• jojoånick09

för eller emot festhäfte?

många har frågat mig om jag skall ha festhäfte och när jag liksom opponerar mig att jag nog inte tänkt att ha det helt enkelt skippa det så blir dem lite "sura" och undrar varför man inte vill ha det..
    i ett festhäfte är det mestadels sång och lite spex så är det för eller emot festhäfte,hur gjorde/gör ni med det?
    jag har sagt att det inte blir festhäfte nu och är det någon som vill sjunga ändå så får de gärna gå upp och dra en liten truddelutt... det är ingen "kräftskiva" jag skall ha iaf..

• Svar på tråden för eller emot festhäfte?
  • Alexxxi

Ska jag va helt ärlig, jag fattar inte varför man ska hålla på att sjunga och en massa lekar.

Jag e iofs inte svensk så detta e väldigt ovanligt för mig. Men jag ser ingen charm i det liksom...

• konstigabaralillajag

Vi har valt att inte ha ngt festhäfte.

• gbg mackan

Jag är för festhäfte dels för att det är en liten lathund för sångerna och dels för att det är en kul grej. På vårt bröllop gör toastmastrarna festhäftet. Så vi har ingen aning vad som står i det förutom bordsplacening samt info om gästerna. Jag håller med dig om att det är mycket sång & spex i häftet. Men den lättar även upp spänningen lite. Men ni gör ju som ni vill.

• feministbrud

Jag gillar festhäften av en anledning: presentation av gästerna. Det är alltid bra som en icebreaker.

• MV85

Själv skulle jag aldrig ha sång i häftena, även om jag tycker det är trevligt med en bordsplacering och presentation av gästerna, kanske lite "udda" fakta om brudparet och söta/kloka/sanna citat om kärlek eller kanske en bröllopsbingo.
    Att ha sånger i känns dock som studentkårsfest för mig o inget jag skulle komma på tanken att skriva i.

• Flygande taxen

Jag tror att vi ska ha ett festhäfte, het enkelt för att jag vill pyssla lite med nåt
    Men jag hatar löjliga allsånger och snassvisor, så det tänker jag inte ha med!

Tänker inte heller sätta med "Barns tankar om bröllop" eller "skojiga" regler för kvällen etc. som man sett hundra gånger om redan. Uttjatat och löjligt, tycker jag.

Eftersom vi gifte oss i smyg, men nog tog bröllopsfoton ändå, så kanske jag lägger in några bröllopsbilder i häftet. Tänkte också skriva in nr till taxi och kanske nåt annat som enbart ska vara underhållande.

Har varit på ett (tyvärr) dötrist bröllop där det fanns 0 saker att göra. Är lite rädd att mina gäster ska få tråkigt också, för det tycker jag är det värsta som kan hända. Så festhäftet får vara lite av en ev. "räddare i nöden" ifall det värsta skulle hända.

• gbg mackan
    MV85 skrev 2009-08-25 12:57:51 följande:
    Själv skulle jag aldrig ha sång i häftena, även om jag tycker det är trevligt med en bordsplacering och presentation av gästerna, kanske lite "udda" fakta om brudparet och söta/kloka/sanna citat om kärlek eller kanske en bröllopsbingo.Att ha sånger i känns dock som studentkårsfest för mig o inget jag skulle komma på tanken att skriva i.
    Så ni har inga sånger alls på festen? Udda fakta är alltid kul att läsa om både för oss och för gästerna. Andra roliga saker man kan ha är ju hur barn uppfattar giftemål.
  • nni

Festhäfte var ett måste för oss. Det hör liksom till. Roliga sånger (ballongsången var mycket populär), presentation av gästerna, citat o lite annat kul...De var populära hos alla vad vi vet. Det sätter liksom lite fart på snacket o festandet.

• Svanboet

För mig är festhäftet självklart och "nödvändigt". Dels för att jag faktiskt gillar allsång till bords på större middagar och för att presentera resten av gästerna för varandra. Jag väljer noga vilka sånger som ska finnas med vid varje tillfälle men det är ju min stil och smak som avgör när jag gör häftet.

Jag gillar däremot inte information eller liknande som placeras i festhäftet. Enligt mig är festhäftet enbart till som underhållning under sittningen och inte till för att tas med från bordet.

Saker jag tycker hör hemma i ett festhäfte:
    * Roliga (och nödvändiga) förhållningsregler
    * Bordsplacering
    * Introduktion av gästerna och relation till brudparet
    * Sånger för kvällen; Sjunger inte snapsvisor om man inte serverar snaps men gärna vin eller öl-visor
    * Menyn för kvällen
    * Namn på värdpar och toastmaster (+ andra viktiga personer under middagen)
    * Rolig info eller "okända" fakta om brudparet
    * Citat om kärlek eller motsv.
    * Lekar och underhållning om gästerna vill delta, .tex. bröllopsbingo

• evst

Festhäfte, nej tack...

Ogillar spex och lekar på fest, om det inte händer spontant

Ogillar att få mig en tryckt uppsättning med festregler och roliga historier till hands - vet man inte hur man uppför sig på fest så kanske man skall låta bli att gå, och humor är väldigt personligt

Blir det allsång, så blir det, inte för att man har med i festhäftet

Presentation av gästerna, kanske på en mycket stor fest, men inte på ett bröllop med de 50-60 gästerna vi skall ha, känns bara krystat, SÄRSKILT om presentationen är på rim eller lite pustlustig så där...

Bordsplacering, återigen, bara vid ett väldigt stort bröllop. Dessutom, bordsplacering behöver man väl då man LETAR efter sin plats, inte då man redan hittat dit, och fått festhäftet....

Svar på tråden för eller emot festhäfte?