Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Jag håller med!!
Du ska nog inte lyssna på vad forumet säger utan vända dig till församlingen och förklara din önskan och ta ditt beslut efter det. Jag tycker denna tråd har spårat ur lite.....
Har varit i kontakt med min församling och de tillåter detta, så nu ska jag fundera på om det blir så eller om min m2b och barnen går tillsammans fram till prästen
Har svårt att förstå varför man ska koncentrera sig på negativa saker när man snackar om bröllop, har varit på bröllop där det varit brudöverlämaning inte brundöverlämning allt har gått i rosa (då menar jag allt) brudgummen har rappat en sång till sing brud, tja allt möjligt men inte har jag men obehang suttit där i kyrkbänken inte har jag tänkt tillbaks med obehang och funderat på vaför man i hela fridens namn gjort på detta viset. Skratta åt det, ja, fundera varför, ja en obehag över ett bröllop? Nej jag har mycket svårt att förstå hur man kan ha de tankarna över huvudtaget.
Ang att ta hänsyn till utlänska gäster, ska man ta hänsyn till dyligt så blir det väl svårt att motivera middagen efter då det finns folk som svälter här i välden eller? Eller är brudöverlämning värre än svält?
Vet inte på vilket sätt detta är relevant till mitt inlägg? Jag har inte sagt ett ord om vad jag tycker om svenska kyrkan och hur vida det ska vara ok eller inte att man ska få promenera med sin far eller inte jag sa att jag inte för mitt liv kan förstå hur man kan må dåligt på ett bröllop hur man inte kan lägga vissa saker åt sidan och faktiskt glädjas åt två människor som står en nära som ingår äktenskap.
Har inte sagt något om att jag tycker att brudöverlämning skulle vara "gulligt" eller?
Jag koncentrerar mig inte på negativa saker när jag är på bröllop. Jag tål det mesta och kan se charmen i det även om jag aldrig själv gjort samma val. När det kommer till brudöverlämningen fungerar jag dock inte på det sättet. Jag tycker helt enkelt att det är en skittrist grej med en riktigt sunkig symbolik. Detta skulle jag aldrig säga till brudparet vars bröllop jag är gäst på, men det är något jag känner starkt för. Detta då brudöverlämningen i min värld symboliserar kvinnans omyndighet och när tvångsgifte tyvärr är en verklighet i många länder tycker jag att det är onödigt att välja in en sådan symbolik när man faktiskt har varit två om beslutet med äktenskap.
När det gäller din andra fråga utgår jag ifrån att du skojar. Nej, överlämning är inte värre än svält. Vi hade dock inte bjudit in några svältande barn till vår fest som sedan fick sitta och titta på medan vi andra åt. Att anpassa festen efter våra gäster för att de skulle vara bekväma var för oss en självklarhet. Vi var glada över att de var där och ville att de skulle ha det så bra som möjligt.
Nej, jag jämför bara att du tycker att gäster som mår dåligt av symboliken är extremt egoistiska med brudpar som ska ha allt på sitt sätt. Jag tycker då att det är mer egoistiskt att gå in och ändra saker för sin egen skull när det faktiskt finns så mycket uttalat emot det, men det är bara min uppfattning.
Sedan kan jag inte för ett ögonblick tänka mig att de som tycker illa vara på något sätt skulle visa det för brudparet eller för den delen vara så plumpa att de säger något i efterhand heller.
Nej jag skojar inte, att anpassa sig efter varje gäst skulle för våran skull var helt omöjligt, vi skulle då inte kunna gifta oss i kyrkan då vi har ett homusexuellt par som kommer och i dagen datum kan dom inte gifta sig i kyrkan och det vore väl inte schysst mot dom isådanna fall, vi kan inte severa gris eller alkohol vi har muslimer och en som inte drick av andra anledninger, vi skule inte kunna servera kött då min syster är vegetarian vi skulle inte kunna ha festen där vi ska ha den för att det finns en som inte kan simma och platsen ligger precis brevid en sjö. Jag menar att man ska ta hänsyn så att alla har det bra tex det vore ju oerhört plumpt att servera jordnötter på festen med en jordnötsallergiker närvarande, MEN att ett brudpar inte ska kunna ta det beslutet att promenera in med sin far utan att någon sitter och mår dåligt tycker jag är konstigt. Det gäller väl som i alla fall om att ge och ta, jag har mycket svårt att tro att tex min syster kommer att ha mindre roligt på vår fest då vi kommer att severa kött, precis lika lite som min kusin kommer för att vi servera gris ( kommer självklart att ha andra alternativ till de som inte får äta gris)
Det finns en hel massa fel här i välden MEN bröllp är väl inte ett ställe att sitta och tänka på det. Det är bara det jag menar. Själv ska jag gå in med min blivande man för annars tror jag inte någon av oss vågar gå in :)
Jag tillhör dem som tycker att det är helt onödigt att ha brudöverlämning, med den solkiga symboliken som finns, och precis som Imma så skulle jag sitta (och har gjort så!) med en litet märklig känsla och undra varför ett i övrigt jämlikt och jämställt par valt att ha brudöverlämning. Fortfarande så förstår jag inte detta, och det är en grej som stör litet när jag minns det bröllopet - oavsett hur glad jag är för parets skull.
Övriga exempel på hur man tillmötesgår gästerna är ganska orelevanta... Om jag inte gillar brudöverlämning, så hålls det ju ingen specialceremoni för att jag som gäst inte ska ta illa upp. Alkohol, matvaror m.m. kan man erbjuda ett annat alternativ, som då fungerar bättre. Personen som inte kan simma bör väl inte gå för nära vattnet, antar jag (ren självbevarelsedrift?). Angående att de homosexuella inte får gifta sig i kyrkan så är ju inte så att de skulle ta illa upp för att någon annan gör det? Eller varför skulle de annars sträva efter att göra likadant?
Återigen, vi är olika och vi ser det på olika sätt.
I min värld anpassar du dig efter dina gäster när du har vegetariska alternativ för vegetarianen samt andra rätter än fläsk till muslimerna. Det tycker jag är bra! Samma sak gjorde naturligtvis vi. Däremot tror jag att det är en stor skillnad på om man känner obehag inför en företeelse eller inte. Jag är vegetarian och mår inte dåligt av att andra äter kött runt omkring mig. Jag vet inte om personen du refererar till som inte kan simma mådde dåligt av att ni var så nära en sjö. Om jordnötsallergikern hade reagerat på luftburna nötter utgår jag ifrån att ni låtit bli att servera sådana, eftersom allergikern då hade blivit dålig. I och med att du inte tror att din syster eller kusin kommer att må dåligt över den mat som ni kommer att servera är det ju inte ett problem för er. Jag vill också poängtera att jag inte har mått dåligt på de brudöverlämningsbröllop som jag har varit på. Jag har haft det trevligt, men jag har funderat över den där överlämningen och varför de valde den. Så stark är symboliken för mig.
Man gör som man vill (förutom i just det här fallet, men det har vi ju redan tagit 14 varv redan), men jag tror att alla mår bra av att fatta upplysta beslut. Jag vill veta hur de val jag gör påverkar andra och vilka signaler jag sänder ut. Det tror jag att alla som funderar på brudöverlämning också vill.