Bröllopsresa till Bali..
Är det någon som varit på eller ska till Bali på bröllopsresa (eller semester)?
Vill gärna ha lite tips från någon som varit där...
Är det någon som varit på eller ska till Bali på bröllopsresa (eller semester)?
Vill gärna ha lite tips från någon som varit där...
Vi var där i somras och vi ÄLSKADE det, det var helt underbart... Bra val, ni kommer att bli nöjda.
Har ni bestämt var på ön ni ska bo?
Här är förresten länkar till våra gamla Bali-trådar, där hittar du säkert ett och annat!
www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3279867-1.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3416362-1.html
TACK för trådarna! Jag har inte lyckats jobba något utan bara läst dessa... ; o)
Vi kan ju inte bestämma oss hur vi ska göra!! Hade först bokat Mercure i Sanur (där ni bodde va?) men fick sen för oss att Nusa Dua var mer "bröllops resa" och bokade ett hotell där men nu vet vi inte.. Verkar som att Sanur kanske är ett bättre alternativ.
Vi har inte haft en ordentlig semester ihop på ett par år och då det är vår bröllopsresa så vill vi vara på ett fint hotell och bara ha det lugnt och skönt.. sola, bada och äta och dricka gott. Kanske någon utflykt men mest bara vara.
Vi gifter oss i december så har tänkt åka i januari. har inte sett någon i trådarna som varit där den årstiden men det verkar som det ska vara en rätt lagom temperatur då.
Har du några tips eller förslag!?
Tack!!
En annan fråga om Mercur.. vad hade ni för rum? När vi kollat på olika ställen så verkar det vara ganska stor skillnad på standarden på rummen. Vet du om det stämmer? Vi hade prel bokat ett delux rum men släppte den resan och nu när vi är inne på Sanur igen så finns inga delux rum kvar...
Vi älskade Mercure i Sanur. Det är det finaste hotellet jag någonsin har bott på, men det behöver ju inte betyda att det vore det för er! Först fick vi panik och tyckte det var för flott, ja menar, vi behövde ju inte ens bära våra väskor själva till vårt rum, men det gick över när vi insåg att alla som var där var "vanliga" människor som vi, inte en massa rika människor. Vi tyckte hotellet var jättemysigt med en underbar frukost och härlig strandbar!!! Hotellet har egna liggstolar på stranden, gött. Det vi kanske saknade var lite mer folk på stranden, det var mest hotellets gäster. Det kan ha varit en privat strand. Hotellrestaurangen är självklar rätt dyr, men det ligger 4-5 smårestauranger direkt på stranden till höger om hotellet där vi lunchade varje dag, underbart! Ser kanske lite slitet och dant ut en del av dem, men vi älsakde det. Utsikten var fantastisk, vit sant, lite solstolar och vita parasoll och sov havet..... De stängde vid 8 dock, så man kan inte sitta där hela kvällarna, vilket var synd,.....
Å andra sidan är det kolmörk kl 8, så då hade man väl knappt sett något.
Vi bodde i deluxrum och det var toppen, men jag vet inte alls hur de andra rummen ser ut. De är säkert jättefina de med!!!
Vill ni bara vara med varandra och ta det lugnt så är Mercure perfekt!!! Massage på stranden för 50 000 (typ 40 kr) varje dag... Mmmm.... Men det är ju inget nattliv att tala om. Då får ni ta bussen (finns gratisbuss från hotellet) in till Sanur, där är det bättre, fast vi var inte där så mcyekt.
Fy vad avundsjuk jag blir...vill tillbaka...........
Jag var på Bali för många år sedan, och älskade Sanur det är underbart. Nusa Dua är mer "uppgjort" paradis där allt är perfekt (så var det då). Bra val!!!!
Va kul att höra från er som varit där. Nu finns det inga delux rum på datumet vi vill ha men har också hittat ett hotell som heter Puri Santrian i Sanur som ser fint ut. Ser ut att ligga lite närmare staden än Mercur men ser mysigt ut.
Ska nog in till Ticket imorgon och prata lite med dem. ; o)
Flisa80 - får jag bara fråga också. Vad kostar det ungefär att äta en middag för två?
anna panna
vi var på Puri santrian i somras. Jättefint hotell!
Åh vad kul! Vad hade ni för rum? Hittade deras hemsida och det verkar finnas 4-5 olika standards men finns bara något de kallar för Deluxe rum på Apollo...
Hur är det med restauranger i närheten? Är det långt in till Sanur?
Vi var där på vanlig semester med vår son som är 1.5 semester så vi lyxade inte till det med deluxerummen. Vi bodde i ett hus med 4 st lägenheter. Stor balkong, fint badrum och sovrum. enkelt men frächt. Hotellet ligger ju i själva sanur. Finns massor med restauranger!
Flisa80 - nu är vi inbokade på Mercur igen... Har ett delux rum och vi tycker det känns mysigt att det är lite utanför själva staden. Vi vill ha det lugnt och skönt på stranden! ; o)
Anna Panna skrev 2009-10-02 08:34:46 följande:
Bra att Flisa80 nämnde att restaurangerna inte ser mycket ut för världen. Så är det verkligen! Döm inte ut restaurangen på hur den ser ut, kolla menyn och prova. Det kostar inte alls för mycket att testa. Runt 30-40 000 rupiah låter rimligt för det området. Vår (min och min m2b) favvorestaurng i Kuta är BILLIG, vi betalar 20-30000 (15-20 SEK) rupiah för tre rätters m dryck! Men det finns restauranger som kostar som här hemma oxå, men undvik dem om ni kan!!!!
Anna Panna skrev 2009-09-30 20:20:42 följande:
Det känns så bra att få lite sånna här tips innan man åker!
Vi ser fram emot att äta massa god mat! Är maten liknande Thai mat?
Hur är det med alkohol? Jag är en stor vin älskare men det kanske är öl som gäller där?
Längtar så!! Bara lite mer än 3 månader kvar tills vi åker..
; o)
Ja på Bali kan du glömma vinet. Ja det finns så klart, men det importerade är DYRT och det inhemska är värt att testa, men det öl som gäller! Bintang = gött!! Och billigt.... Cola är ju dyrare så klart..... Men det bästa är den färskpressade juicen!!!!!!!!!!!!!! Ahhh.....
Å, maten var det ju.
Nasi goreng (ris med kyckling räkor) och mie goreng (nudlar istället) är mina favoriter, det är deras enklaste rätter-. Underbara!!! Kyckling med jordnötssås, vårrullar, färska skaldjur.... Mmmm...det finns mycket gott. Men, jag tyckte inte maten var fantastisk överlag, den är god på många sätt och vis men inte fantastisk. Jo, några gånger var den det, annars jättegod. Vi var nöjda.
Balinesiskt vin är inget vidare, men efter nga månader utan vin så drack vi även det. Vi är kräsna vinälskare men vin finns inte så mycket av plus att det är DYRT! En flaska rödvin från australien som i sverige kostar 80 kr kostar kanske 120 kr på Bali... Men drick öl och drinkar! Vin kan man dricka hemma ;) Ölen som gäller är "Bintang" (betyder stjärna på Indonesiska) har en röd stjärna på etticketen. Billig, lätt lager som passar utmärkt i det varma klimatet.
Är så avis på er som bokat resa....
Jag har aldrig varit i Thailand utan bara ätit maten i Sverige men min m2b är "expert" på Thaimat och han säger att den är starkare (!) än Indonesisk mat.
Perfekt! Jag älskar Thai mat men gillar den inte för stark så Indonesisk mat låter perfekt! ; o)
Jag är som sagt en riktig vin älskare och dricker aldrig öl hemma men det är något speciellt med sol semester och en kall öl. Då tycker jag det är super gott.
Det ska bli så roligt!! längtar...