Hej
Vad kul att ni skall skaffa valp. En härlig tid väntar, med mkt slit och glädje.
Självklart är en hund en hund och inte en människa. Vi har haft hund i drygt 2år nu, skaffade som valp. Då vi nu skall få barn om några månader vet vi inte alls vad det innebär att ha barn. Men vi vet lite mer var vi har varandra när det gäller att ta hand om något litet, tålamod, trötthet, vara uppbunden till att ta hand om något som inte klarar sig själv och planera in detta i vardagen etcetc.
Niini ger ett bra tips. Nu vet inte jag exakt vad en valphage är. Vi köpte kompostgaller som vi byggde ihop till en hage, förmodligen billigare. Men att begränsa valpens utrymme på natten och sedan även på dan när man tillslut kan lämna den gör den lugnare.
Kommer hunden bli lämnad ensam i framtiden? Börja i såfall öva med en gång. Kanske inte första dan men tidigt. Lägg den i hagen eller vad ni har. Sätt dig en bit bort och låt den lugna sig. Beröm när den är duktig. NÄsta steg är att lämna rummet, först bara en kort stund du märker på hunden hur länge den klarar det men max 30s. Beröm när den är duktig, ge den inte godis precis när den piper. Öka sedan på tiden.
Öva bara korta stunder i taget.
Ett annat tips är att låta den lille sova på en filt i början, eller i en hård korg. Att köpa en mjuk korg alternativt tygbur (som vi gjorde) är onödigt då det förmodligen bara tuggas sönder.
Jag skulle kunna skriva mig varm här om allt som är att tänka på. Det är så roligt med hundar och valpar. Fråga om det är något. Jag delar gärna med mig av erfarenheter men kan inte sitta här och skriva en hel uppsats.
Lycka till.