Bobou skrev 2009-09-28 16:44:13 följande:
Ja, och man lär sig mycket genom att observera. Min bild av sex och relationer har inte bara formats av egna erfarenheter, utan och också av andras, i min omgivning. Men att vara sådär tvärsäker när man själv har mindre information att bygga sin uppfattning på, är inte så rationellt eller ödmjukt...
Fast i rättvisans namn så handlar det väl mest om vilken auktoritet man sätter störst tilltro till. Om man litar mer på sin egen tolkning av bibeln än på någon annans uppfattning av vad som är ett hälsosamt förhållande till sex så kanske inte argument från den senare har så stor betydelse?
Jag har ju aldrig testat heroin trots att vissa säger att det är fantastiskt, men jag kan ändå säga att jag är helt tvärsäker på att jag hatar heroin.
Det jag tycker är tråkigt med den här debatten är att ena sidan inte verkar vilja krysta fram bättre argument än "så här är det". Inte ens en intressant tolkning av bibelord utan bara rakt upp och ner "så här är det". Det är bara tyckande för tyckandets skull och är helt ointressant för oss andra.