• sofia10

Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!

Vi är några stycken som planerar en möhippa som skall vara om 2 veckor!
    När vi skickar ut infon till alla som skall vara med, så tycker en dela tt det är för DYRT!!!!
    Vi skall betala 500 kr/person sen tillkommer mat och dricka för kvällen!

Är det verkligen för dyrt?

• Svar på tråden Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!
  • sofia10

Men hur gör man om några tycker det är ok och andra inte?

• didis

Anpassar sig till den "fattigaste" alt täcker upp för varandra, beroende på hur väl alla känner varandra.

Eller i "värsta" fall - kör på i alla fall så får de som inte har råd ordna en egen möhippa.

Frågan är vilket bruden hade föredragit, den billigare varianten med många vänner eller den dyrare med något färre vänner närvarande.

sofia10 skrev 2009-08-26 15:34:26 följande:
    Men hur gör man om några tycker det är ok och andra inte?
  • Lysan

Nu minns jag inte riktigt hur mkt det kostade per person när vi var på svägerskans möhippa men sammanlagt så kostade mig den kvällen nästan 1100:- och då var det inkl mat & dryck. Veckan efter hade dom svensexa då hamnade dom strax under 2000:- oxå då inkl mat & dryck. Sen skulle man köpa den förbaskade presenten oxå. 1000:- till.

Så sammanlagt så kostade det 4000:- något som inte dom kommer lägga på våran möhippa el svensexa om vi ens får någon.

Vad är det ni ska göra som kostar 500:-/pers?

• Marjo

Om det är en nära vän som ska gifta sig så tycker jag inte det är för dyrt. Men jag har själv tackat nej till möhippor där jag inte har känt bruden så väl för jag tycker det har kostat för mycket pengar. 500 kr + mat och dryck blir en del pengar i slutändan.

• sofia10

Det är lite olika aktiviteter och mat och dricka för henne hela kvällen!

• Kickis

Ordnade möhippa förra året. Alla tjejer, utom bruden förstås, bidrog med en liten maträtt och så hade vi supermysig knytis inomhus. Drog ned kostnaderna lite och pengarna räckte till massor av roliga aktiviteter istället. Ett litet tips bara...

• Ore

Har ni många aktiviteter som kostar pengar kanske det går att dra ner på det, byta ut någon dyr aktivitet mot någon som är betydligt billigare. Ni har inte möjlighet att vara hemma hos någon och äta mat där, för att hålla nere kostnaderna? Eller fixa picknick av något slag (knytis?).

På de möhippor jag har varit på har vi försökt hålla maxkostnad 500 kr inklusive mat, alkohol tar man med sig själv... Men vid de flesta tillfällen har vi INTE varit ute på restaurang, bara vid ett tillfälle som jag kan minnas, och då åt vi på det ställe där vi sedan tänkt tillbringa resten av kvällen, och slapp därmed inträdeskostnad...

I något fall har de som planerat möhippan (och står bruden närmast) gått in och lagt mer av en dyrare aktivitet som de gärna vill att bruden skulle få göra, och därmed minskat kostnaden som övriga behöver lägga. Detta för att de ansett att "det är ju vi som bestämt att vi vill att bruden ska göra detta", och att det då kanske ändå inte kändes rimligt att övriga skulle behöva lägga 2-300 kr/person för en aktivitet som bara är för bruden. Utan tyckt att "en hundralapp per person är rimligt att betala för att bruden ska få göra detta - resterande summa delar vi övriga på".

• ElinDaniel

Absolut inte dyrt med mina mått mätt...

Jäg la nog visserligen ut lite extra då jag va på hippa sist... Men jag hade jobb då och många andra pluggade.

Visst det är en utgift. Men ett minna för livet... Tråkigt med bakåtsträvare vid hippa... För det blir ett minne för livet!

• sofia10

Tycker bara att det är så tråkigt! man planerar och planerar några hör man inte av på hela tiden och när allt är klart och man skickar ut förslaget så får man bara höra FÖR DYRT
    kunde dom ju sagt från början! att dom inte vill betala så mycket!

• Ore

Är det inte någon aktivitet som är avsedd för alla, som de då kanske kan hoppa över - om de inte har råd med det? På några möhippor jag varit på har folk kommit senare och missat någon aktivitet, eller inte kunnat vara med pga graviditet eller skada. De behöver ju då inte betala för sig själva, även om de får vara med och dela på kostnaderna för bruden. Förhoppningsvis har ni planerat även något att göra som inte kostar jättemycket pengar...

Svar på tråden Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!