Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått och torrt och väntan

Så, nu har jag dammtorkat alla rummen i det här huset och putsat lite på ena kakelugnen-det är verkligen bara avstädat helt hastigt här av de tidigare ägarna...när man tittar närmre på saker så är det som min mamma sa"under all kritik".
    Så jag har bestämt att varje veckostädning även ska innehålla att ta åtminstone NÅGON liten del mer ordentligt. Så idag blev det den där kakelugnen.

Vi har beslutat att försöka hålla at gemensamt städa hela huset rakt av en gång/vecka med dammsugning, svabbning och skaka alla mattor och så. Nu jobbar sambon ända till 19 ikväll, så jag tänkte det var bäst att börja. Så badrummen är klara och mattorna skakade, några av golven torrmoppade och så dammningen då.

Det är alltså stora dammsugarsvängen kvar och det trååååkiga plocket också.

Vilken TID det tar att städa! Fast det blir ju fint sedan förstås.

Förresten har jag planterat mina blomlådor också. Jag köpte fina blommor redan när mamma var här, men de har stått i ett plastbleck på altanen tills nu! Där gör de ju ingen glad.

Nu ser jag dem så fint utanför mitt köksfönster
    Fönsterbrädan där är typ obefintlig, så jag väljer att ha växterna på utsidan istället.

babbla babbla...

• passionsblomman

Ea: nej verkligen inte allt på en gång! Fast jag vet ju OM allt samtidigt.

I själva verket tycker jag att jag knappt gör något alls om man jämför med heltidsarbetande människor som rusar runt och är effektiva.
    Det är ju inte så att jag studsar upp kl 6 och kör järnet på dagarna precis....

Men NÅGON sak som bär lite framåt varje dag är ju bra om jag får arslet ur vagnen och åstadkommer.

Det är mycket med papper och fylla i och skicka mig hit och skicka mig dit när man flyttar, så det är en jädra massa post och "fyll i och posta saker" som dråsar in. Från skolan, vårdcentralen, elbolaget, kommunen, folkbokföringen, bla bla.

Sådant tenderar att samlas i viktig-högar här, och ger dåligt samvete.

Har ni sådana viktig-högar eller får ni iväg allt prydligt och ordentligt?

• passionsblomman

Hmmm, jag läste en tråd som det länkades till(familjeliv) om hur ofta man städade.

Jag kände mig som värsta snusk-gumman då!

En gång i veckan känns helt nödvändigt för att hålla det någorlunda. Golven i hall och kök måste man ju egentligen se över oftare och pinaler, det sprider vi flitigt omkring oss hela tiden.

igår i badet frågade min son: "Mamma, om du fick välja, skulle du välja att få fixa hela huset precis som du vill ha det -eller skulle du välja att pappa och jag blev mer ordentliga?"

Jag svarade listigt att i min fixarplan över hur jag vill ha det ingår att vi alla blir lite mer ordentliga.

lanovia 08 skrev 2009-10-22 12:58:13 följande:

Oj vilka duktiga städplaner ni har Blommis. *stoppar ner huvudet i sanden brevid Ninnis och visslar på för EA*vad trevligt med lite besök från dig här EA.
  • passionsblomman

Sonja, skönt att höra att det finns fler flytande högar..

Lanovia: ja VARFÖR gör man inte det!!! När det vore så skönt att bara vara av med det!

• passionsblomman

Mäh! Nu ringde sambon och sa

"Jo, mina föräldrar ringde och tänkte komma förbi och hälsa på och det går väl bra?"

"Jaha när då?"

"På lördag"

"Eeeeeh! Komma förbi säger du, de har 35 mil att åka och det tycker du inte vi kan boka så man vet OM det några fler dagar i förväg än i övermorgon??? Och varför vill du att de ska komma när jag ska vara borta hela dagen på högskoleprov? Och hur ska vi då kunna åka och kolla den där bäddsoffan som vi bestämde oss för att reservera av tjejen på Blocket?"

"......nähä det tyckte du inte var bra nej....."

Men ÅÅÅÅÅH! Ha lite jäkla egen tankeverksamhet och gör inte mig till boven nu då! Han skulle mycket väl kunna ringa dem och säga typ"nä, passion vill int att ni kommer"
    Istället för att det faktiskt är så att JAG har sagt flera ggr: men RING dina föräldrar och bjud in dem att hälsa på nån gång nu då så det blir AV.

Fast jag vill ju helst få vara med och höra planen innan de redan står på parkeringen!

• passionsblomman

Det här hade jag baske mig ordagrant kunnat skriva själv!

Ninnnis skrev 2009-10-22 13:26:15 följande:
    Jag är hopplös när det gäller papper, vi har högar lite överallt... Organiserat kaos, är det inte det det heter? Jag har faktiskt väldigt bra koll på vilka papper som ligger i vilken hög, bara inte "någon" flyttar på dem...
  • passionsblomman

Eller FRUKTANSVÄRT dålig på planering och framförhålning och att BERÄTTA saker i förväg!

och hela hans släkt älskar såna där överraskningsbesök, det tycker de är en höjdare. Typ "Heeeeeej i luren, gissa vart VI är....TADDDAAAAAA på er garageuppfart"

JÄTTEKUL när jag hade min depression tillexempel!

Fast efter ett antal ut-och sammanbrott från den besvärliga Passionsblomman så har de åtminstone sansat sig å den punkten.

Ninnnis skrev 2009-10-22 13:28:51 följande:
    Blommis, jag förstår din reaktion över svärisarnas ankomst. Är det månne någon som har lite svårt att säga ifrån till sina föräldrar...? Lanovia, jag lovar att ta ett glas vin åt dig! *slurp*
  • passionsblomman

EA, jag VILL veta din paprikahemlighet!!!

Pedant-nej aldrig!
    men jag lider av min egen oförmåga att hålla det sådär fint som jag är kapabel att göra det när jag lägger min kreativa sida till. Färgsinne och sådant spelar ju mindre roll om allt är kaos.

Själv har jag levt i ett jäkla råttbo nu i toio år och där var det liksom så hopplöst att det inte ens var någon idé...
    Nu vill jag skapa nya rutiner, INNNAN vi bott in oss och skaffat oss en massa ovanor.

Sedan vidhåller jag vad min klka Norska väninna säger: Det er gott att jha en plan-hvis du kan endre denn.

Alltså: målsättning-städa allaihop en gång/vecka, torsdag INNAN helgen = mål och det bästa.

Städa av det värsta ooch göra något roligare = gott nog ibland

Städa på lördagen om det kört ihop sig = bättre än inte alls.

Mitt huvudsyfte med planen är att ALLA i familjen ska få in i medvetandet att detta är något normala människor GÖR på regelbunden basis. Delta aktivt och inse hur pass lång tid det faktiskt tar.

Då får jag en son som kan ta hand om sig själv och sitt hem i framtiden, en sambo som är delaktig i att vårda det hem vi skaffat oss OCH slipper göra allt själv PLUS får njuta av ett hyffsat rent hem iallafall ett par dagar i veckan, helst på helgen.

Utöver det så GÖR det då heller inte lika mycket om det blir spontanbesök, utan man kan faktiskt säga "Jaså ojdå, vad kul!"

Tillråga på allt och som grädde på moset, lök på laxen och extra bonus, så kommer troligen min sambo att märka och UPPSKATTA de gånger jag böjat och kommit en bit på städningen utan honom.

• passionsblomman

Ja HEJJA mig! :-d

Förresten så stavar jag som en kratta och ramlar på mina tangenter, så han säger inte int´utan INTE min sambo. Däremot är hela hans släkt från Västerbotten i många generationer bakåt.

• passionsblomman

Det kan jag säga dig, att så skulle min sambo ALDRIG våga säga.

Han skulle vara rädd att bli mördad i sömnen en stilla natt, resten av livet!!

Vansinnig det är ju inte ens första halvan av förnamnet!

Vad pedagogiska ni är förresten. Det orkar jag inte. Jag skriker rakt ut, för när det kommer till punkten att jag måste ta upp saker, så är jag redan så irriterad över att jag måste vara den som gör det, så då är det försent.

Nu förra veckan däremot, när jag kom hem från massagen och väntade mig att hitta honomsovandes och hade ställt in mig på att slå på kaffe och väcka honom, då hade han redan börjat städa!
    Fast jag bara sagt det kvällen innan i fåfäng förhoppning om att han kanske skulle vara intresserad av att få det undangjort.

Nu har jag torkat golven och dammsugit nedervåningen också, så det är bra dammsuga och torka häruppe kvar för honom nu.
    Sonja68 skrev 2009-10-22 15:00:33 följande:
    Yes, den brukar jag också köra med: "Du, vilket vill du göra, laga maten, handla, hänga tvätt och vika ihop och stuva undan rentvätten eller dammsuga?" NÄr han är sur svarar han "Inget, det är DIN PLIKT" Behöver jag säga att jag blir VANSINNIG ?!Är han på mer normalt humör så väljer han laga mat eller dammsuga, att vi åker och storhandlar tillsammans. Ibland hänga tvätten också.
Svar på tråden I vått och torrt och väntan