• sofia10

Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!

Vi är några stycken som planerar en möhippa som skall vara om 2 veckor!
    När vi skickar ut infon till alla som skall vara med, så tycker en dela tt det är för DYRT!!!!
    Vi skall betala 500 kr/person sen tillkommer mat och dricka för kvällen!

Är det verkligen för dyrt?

• Svar på tråden Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!
  • augxx09

Vi betalade 650,- och då fick vi alla aktiviteter, mat och dricka hela dagen, bil o bränsle...
    Tyvärr är det ju så att inget är gratis och det kostar så fort man går utanför dörren...

• Majsan S

Var själv på tre bröllop förra året inget där vi bor hemstad. 3 bröllop + 3 möhippor + 3 svensexor. Boende, kläder, presenter mm gick på totalt 11000 kr! allt under en sommar ändå var möhippor/svensexor ganska ok i pris 500-800 kr inkl mat o dricka.

tips på billiga saker - knytis, var hemma hos någon i stället för att gå ut och fixa allt tillsammans där. bruden uppskattar nog att så många om möjligt kan komma

• KatjaB

jag kan nog tycka att 500 kr plus mat och dricka är lite saftigt, och kan mycket väl förstå att alla inte har råd.
    En möhippa som vi planerade så ingick aktiviteter på dagen, femkamp ute i skogen med paintball och köra fyrhjuling mm, tunnbad på kvällen och mat. Per person betalade vi 350 kr, (och då räknades bruden in som vi alla delade på) vilket jag tycker var jättebilligt. Sen tillkom det man köpte på krogen att dricka, men då hade vi ju redan ätit mat så att man inte behövde betala så vansinnigt mycket mer.
    Det passade min studentplånbok alldeles utmärkt

• Bride in the city

Det finns säkert folk som tycker att allt är för dyrt för att de är snåla, men de flesta tycker nog det för att de helt enkelt inte har råd. Så- ja det är för dyrt för dem om de meddelar att det är så. Att det finns folk som kan och vill lägga 500 kr eller mer på en möhippa betvivlar jag inte för en sekund men men det gör väl ingen skillnad för dem som inte kan/vill göra detta? och det är ju dem ni har att göra med.

Frågan är väl snarare vad man kan göra för att antingen kompromissa eller få dem att vara med åtminstone en liten del av dagen? Det kanske räcker för dem. Fråga!

sofia10 skrev 2009-08-26 15:17:37 följande:
    Vi är några stycken som planerar en möhippa som skall vara om 2 veckor!När vi skickar ut infon till alla som skall vara med, så tycker en dela tt det är för DYRT!!!!Vi skall betala 500 kr/person sen tillkommer mat och dricka för kvällen!Är det verkligen för dyrt?
  • Silla69

Nej jag tycker inte det är dyrt...

Mina jag varit på brukar ligga på700-900kr

• Emmas syster

har skippat möhippor bara för att de är för dyra - lite i protest... nu har det inte varit närmaste vännerna de är man ju tvungen att gå på men annars 500kr och uppåt är för mkt när inte mat och dryck ingår

• Moirie

Jag tycker det låter ganska rimligt att lägga ut för en nära väns möhippa men om jag inte kände bruden så väl så skulle jag nog tacka nej. Generellt tycker jag man ska försöka få med så många som möjligt, och därför hålla kostnaderna nere. Om man får med så många som möjligt redan på planeringsstadiet så kan man hjälpas åt att hitta prisvänliga aktiviteter och kanske finns det någon som kan ta på sig att göra lite mer förberedelser mot att de betalar mindre tex. Den blivande bruden uppskattar nog främst en stor uppslutning och att hippan blir av! I alla fall om man ska gå efter en del diskussionstrådar här på BT där "ohippade" brudar varit ledsna, och brudar som blivit hippade ibland är besvikna över att det var så få vänner som kom.

• Stardusty

Min erfarenhet är att det alltid drar iväg under själva dagen. man vet aldrig hur mkt det kommer att behövas lägga på alkohol t.ex., sen blir det alltid nåt extra hit o dit (vi var tex tvugna att köpa lunch och mellanmål pga felplanering så där gick det 70 spänn till helt i onödan).
    Men man kanske kan skippa nån del i möhippan? Tex att de som tycker att det är för dyrt avstår en av aktiviteterna? Vi var ett gäng som hoppade över en del och därigenom sparade 300 spänn.

• Hofsan

Absolut inte dyrt! Har varit på 10 möhippor o ingen har kostat under 700 kr.

• elnnon

Tycker att det låter dyrt. Vad är det för aktiviteter som kostar?

• Flygande taxen

Det var ju synd att det var flera som inte ens velat vara med och planera hippan som då sen meddelade att den var för dyr!
    Alla tycker ju olika om sånahär saker, som redan konstaterats. Så det kan man inget åt. Det som i dethär fallet dock var ganska dumt är ju att kostnaderna kanske kunde ha hållits nere, ifall folk bara tagit lite del i planeringen.
    Det hade ju räckt med att skicka ett sms och säga "jag kan vara med och hjälpa till si och så mycket och kan max lägga ut XX kr"

Nu vet jag ju förstås inte hur er planering gått till, ifall ni förväntat er att folk skulle ta kontakt själva och de inte fjort det eller ifall ni kontaktat dom och de inte svarat.
    Men om det varit frågan om mig, så hade jag iaf blivit lite stött/sur ifall ingen ber om vare sig min hjälp eller åsikt i frågan om möhippan och sen bara meddelat att jag måste punga ut 500 kr. För man kan inte ta för givet att alla att det är planer på gång, eller vem man ska kontakta isf, eller om man ens är bjuden ifall de som planerar inte hör av sig själva.

Är det tvärtemot så att du/ni kontaktat dom, meddelat att planer är på g och att man får komma med förslag osv. ja... då tycker jag lite att folk får skylla sig själva ifall det blev dyrt.
    Man har ju då haft all möjlighet att kunna hjälpa till med planeringen och komma med förslag som varit billigare. Då är det bara att komma med och betala det som begärts, eller så stannar man hemma.

Min egen åsikt är att 500 kr känns rätt dyrt. Hade det varit inkl. mat hade det varit riktigt OK pris. jag tycker ju att det finns så många roliga aktiviteter man kan göra, som är i princip gratis, så då känns det dumt att först behöva betala flera hundra kr för möhippan och sedan flera hundra kr till för present (och ev. svensexa) också! Alla har inte så mycket pengar.

• soon and very soon

beror ju helt på vad ni tänkt o äta!

Svar på tråden Tycker ni att detta är för dyrt? Möhippa!