trotts att vi träffat henne otaliga gånger sedan de blev ett par. Hur ska vi göra? funderar på att säga att han får komma om vi får träffa honom innan bröllopet men hur säger man det? Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Bjuda tärnans pojkvän?
  • Silla69

    Jag tycker du gjort helt fel som inte bjudit honom..

    Det är Tärnans pojkvän, du behöver inte godkänna honom för att han ska bli bjuden tycker jag...

    Hade han inte kunnat sköta sig så hade hon nog inte tagit med honomm, så att hon ska behöva säga så ÄR BARA DITT FEL.

  • BladEkström

    Men shit, tror att ni missförstått! För det första så är inte inbjudningarna är inte utskickade, för det andra så hade vi verkligen tänkt att bjuda honom men som jag skrev förut så känns det jävligt konstigt att bjuda folk man aldrig träffat före folk som är ens vänner och NEJ jag behöver inte träffa honom för att godkänna honom, tro fan att han sköter sig men det skulle vara ganska trevligt att känna folket man delar sin stora dag med.

  • kullaberg

    Jag hade helt enkelt sagt som det är; att du gärna vill träffa din tärnas pojkvän innan bröllopet, så antingen om ni bjuder hem de till er eller om ni bjuder in er hos dom så att ni får träffas. Kan förstå att du vill träffa alla du bjuder till ditt bröllop. Säg till din vän och tärna precis vad du känner! Jag tror hon förstår och hon vill säkert också att ni ska träffa hennes pojkvän innan hon ska vara tärna på ert bröllop. Hade jag velat iaf Sen bjuder man inte folk till ett bröllop utan att kolla med brudparet först, oavsett om man "bör" bjuda respektive eller inte. Tycker jag.

  • Stardusty

    Det är det vanligs syndromet här på bt att man gärna vill klanka ner på de som gör "dåliga val" så bry dej inte om vissa griniga kommentarer.
    Jag förstår precis vad du menar, när vi gifte oss hade vi endast bjudit in familj, släkt och de närmsta vännerna. Så ungefär 1-1,5 månad innan vigseln när inbjudningarna kommit ut frågar en av gästerna om hon får ta med sig sin nya pojkvän sen 1 månad tillbaka. Jag hade då aldrig träffat honom om sista tiden innan vigseln såg det ut att bli svårt att hinna träffa honom då vi hade fullt upp och han reste rätt mycket med sitt jobb. Så jag kände mig verkligen kluven. Det spelade inte så stor roll hur länge de varit ihop utan mer att jag inte kände honom och inte hade träffat honom. Och just eftersom vårt bröllop ju var så litet kändes det fel att bjuda nån man inte känner när vi faktiskt inte bjudit folk som vi känner men som inte stod oss så nära.
    Tyvärr kunde han ändå inte komma visade det sig, men jag tror att även om han hade kunnat hade det känts konstigt. Han kände ju varken mig eller min man och den enda han kände var ju min vän.
    Men eftersom detta handlade om någon som spelar en mer central roll, din tärna, så hade jag nog bjudit hennes kille. Men först bjudit dem på middag eller nåt så han fick lära känna huvudpersonerna inför den stora dagen!

  • pandis81

    jag tycker definitivt att ni ska träffa honom innan bröllopet, det är ju roligt att veta vilka man bjuder och inte bara säger han kan komma, men jag vet ju inte hur han ser ut.

    Vi är lite i samma sits, min m2b ska ha sin bästa vän som bestman och våran dotters gudfar.
    Hans vän bor 20 mil ifrån oss och vi träffas inte lika mycket nu som vi gjorde när vi bodde i samma stad, men vi vet ändå vart vi har varandra och vi ringer ju till varandra och pratar. Han har nu flyttat ihop med en tjej och vi har träffat henne ytligt ett par gånger.
    Men vi har tänkt att bjuda henne ändå eftersom dom faktiskt bor tillsammans och han är en sån viktig del av bröllopet.
    och så är hon trevlig, men det är ju inte direkt så att vi känner henne. Så ett par träffar till innan bröllopet blir det garanterat.

    så bjud hem dom eller åk till henne och säg att ni vill träffa honom.. Kan väl inte skada ??

  • fromheretoeternity
    BladEkström skrev 2009-08-13 09:36:32 följande:
    Men shit, tror att ni missförstått! För det första så är inte inbjudningarna är inte utskickade, för det andra så hade vi verkligen tänkt att bjuda honom men som jag skrev förut så känns det jävligt konstigt att bjuda folk man aldrig träffat före folk som är ens vänner och NEJ jag behöver inte träffa honom för att godkänna honom, tro fan att han sköter sig men det skulle vara ganska trevligt att känna folket man delar sin stora dag med.
    Men om ni redan tänkt bjuda honom, och du nu skriver att du inte behöver träffa honom innan han blir bjuden... vad är då problemet? Jag förstår inte riktigt vad du frågar om eller vad du vill ha hjälp/råd om? Din rubrik lyder ju "bjuda tärnans pojkvän?"... Om det nu är självklart att han ska bli bjuden så är det väl inga problem? Vill du hemskt gärna lära känna honom innan bröllopet så får väl du ta första steget till det i så fall?
  • Tess80

    Jag ser inga som helst problem med att bjuda respektive som vi aldrig innan träffat! Jag förstår inte heller "problemet", det spelar väl ingen roll om man träffar dom innan eller på bröllopsdagen? Vad tror ni ska hända om ni träffas för första gången på bröllopet?

    Vi hade två par som hade nya respektive som kom på vårat bröllop. Dom hade vi heller aldrig träffat! Men vi hade lika kul för det ändå, som vi dansade och skrattade med under kvällen! Dom var ju jättetrevliga och roliga! Den ena t.o.m ställde sig upp och höll ett litet tal och tackade innerligt att han fått bli bjuden inför alla. Det var jättegulligt och alla blev vi överraskade! Men han är ju också radiopratare och har inga problem med att tala inför/till folk he he!

  • AnnBo

    vi valde att inte bjuda min ena tärnas kille, och hon förstod..de senaste ggr vi har träffat honom har han varit otrevlig och rent utavsagt elak mot både mig och min tärna, och vi har gett honom chans på chans och han bättrar sig inte så vi valde att inte bjuda honom...men hon blev inte arg!

  • anne på grönkulla

    Ja, det låter ju som att de har en issue i sin relation, som hon kanske borde fundera på i större termer än bara ert bröllop?


    AnnBo skrev 2009-08-13 12:41:45 följande:
    vi valde att inte bjuda min ena tärnas kille, och hon förstod..de senaste ggr vi har träffat honom har han varit otrevlig och rent utavsagt elak mot både mig och min tärna, och vi har gett honom chans på chans och han bättrar sig inte så vi valde att inte bjuda honom...men hon blev inte arg!
  • BladEkström
    Tess80 skrev 2009-08-13 12:10:51 följande:
    Jag ser inga som helst problem med att bjuda respektive som vi aldrig innan träffat! Jag förstår inte heller "problemet", det spelar väl ingen roll om man träffar dom innan eller på bröllopsdagen? Vad tror ni ska hända om ni träffas för första gången på bröllopet?Vi hade två par som hade nya respektive som kom på vårat bröllop. Dom hade vi heller aldrig träffat! Men vi hade lika kul för det ändå, som vi dansade och skrattade med under kvällen! Dom var ju jättetrevliga och roliga! Den ena t.o.m ställde sig upp och höll ett litet tal och tackade innerligt att han fått bli bjuden inför alla. Det var jättegulligt och alla blev vi överraskade! Men han är ju också radiopratare och har inga problem med att tala inför/till folk he he!
    okej jag förstår om du inte har det problemet och vad kul att de tom. höll tal. Men vi har en tight budget och varje person kostar oss 500 spänn bara på mat därför ville vi gärna överväga noga vilka vi kommer att bjuda.
  • Fides spes caritas

    Jag kan nog känna att den tärna man väljer står man väldigt nära?

    Hade min tilltänka tärnor haft nya pojkvänner hade jag nog säkerligen träffat dem men om inte hade det varit självklart att bjuda ändå.
    Tycker ändå någonstans att detta är ett litet och önödigt problem att lägga energi på i ett sånt här sammanhang.

    Tänk så här istället. Vad GLAD din vännina måste bli om du bjuder hennes pojkvän

  • Annapanna larsson

    Hej!

    Jag hade valt att bjuda killen, ett bröllop är ju en fest för kärleken och tror att det kommer kännas tomt och tråkigt för din tärna att inte ha den hon tycker allra mest om där.

    Så mitt förslag är att bjuda.

  • lecaroline

    Om man inte vill göra sig ovänn med tärnan ska hennes kille få komma... Det är några hundra kr mer för fred och vänskap..

  • Tess80
    BladEkström skrev 2009-08-13 13:53:45 följande:
    okej jag förstår om du inte har det problemet och vad kul att de tom. höll tal. Men vi har en tight budget och varje person kostar oss 500 spänn bara på mat därför ville vi gärna överväga noga vilka vi kommer att bjuda.
    Okej, då förstår jag. Men då är ju igentligen ekonomin "problemet". Och har ni inte pengar så att ni kan bjuda en person till(för vad jag förstår så gäller det här endast en person dvs. tärnans pojkvän) så ska ni ju inte göra det. Har man inga pengar till det så har man inte helt enkelt.
  • Hemlig2009

    För mig var det självklart att middagen/kvällen lika mycket var till för våra gäster som för oss. Självklart vill man ha med sin älskade på ett bröllop där man firar kärleken. Och ja, det var helt klart värt några tusen extra. Jag förstår uppriktigt sagt inte resonemanget alls.

Svar på tråden Bjuda tärnans pojkvän?