• jojoånick09

för eller emot festhäfte?

många har frågat mig om jag skall ha festhäfte och när jag liksom opponerar mig att jag nog inte tänkt att ha det helt enkelt skippa det så blir dem lite "sura" och undrar varför man inte vill ha det..
    i ett festhäfte är det mestadels sång och lite spex så är det för eller emot festhäfte,hur gjorde/gör ni med det?
    jag har sagt att det inte blir festhäfte nu och är det någon som vill sjunga ändå så får de gärna gå upp och dra en liten truddelutt... det är ingen "kräftskiva" jag skall ha iaf..

• Svar på tråden för eller emot festhäfte?
  • MV85

gbg mackan skrev 2009-08-25 13:03:00 följande:

Så ni har inga sånger alls på festen? Udda fakta är alltid kul att läsa om både för oss och för gästerna. Andra roliga saker man kan ha är ju hur barn uppfattar giftemål.
    Har aldrig varit på en fest med allsång eller liknande som inte varit antingen på studentkåren, kräftskiva, midsommarfirande eller liknande.
    Vi har inte allsång på födelsedagar, bröllop, jul osv i min släkt. Det är inget någon är intresserad av helt enkelt.
  • Vid havet

Vi hade ett sånghäfte som min bästa kompis gjort tillsammans med toastmastrarna och så hade vi en gästpresentation. Inga citat, regler eller bingo.
    Vår middag var väldigt uppsluppen och spexig, det hände något hela tiden och det var uppskattat av alla. Våra toastmastrar var fantastiska (de gjorde allt utan vår inblandning).

För mig hör det lite till, att det ska vara tal, sånger, upptåg och lekar på ett bröllop. Överraskningr som gästerna hittat på till brudparet, snarare än att brudparet bestämmer allt som ska hända. Vi var så överraskade och rörda över all tanke och planering som lagts ner.

• feministbrud

Vi ahde absolut inga sånger! Och rolia barncitat som man ahr läst 100 gånger på 100 andra bröllop är inte så kul heller tycker jag. Meny, fakta om gästerna, lite info om oss, bilder och tack till folk som gjort saker hade vi med.

Så ni har inga sånger alls på festen? Udda fakta är alltid kul att läsa om både för oss och för gästerna. Andra roliga saker man kan ha är ju hur barn uppfattar giftemål.
  • AlaM

De bröllop jag varit på är det toastmaster som gjort häften. Anledning till presentation, även för "små" bröllop med 50-60 stycken är att det är väldigt ovanligt att man känner dessa 50-60 personer. Bordsplaceringen känns onödig om det inte finns någon presentation.

Det roligaste i festhäftena är ju det personliga. Några sidor om brudparet, kanske några intervjuer med andra närstående om vad de tycker om brudparet i olika situationer. Svärföräldrarnas första intryck av svärson/svärdotter. Bilder från olika sammanhang i alla åldrar på brudparet. Det är ju helt enkelt för brudparets skull man är där och det mesta som har med de att göra blir man berörd av.

• didis

Vi brukar sjunga, inte bara på större fester utan även till "vanliga" middagar emellanåt (alltså bara familjen) men vi kanske är lite konstiga...

Vet faktiskt inte om jag varit på någon fest med fler än 20 pers där det INTE varit festhäfte med sånger i. Något annat brukar sällan stå i "våra" häften, lite utfyllnad kanske.

Studentsånger sjunger vi förståss inte, varför skulle man det? Det var länge sedan åtminstone jag o maken var studenter och inte längtar jag tillbaka!

Speciellt när jag går på fester där jag inte känner så många, tex genom jobbet eller som "respektive" är det bra att ha något att prata med bordsherren om - ofta kan man i alla fall enas om att båda sjunger lika kass!

MV85 skrev 2009-08-25 14:21:40 följande:
    Har aldrig varit på en fest med allsång eller liknande som inte varit antingen på studentkåren, kräftskiva, midsommarfirande eller liknande.Vi har inte allsång på födelsedagar, bröllop, jul osv i min släkt. Det är inget någon är intresserad av helt enkelt.
  • Sebastiána

Vill inte heller ha barncitat eller "roliga" historier eller historier på temat "typiskt manligt"/"typiskt kvinnligt" - varken jag eller min kille passar in i den mallen.

Sånger däremot är helt OK, men inte för många eller för löjliga och inga snapsvisor.

• Fenixx

jag tycker det är kanonskoj med festhäften! en bra isbrytare till ens bordsgrannar med. jag kikar alltid igenom för att se lite om gäster och annat skoj.

• jojoånick09

jag har hoppat att ha festhäfte o kommer att slå ihop menyhäfte och detta lite.. jag kommer att ha ena sidan i menyhäftet med maten och andra sidan med ordningsregler och lite spex...
    fast spexet får min kära toastmaster stå för känner jag... denna dag kommer att bli gör bra ändå.. har så många gäster som bjuder på sig själva..
    så det kommer inte bli stelt ändå..
    min toastmaster är som en blandning mellan jim carrey och steve carell...
    ser fram emot denna dag..

jo ang festhäfte jag har varit på 3bröllop i mina dagar..
    och 1 av dem var med festhäfte.. då var det ca 60bröllopsgäster och alla gästerna var numrerade och så var det något roligt påhitt om denna personen och vem hon/han kände bröllopsparet.

sedan var det ca 6sånger och 1tal som alla skall hålla till brudparet och lite annat runt om... och jag kan säga att inte en jävel sjöng när det väl var.. den ände man hörde var små muttrande och toastmastern själv som sjöng..

det ända gången jag kan tycka det är kul med att sjunga är när man kör kareoke..

men smaken är som baken....

• Donna Fortunata

Tycker lätt festhäftena blir löjliga, men vi kommer dock att ha ett enkelt (viker ett A4 tregånger på kortsidan så att de blir sex "sidor". Det kommer innehålla meny, en karta över bordsplaceringen, snapsvisor till förrätten och lite historia kring de platser vi valt för vigseln och festen eftersom de är rätt speciella. Bara något litet och trevligt när man behöver något att hålla i som gäst...

• sofen

Vi har bett våra gäster att bidra med innehåll till festhäftet. Det blir bilder, anekdoter och säkert en hel del kul grejer som de klurat fram tror jag (häftet sammanställs av andra, så vi ser inte innehållet förrän under middagen). Vi har undanbett sånger och sådant, om nu ingen har tänkt att hålla i dem (vilket jag inte tror...)
    Vi bidrar med menyn, bordsplaceringen samt presentation av gästerna. Tycker också att festhäften lätt blir löjliga, utan vill bara att folk ska få sig en isbrytare och ett gott skratt!

Svar på tråden för eller emot festhäfte?