• jojoånick09

för eller emot festhäfte?

många har frågat mig om jag skall ha festhäfte och när jag liksom opponerar mig att jag nog inte tänkt att ha det helt enkelt skippa det så blir dem lite "sura" och undrar varför man inte vill ha det..
    i ett festhäfte är det mestadels sång och lite spex så är det för eller emot festhäfte,hur gjorde/gör ni med det?
    jag har sagt att det inte blir festhäfte nu och är det någon som vill sjunga ändå så får de gärna gå upp och dra en liten truddelutt... det är ingen "kräftskiva" jag skall ha iaf..

• Svar på tråden för eller emot festhäfte?
  • Cltsp

Festhäftet är ju till för att underhålla gästerna och höja stämningen på festen. Man vet aldrig i förväg hur festen kommer att bli, hur pratsam bordsgrannen kommer vara, om man har lyckats med bordsplaceringen osv Om gästerna sas underhåller sig själva hela kvällen kommer de förmodligen inte titta så mycket i festhäftet och toastmastern kommer t ex heller inte behöva initiera så många sånger eftersom stämningen är på topp ändå. Blir det dock åt andra hållet att stämningen blir låg, inte så många som pratar, folk känner sig obekväma osv kan det vara skönt att ha ett häfte att bläddra i och då få något att prata med sin bordsgranne om.

Jag har varit på flera bröllop som skulle varit katastrof utan ett festhäfte. Vad jag menar är alltså att det skadar ju aldrig att ha ett festhäfte även om festen blir rolig utan.

Det går även att göra ett festhäfte utan barncitat och snapsvisor. Man väljer ju själv vad man vill att det ska stå.

• RonnysNina

Vi har festhäfte men helt utan sånger och lekar.
    Det innehåller istället menyn, beskrivning av gästerna, lite rolig statistik om gästerna, kuriosa om oss som brudpar och lite annat småkul.

• Mammilon

Jag tycker att det verkar vara många som inte gillar festhäften och "bara" ska ha ett litet blad med meny, lite sånger, bordsplacering... Det är väl ett festhäfte? Eller finns minikrav på antal sidor och "fånigt" innehåll för att det ska kallas festhäfte?

• Flygande taxen
    Mammilon skrev 2009-08-26 11:33:13 följande:
    Eller finns minikrav på antal sidor och "fånigt" innehåll för att det ska kallas festhäfte?
    *skratt*
    Ja det var ju en bra fråga!
  • Sjuttiosexan
    Cltsp skrev 2009-08-25 19:46:56 följande:
    Festhäftet är ju till för att underhålla gästerna och höja stämningen på festen. Man vet aldrig i förväg hur festen kommer att bli, hur pratsam bordsgrannen kommer vara, om man har lyckats med bordsplaceringen osv Om gästerna sas underhåller sig själva hela kvällen kommer de förmodligen inte titta så mycket i festhäftet och toastmastern kommer t ex heller inte behöva initiera så många sånger eftersom stämningen är på topp ändå. Blir det dock åt andra hållet att stämningen blir låg, inte så många som pratar, folk känner sig obekväma osv kan det vara skönt att ha ett häfte att bläddra i och då få något att prata med sin bordsgranne om. Jag har varit på flera bröllop som skulle varit katastrof utan ett festhäfte. Vad jag menar är alltså att det skadar ju aldrig att ha ett festhäfte även om festen blir rolig utan.Det går även att göra ett festhäfte utan barncitat och snapsvisor. Man väljer ju själv vad man vill att det ska stå.
    Kunde inte sagt det bättre
  • Sebastiána
    MV85 skrev 2009-08-25 12:57:51 följande:
    Själv skulle jag aldrig ha sång i häftena, även om jag tycker det är trevligt med en bordsplacering och presentation av gästerna, kanske lite "udda" fakta om brudparet och söta/kloka/sanna citat om kärlek eller kanske en bröllopsbingo.Att ha sånger i känns dock som studentkårsfest för mig o inget jag skulle komma på tanken att skriva i.
    Det beror kanske på vad det är för sånger. Jag gillar att sjunga och jag vet att flera av gästerna gör det (nästan ingen av dem har studerat på universitet/högskola så de har inte det att jämföra med). Därför ska vi ha sånghäfte. MEN vi vill inte ha en massa snapsvisor.
  • Sebastiána
    AlaM skrev 2009-08-25 16:22:29 följande:
    De bröllop jag varit på är det toastmaster som gjort häften. Anledning till presentation, även för "små" bröllop med 50-60 stycken är att det är väldigt ovanligt att man känner dessa 50-60 personer. Bordsplaceringen känns onödig om det inte finns någon presentation.Det roligaste i festhäftena är ju det personliga. Några sidor om brudparet, kanske några intervjuer med andra närstående om vad de tycker om brudparet i olika situationer. Svärföräldrarnas första intryck av svärson/svärdotter. Bilder från olika sammanhang i alla åldrar på brudparet. Det är ju helt enkelt för brudparets skull man är där och det mesta som har med de att göra blir man berörd av.
    Av våra gäster kommer 50% från Skåne och 50% från olika delar av Norrlad. De flesta har aldrig träffats. Våra respektive föräldrar har träffats två gånger hittills så jo, vi behöver en gästpresentation!!!

Däremot funderar vi på att skriva ut gästpresentationen på A3 och ha den tillsammans med bordsplaceringen. Då kan gästerna ha någonting att diskutera när de står i kö för att ta mat eller när de minglar efter festen.
  • Zia 20090618

Hehe, har inte läst hela tråden utan ajg utgår från vad TS skrivit. Jag tycker det är skillnad på festhäfte och sånghäfte. Festhäfte tycker jag som gäst kan vara lite småkul att titta och bläddra lite i om maten dröjer eller nåt sånt. Litet tidsfördriv helt enkelt medan man väntar:) Sånghäfte däremot är jag gärna utan! Antingen börjar man för tidigt: alla är nyktra, osäkra och smånervösa eller nåt och endast toastmaster/värdinna/osv sjunger. Eller så blir det för sent: har fått mer att dricka/vill inte/har annat för sig.. Nej jag håller med TS om att det inte rör sig om någon kräftskiva men ett FESThäfte tycker jag kan vara trevligt:)

• Paper Feed

Vi ska ha ett festhäfte men utan sånger, lekar och spex. Jag totalvägrar allsång och fåniga lekar.
    Det ska vara bordsplacering och en kort beskrivning av gästerna, det är ju kul att kunna se i häftet vem det är som håller tal exempelvis. Menyn ska finnas och allmän info om taxi och dylikt. Kanske något om oss också, så långt har jag inte kommit än så vi får se.

• evst

Jag har varit på många fester med sång och sånghäften, studentmiljö. På bröllop tycker jag inte det hör hemma med sånghäften och "roliga" citat eller annat som egentligen inte alls är kul. Vi har ett program som innehåller presentationer av gästerna, placeringskarta för var alla sitter, samt meny.

Skulle någon vilja framföra spex eller sjunga allsång på vår bröllopsmiddag (inte troligt) så skulle jag känna mig generad (å deras vägnar) och obekväm.

MEN, alla är olika

• Lyckliga013bruden

Jag är för festhäfte, med info om gästerna vem i brudparet det känner och hur, t.ex. brudgummens lumparkompis, brudens kusin, brudgummens brors flickvän etc, vad det gör. tänk som lite isbrytare. Alla känner inte varandra och då kan det underlätta lite. Meny, "schema" när är det tänka att vi ska äta och hur länge när är det paus i middagen (jag vill inte att folk ska springa ut och in hursomhelst och röka under middagen) när börjar dansen, när är det dags för tårtan, hur länge är det tänkt att det ska hålla på. Kanske telefon nummer till taxi. Bordsplaceringen såklart. Jag vet inte om vi orkar/får plats med/ vill ha lite info om vårt förhållande, när var hur träffades vi, flyttade ihop, förlovade oss. Och även lite mer info om oss själva, eftersom jag inte känner alla hans gäster och han inte känner alla mina gäster, får de en bild av vem det är vi gift oss med.
    Lite etikettsregler tror jag nog vi kommer ha, frågan är om vi ska oseriösa eller seriösa.

Sånger och lekar och sådant det vete sjutton asså, det känns väl kanske lite studentfest men vi får se.

Svar på tråden för eller emot festhäfte?