• Kirsto

Tårtmonster-tråden del 11.

Chrysoberyl: Visst är det skönt att ha bestämt sig! Vet du, jag tycker det är så uppfriskande med folk som törs lägga upp även de mindre lyckade tårtorna. Fram för mindre självkritik och mera bilder!!! Roligt att jag kunde hjälpa till!

• Kirsto

Tojk: Precis så menar jag! Jag kör snabbmarsan, kolla på förpackningen så att du gör som kräm, inte sås (dvs tjockare). Vispar grädden och blandar i marsan tills jag tycker det är lagom mycket smak.

• Kirsto

Yllo: Å, jag som gillar praliner så mycket... Typiskt att det fyrkantiga setet inte fanns, det är ju skitsnyggt med fyrkantiga våningstårtor.

• Kirsto

Yllo: Risken är bara att alla blir så glada för tårta överhuvudtaget på jobbet att recensionen blir överväldigande positiv vad man än bjuder på.

• Kirsto

Hjartafró: Cake design i Vallentuna (www.cakedesign.se/) gör superfina tårtor. Jag tycks ha sett att chokladfabriken också gör, eller hittar jag på nu?

• Kirsto

Yllo: Haha! Jag skriver inte på så många andra ställen heller längre.. Tårttråden räcker fint!

• Kirsto

Yllo: Nåja, jag har ju några andra intressen här också. Jag gör ju både trycksaker och smycken, så då finns det annan intressant läsning också. Fast roligast är det här! Självklart till stor del för att man pratar med samma personer länge genom flera trådar.

• Kirsto

Aila: Helt rätt tänkt att göra fika som alla får äta! Känner en liten tjej som blir utan på kalas ibland, just för att hon inte tål mjölkprotein. Trist!

Som chokladfyllning skulle jag göra enkel chokladgrädde på mjölkfri visp (ta Go Green om du gillar den!). 1 dl kakao, 1 dl socker, 3 dl "grädde". Blanda allt och vispa efter en halvtimme eller så när sockret har smält lite.

Hallon är ju supergoda att ha i tårta, jag skulle lägga ett lager hallon (eller kanske hallonsylt beroende på hur sockerstinna barn man orkar ha på besök) med hallongrädde ovanpå. Enkelt och inget jox som kan förstöra vispbarheten. Kanske de med mer erfarenhet kan rekommendera moussalternativ, jag har själv bara förstört "grädden" när jag har värmt upp den så det vågar jag inte längre.

• Kirsto

Aila: Jag har förstört fluff (smälta godis i mjölkfri grädde), gick inte alls att vispa efter att grädden hade varit varm. Men pannacotta har jag gjort på laktosfri grädde. Blev inte lika gott men det tror jag beror på att jag tog för mycket socker, den laktosfria är ju sötare i smaken än vanlig grädde.

Yllo brukar ha pannacotta i sina tårtor, så funkar det med mjölkfritt är hon rätt person att fråga om tips för att bygga tårtan!

Jag tycker enkel chokladgrädde är kanon på alla sätt, både billig, enkel att göra och jättegod!

• Kirsto

Tojk: Tack för receptet! Toppen att ha! Tycker det verkar skitbra att ni får varsin muffins (eller dela en på mitten om ni vill skära tårtan?).

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.