• Kirsto

Tårtmonster-tråden del 11.

Flygande taxen: En tanke kanske kan vara att göra vanlig kakao/kaffeglasyr och spraya den svart? Det kan tänkas att alla gäster blir svarta i munnen, men å andra sidan gör det kanske inte så mycket.

Jag tror att päron och choklad blir jättegott. Vill du kan du ha päron och aftereight/mintchokladmousse, passar också bra med varann.

• Kirsto

Flygande taxen: Du, det har du rätt i. Kan nog lätt bli klöddigt med sprayfärg högt och lågt... Men vad tror du om att borsta glasyren med svart pulverfärg då? Typ sån här (fast en som finns i lager) www.kakburken.se/product_info.php

• Kirsto

Mica: Jaså var det DU som gjorde liljekonvaljerna och Ellie-tårtan? Såg på familjeliv men tänkte inte på namnet (plus att det är något förvirrande att både du och jag har andra namn där... ) Fina!

• Kirsto

Åsa Erika: Å vad roligt att det gick så bra! DUKTIGT!

• Kirsto

Sörön10: Jag har den enklaste av alla enkla mousser. Den är inte sofistikerad, men jag tycker själv att den blir lika god som enkel mousse med riktig choklad i (den enda som jag har gjort som är godare kräver ganasch med ägg, termometer och en massa sånt bök).

Blanda 1 dl strösocker, 1 dl kakao och 3 dl vispgrädde. Låt stå en halvtimme eller så i kylen så sockret får smälta lite. Vispa. Klart!

Sjukt lätt och väldigt gott. Jag brukar använda den på tårta, och den blir absolut väldigt fast så den är lätt att skära.

• Kirsto

Tojk: Du har helt rätt! Ganache ska det vara! Och du smickrar mig för mycket!

Yllo: I min bok är ganache en gegga man gör med ägg, socker, choklad och möjligen nåt mer jag har glömt. Man sjuder den sakta och försiktigt under ständig omrörning och med kontroll av temperaturen. Skitbökigt kort sagt. Kul med Kanadaresa! Åtminstone om du hinner till tårtbutiken.

• Kirsto

giz83: Det är ju perfekt!

Yllo: Som jag sa, jag kör nästan ALLTID enkel chokladgrädde numera. Jäkligt enkelt och lika gott.

• Kirsto

Tojk: Marsipan kan smälta om du har mousse med syra (dvs frukt- och bärmousser) direkt under. Grädde och vaniljkräm går finfint utan att fodra, men täck INTE över med plast! Då smälter hela skiten direkt.

Chrysoberyl: Blåbärsmousse ska vara gott till vaniljmousse har jag läst, gärna med färska bär i tårtan. Själv tycker jag att glasscreme är jättegott (50/50 av vispad grädde och vaniljkräm, eller den proportion som du själv tycker är lagom, jag brukar ta mer av grädden) och tycker att det verkar onödigt krångligt att göra nån annan slags vaniljmousse. Jag gillar verkligen färska bär i tårta, hallon eller nåt annat, så det blir lite syra.

Av de fluff jag har provat så tycker jag att punchpraliner var jättegott, men det vill ju till att man gillar punch då. Skumbananer blev bara konstigt. Fluff på FOX citronkola är supergott!!!

• Kirsto

Chrysoberyl: Det är alltid så svårt att veta vad andra gillar, men jag tycker själv att citron och blåbär borde gå utmärkt! Lemoncurd är mera söt än frisk tycker jag själv, men icke desto mindre gott!

Jag tycker att marsipan är jättegott, och särskilt till grädde. Jag skulle nog kanske göra så här med början nerifrån:
    -ljus botten
    -fluff på fox citronkola (om du får tag på, asgott!)Vill man kan man ha ett tunnare lager lemoncurd under, men det behövs egentligen inte.
    -ljus botten
    -färska blåbär + vaniljmousse
    -ljus botten
    -vaniljgrädde (antingen bara vispad grädde med vaniljsocker eller vispad grädde eller vispad grädde+vaniljkräm)
    -marsipan

• Kirsto

Chrysoberyl: Å gud vad det vattnas i min mun nu... Hungrig och tänker på FOX-fluff, då rinner det till minsann!

Jag är lite osäker, men jag tror att jag körde ca 130 g till 3 dl grädde. Det är ju lite mer än vanligt när man gör fluff, men bra blev det! Skulle du tycka att det blir för kraftig smak kan du ju alltid blanda i mer vispad grädde efteråt. Smält kolan försiktigt i grädden (koka inte), och kyl sedan smeten över natten. Vispa, och fluffet är klart!

Tojk: Men du, till hallon och citron blir det ju asgott med vaniljgrädde! Tycker absolut att du ska ta det. Vit chokladmousse tror jag också smakar jättegott i kombination, men jag tycker att det blir så himla sött ofta. Tar bort mycket av det friska. 500 g till en tårta på 24 cm i diameter bör räcka fint.

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.