• skål

presenter till gästerna eller ej?

Ger ni presenter till era gäster. Jag vet inte hur vi skall göra. Vilket är egentligen det vanligaste?

• Svar på tråden presenter till gästerna eller ej?
  • Bluebride

vi har, men det är bara för jag tycker det är kul, e det ngn som inte vill ha spar jag dem själv.

• 20100515

Vi kommer nog inte ha det. Det läggs mycket pengar på fest och mat som det är, så våra gäster får nog klara sig utan små gåvor.

• Bauti

Varför ge gästerna presenter???
    Jag har lite svårt att fatta det. Man bjuder på middag, dricka osv. Det är väll brudparet som skall få presenter.
    Så mycket pengar man lägger ner ändå.

• Troll1

En amerikansk sed som jag tycker är lite too much.
    Var på ett bröllop med "favors" och de flesta glömde ta med sina eller struntade i det (det vet ju inte jag).
    Bättre att lägga de pengarna på annat som uppskattas.
    Kanske finare skumpa? Eller lägga ner mer pengar på att fixa toaletterna? Vi hade toakorgar, mest för att det var kul att fixa med, men man vet ju själv hur positivt det är att upptäcka att det finns skavsårsplåster, hela strumpbyxor, hår eller deospray som man får lov att använda.

• Tess80

Vi hade gåvoaskar med "just married" godisar i som vi gav till våra gäster. Det uppskattades väldigt mycket av dom!! Verkligen jätteroligt!

Nog för att man bjuder till fest och bjuder på mat och dryck osv. Men när det är en sådan speciell dag i ens liv, så kan man för en sådan liten "grej" som en gåvoask ge till ens gäster. Det är enligt mig inte så mycket begärt för att visa sin uppskattning till att dom kom för att dela denna dagen med oss. Det blir liksom lite "det lilla extra", och det tycker jag är kul.

Men däremot så säger jag inte att det MÅSTE vara så på bröllop. Jag berättar bara ur vårat perspektiv på varför just VI ville ge gästerna gåvoaskar

• ElinochFege

jag har beställt praliner så alla ska få 3 sorter var, till kaffet eller att ta med hem, lyxigt tycker jag... 35:- ca /person ....inget annat!!

• junibrud2010

Vi kommer att skriva allas namn på deras glas o så våra namn o datum.. Det blir som bordsplaceringsgrej. Glaset får alla ta hem sen som ett minne från vårt bröllop

• MKAB

vi har också godis som det står just married på o sen ska det ligga fin chokladbit på varje gästs tallrik.

har varit på flera bröllop där man fått present o man kastar dem bara tyvärr.

• Optimia

Tycker presenter till gästerna är rätt onödigt.

Okej om det är en pralin eller något annat ätbart, men glas, nyckelringar, kylskåpsmagneter osv vill jag som gäst *inte* ha.

Förlåt om jag trampar någon på tårna, men jag är faktiskt inte SÅ intresserad av att ha en nyckelring med bild på brudparet och så datum för deras bröllopsdag. Det är ju inte direkt så att jag kommer att fira någon annans bröllopsdag (dvs. dagen som infaller 1, 2, 3,...,n år efter dagen då de gifte sig).

Lägg pengarna på något annat istället, det är få gäster som är intresserade av att få "små söta presenter" som tack för att de äter och dricker på parets bekostnad. Som gäst är man glad och nöjd oavsett om det ligger en pralin bredvid tallriken eller ej.

(Ok om man kommer från en kultur där 'favors' är ett måste, då är det ju en annan sak, men svenska brudar behöver inte stressa med detta, tycker jag).

• lecaroline

Vi hade inget.
    Tycker också att det är onödigt när jag själv går på bröllop.
    Sedan så kommer ju tackkorten och de är inte gratis så en dyr tackpresent får de ändå

• junibrud2010
    Optimia skrev 2009-11-03 12:18:36 följande:
    Tycker presenter till gästerna är rätt onödigt.Okej om det är en pralin eller något annat ätbart, men glas, nyckelringar, kylskåpsmagneter osv vill jag som gäst *inte* ha. Förlåt om jag trampar någon på tårna, men jag är faktiskt inte SÅ intresserad av att ha en nyckelring med bild på brudparet och så datum för deras bröllopsdag. Det är ju inte direkt så att jag kommer att fira någon annans bröllopsdag (dvs. dagen som infaller 1, 2, 3,...,n år efter dagen då de gifte sig).Lägg pengarna på något annat istället, det är få gäster som är intresserade av att få "små söta presenter" som tack för att de äter och dricker på parets bekostnad. Som gäst är man glad och nöjd oavsett om det ligger en pralin bredvid tallriken eller ej.(Ok om man kommer från en kultur där 'favors' är ett måste, då är det ju en annan sak, men svenska brudar behöver inte stressa med detta, tycker jag).
    Glas behöver man ändå ha till drickat. Så gästerna får göra vad dom vill med glasen sen.. Ta hem eller slänga
  • lecaroline

vad betalar man för att få ett graverat glas??
    När jag kollade förra året var det rätt dyrt eller så hittade jag inget bra.. :-S

• junibrud2010
    lecaroline skrev 2009-11-03 16:14:34 följande:
    vad betalar man för att få ett graverat glas??När jag kollade förra året var det rätt dyrt eller så hittade jag inget bra.. :-S
    Vi ska skriva själva..
  • lecaroline

Okej, ja det blir ju bara kostnad för glasen då typ..

• junibrud2010
    lecaroline skrev 2009-11-04 10:09:32 följande:
    Okej, ja det blir ju bara kostnad för glasen då typ..
    Ja finns billiga på Ikea 6stycken för ca 40kr.. Alla får ha ett o samma glas vad dom än dricker. Panduro säljer pennor man kan skriva på glas med
  • lexiwed

Vi ska ha vita organzaknyten med röda organzaband fyllda med Mariannegodisar på varje plats, mest som en detalj i dukningen och som en liten sötsak efter maten eftersom vi inte kommer ha efterrätt utan bara tårta och kaffe lite senare.

• Sebastiána

Varker presenter eller favors...eller rättare: gästerna får en storslagen fest med god mat och livemusik. Räcker inte det?

• Tausen

Vi ger inga presenter. Att de får komma på festen känns som presnet nog. Så kommer vi nog göra nåt extra alt. ge nåt tiill de som hjälpt till mycket. Toastmaster m.m.

• MissAlice

Vi ska använda stora rosa rosor som bordsplacerings kort till damerna och cigarrarer med placerings kort till herrarna.. Det är det enda..

• JuliaAmalia

Vi ska ha strutar av tårtpapper (har tema spets) med lite godis i. Detta dels för att jag själv tycker så mycket om detaljer och dels för att det blir en del av dukningen/dekorationen då denna i övrigt blir väldigt sparsmakad med endast vita dukar, ljus och blommor.

Svar på tråden presenter till gästerna eller ej?