• Mia 77

    Om folk inte svarat dagen efter osa-dagen, ska man anta att de inte kommer=?

    Nu har jag ju inte ens skickat ut inbjudan än, men ändå funderar jag lite grann på om någon inte svarat dagen efter osa-dagen, ska man anta att de inte kommer då?
    För visst ska man inte behöva ringa och fråga? Och då tänker juinte jag räkna med dom i mat osv...
    Sen tänker man tanken att tänk om dom kommer ändå, då står man ju där och kanske inte har mat så det räcker, tex...

    hur har ni som inte fått svar gjort?

  • Svar på tråden Om folk inte svarat dagen efter osa-dagen, ska man anta att de inte kommer=?
  • baralillajag

    Vår OSA tid gick ut för en vecka sedan. Min M2Bs släkt väntade in i det sista. De ringde verkligen samma dag som tiden gick ut. Min M2Bs "bästa" kompis har inte hört av sig ens. Jag tänker inte räkna med att han kommer och absolut inte ringa och fråga varför han inte har osa:at. Kan inte han ens kosta på sig ett telefonsamtal för att säga om han kommer eller ej, så kan det vara så. Hade han sen dykt upp på bröllopsdagen tycker jag faktiskt att det är rent ut sagt ohyffsat. Det blir ju som att komma oanmäld. Men det är min åsikt.

  • kikki kikki

    men det ska väl räcka med att man skickar en inbjudan eller???
    är det meningen att man ska ringa och tjata på dom också?
    och kommer dom till bröllopet och blir utan mat så kan jag lova dig att dom har lärt sig att svara nästa gång dom får en inbjudan!

  • anne på grönkulla

    Om man inte vill ta en ev diskussion om svar och så på sin bröllopsdag utan vill veta i förväg skulle jag ringa. Inte för att man ska behöva eg men för att jag skulle föredra det framför alternativet - och det handlar ju trots allt om människor man bjudit, inte obekanta som man inte bryr sig om.

  • Aleta

    Precis, jag förutsätter att detta är människor man tycker om och bryr sig om!
    Det är ju helt omöjligt att veta vad som försigår i deras liv. Ett bröllop är kul, men inte livsviktigt för övriga världen.
    I mitt fall visade det sig t ex att en av de som inte svarat höll på att separera från sin sambo. Om jag hade haft attityden med att hon får skylla sig själv så hade jag bara ökat på hennes börda genom att frysa ut henne. Hon blev jätteglad att jag ringde, bad om ursäkt att hon glömt att svara och ville jättegärna komma. Det är klart att jag ringer och frågar varför de inte svarat. Utan kommunikation i världen så blir det bara fler och fler konflikter i onödan.

    Handen på hjärtat tjejer, den här attityden med, de får skylla sig själva, jag tänker minsann inte ringa osv. Är inte det att lägga väldigt mycket betydelse på sig själv och hur man själv ser världen?
    anne på grönkulla skrev 2009-08-22 23:49:15 följande:


    Om man inte vill ta en ev diskussion om svar och så på sin bröllopsdag utan vill veta i förväg skulle jag ringa. Inte för att man ska behöva eg men för att jag skulle föredra det framför alternativet - och det handlar ju trots allt om människor man bjudit, inte obekanta som man inte bryr sig om.
  • Elbe

    När jag hade disputationsfest var det också flera som inte svarade (även av nära släktingar/vänner). Jag utgick då från att de inte skulle dyka upp, och det gjorde de inte heller. Tråkigt att de inte visste att det är bra att svara även om man inte kommer dock.

    Jag tycker inte man behöver ringa (men om man vet att folk är dåliga på att höra av sig/svara/har fulltecknade agendor kan det ju vara en god idé, förhoppningsvis känner man ju sina vänner/släktingar).

  • Bride in the city

    Det är klart att det känns lite tröttsamt att de inbjudna inte hör av sig, man vill ju veta att inbjudan kommit fram. Å andra sidan är det ju människor man vill ha där den dagen. Skulle de ofta vara lite slarviga och höra av sig för sent annars är det i vart fall inte rätt tillfälle att läxa upp dem när man ska gifta sig. Man borde ha uppfostrat dem innan.

    I mitt fall har i stort sett alla hört av sig i rätt tid utom några få. En gäst har en svår situation med en mycket sjuk anhörig och vet ännu inte hur det blir, en annan gäst fick barn samma vecka som OSA gick ut. Klart att min bröllopsdag ligger långt ner på deras lista. En gäst sa sig inte fått inbjudan när min blivande man ringde. En del trodde att vi förstått att de givetvis skulle komma.

    Det viktiga är att veta säkert och då är det värt att höra av sig. Det finns en vänskap även efter bröllopet och den är värd att värna om.

  • tågjäntan

    Några dagar efter osa kan du vänta innan du/ni tror att ni fått veta vilka som kommer. Det finns alltid någon som tänkt "Jag ringer sen", glömt bort osa och ringer några dagar efter utsatt datum. Jag gjorde så själv en gång alltså - glömde helt bort datumet, men det gick bra ändå. Bestäm när ni vill kunna bestämma och beställa och så lägger du osadatumet några dagar, en vecka innan, för alla glömska personer.

  • Red Scarlet

    gbg mackan skrev 2009-08-22 16:49:37 följande:


    Det var ju tråkigt att folk ändrade sig, men har man anmält sig så tycker inte jag att man skall ringa runt en gång till för att kontollera om de verkligen kommer. Har man sagt ja så har man sagt ja tycker jag. Den kan ju det hända saker som gör att man får förhinder men det tycker jag faller på gästens ansvar att meddela detta.Red Scarlet skrev 2009-08-22 16:45:11 följande:
    Jo men nu missförstod du mig lite, jag sa inte att man skulle ringa runt till alla gäster som osat, det är ju idiotiskt. Jag menade att det kan vara bra att ringa runt till alla som ännu inte svarat på osa:t! Att vi sedan fick bekymret med sena avbokningar berättade jag mest om för att uppmärksamma blivande brudar på att sådant också kan hända och att folk har svarat JA är inte alltid en garanti för att de faktiskt kommer heller..hemskt frustrerande men så kan det bli.
  • Red Scarlet
    ElinK skrev 2009-08-22 21:10:48 följande:
    Haha jo det kan man ju så klart =)Jag skulle inte be någon att gå ifrån bröllopet om dom inte svarar men där emot inte stressa över placeringen t ex bara ställa stolen på en ledig plats. Vi har buffé så det går ju om någon till dyker upp, men tänk de som inte är på restaurang (så man lätt bara gör några extra) men har trerätters som saknas till de som man inte hört ett ord i från.
    Jo vi hade trerätters middag på värdshus med nära 1000:-/kuverten och skulle någon kommit som vi inte räknat med skulle det inte finnas någon mat till dem, otroligt pinsamt isåfall! Och det känns ovärt att lägga sordi på stämningen för att man själv inte kan vara personen med godare etikett och ringa runt och fråga. Men så var en del av våra gäster inte riktigt vana med formella tillställningar och OSA, de hade nog mest varit på vanliga fester där det inte gör så mycket om man inte ger ett tydligt svar i förväg. Min etiketthusgud Margareta Ribbing säger detsamma, om folk är ohyfsade nog att inte svara på sin inbjudan måste man påtala för dem hur det ska gå till!
  • Nordiskbrud

    Vi kommer ringa eller kontakta dem som inte OSA:t i tid. Ibland bara glömmer man bort datumet innan man ska svara, det kan ha hänt något osv. Dessutom räknar jag med att vissa kan glöma vårt osa-datum eftersom det kommer att ligga i december då många har mycket att tänka på ändå. Men jag kanske har lätt för att ha överseende med att man glömer saker ibland....
    Givetvis hoppas vi dock att de flesta svarar JA så fort de får inbjudan

  • Aleta

    Fast om man ringer och lär dem hur det ska gå till och att man absolut vill ha svar så slipper man ju förhoppningsvis det bekymret nästa gång man har stor fest. Det är ju ens vänner och släktingar som man antagligen kommer att bjuda fler gånger i livet. Det kanske blir ett dop någon gång t ex eller 50-årskalas osv.


    Elbe skrev 2009-08-23 12:52:36 följande:
    När jag hade disputationsfest var det också flera som inte svarade (även av nära släktingar/vänner). Jag utgick då från att de inte skulle dyka upp, och det gjorde de inte heller. Tråkigt att de inte visste att det är bra att svara även om man inte kommer dock.Jag tycker inte man behöver ringa (men om man vet att folk är dåliga på att höra av sig/svara/har fulltecknade agendor kan det ju vara en god idé, förhoppningsvis känner man ju sina vänner/släktingar).
Svar på tråden Om folk inte svarat dagen efter osa-dagen, ska man anta att de inte kommer=?