Jag är av åsikten att man ska ringa eller att någon i alla fall ringer och frågar.
Det här är ju människor som man gärna vill ska komma, annars hade man väl inte bjudit dem?
Om någon kommer utan att ha svarat utsätter man alla, inklusive sig själv, för en ganska pinsam situation. Det skulle verkligen sätta sordin på feststämningen för alla tycker jag.
Tänk själva hur det skulle kännas under vigseln när man inser att tre personer man räknat bort är där och ser glada ut. När ska man säga åt dem att gå hem? När de kramar om en och säger: "grattis! Vilken fin klänning, det var det vackraste bröllop jag har varit på!"
-Tack, men nu får ni gå, för ni svarade inte i tid.
I vårt fall var det många som inte svarade i tid. Jag ringde själv runt och pratade med alla. I vissa fall hörde man att de inte hade koll på det här med osa. Då upplyste jag om hur det fungerar. I andra hade de glömt eftersom hela deras liv var kaotiskt.
Av de som inte hade svarat i tid så tackade hälften nej. (Tokiga människor som fått för sig att om man inte kommer behöver man inte svara. Det är ytterligare en anledninga att ringa runt, för att inte det oskicket ska fortsätta att sprida sig. Tänk på kommande brudpar också. Lär vi upp våra gäster så lär de i sin tur andra och tillslut kanske folk börjar svara på inbjudningar igen. )
Av de övriga som inte hade svarat men ändå tänkte komma så var det faktiskt flera som TRODDE att de hade svarat! Någon hade sagt: "Oh så kul med bröllop" eller något liknande och menat "vi kommer självklart". Så ibland kan det vara missförstånd också.