• JL2b

Gravid under vigseln

Bebisverkstaden har börjat! Igår tog vi beslutet att nu ska det underbara arbetet med att bli föräldrar påbörjas! Detta innebär att jag då kan vara gravid under vårt bröllop den 29maj.
    Detta vet jag kan vara lite problematiskt så jag skulle vilja att ni kunde hjälpa mig med nackdelar som man måste ta itu med. Så som ring, svullna fötter, klänning och skor. Trötthet med mera.

Jag dricker inte annars och vill inte göra det under bröllopet heller så det ser jag inte som ett problem. Men jag funderar på ringen, man lär ju vara rätt svullen då och det känns tokigt att köpa en ring som kommer att vara för stor när väl graviditeten är över. Kan min m2b ge mig nått symnboliskt? Kanske knyta ett band kring min handled eller finger som bara symboliserar ringen? Eller ska man köpa en för stor ring och sedan förminska den efter hand?

Hoppas på många svar, för inte är jag väl själv om att gifta mig gravid? =)

• Svar på tråden Gravid under vigseln
  • gyllenfru

Hej!

Jag ska gifta mig i Januari och har precis fått reda på att jag är gravid :) kommer vara i v23.. så en liten söt mage hoppas jag på. Har redan provat ut vigselring, skulle den inte passa så får den väl sitta på lillfingret så länge =). Den kommer ju i alla fall passa så småningom. Ser inte det hela så problematiskt.. det ordnar sig nog.. hoppas att det går vägen för dig..

• JL2b

Gratulera! Hoppas att du inte har köpt en klänning än då nu när du måste göra lite extra plats för byst och mage.
    Och ja det är sant, ringen kan ju sitta på lillfingret =)

• gyllenfru

Har precis beställt en klänning.. lite svårt att uppskatta storleken på magen, men det är en empireklänning så det ska nog finnas utrymme :)

• JL2b

Har också kollat runt nu på empireklänningar, tycker de är riktigt läckra!

• Prärieklocka

Jag kommer att vara i vecka 19 när vi gifter oss, och kommer inte ha en typisk brudklänning för jag har sett en mammavariant som jag gillar som är gråsilvrig. Kommer inte få någon ring nu i december utan kommer få ett halsband istället. Jag ska få en ring när bebisen är född istället har vi kommit överens om. Vi bestämde att vi skulle gifta oss i december när vi fick reda på att jag var gravid för några veckor sen. Fast min blivande man friade redan förra året, vi hade bara inte satt något datum än och nu fick vi plötsligt tummen ur.

• KatjaB

calligrahpen.se fanns det ett brudpar där bruden var gravid men inte så långt gången ser det ut som.. hon var hur fin som helst i sin klänning som visade magens konturer så fint från sidan.

har ni förlovningsringar än? för i så fall kan ni ju köpa i samma storlek som den och antingen sätta på lillfingret eller halvvägs på ringfingret vid vigseln och sen ha den i en kedja runt halsen tills att du inte har svullna leder längre

• Fairytales

Jag var gravid i vecka 26 när vi gifte oss förra året.

Vad gäller ringen beställde vi en i samma storlek som min förlovningsring och så var tanken att om jag inte fick på mig den skulle jag göra som KatjaB föreslår. På bröllopsdagen kunde jag dock fortfarande bära ring som vanligt så det blev inte något problem.

Jag hade inte någon konventionell brudklänning, utan en 1700-talsklänning med snörning både på fram- och baksidan (och under den en korsett med två snörningar), vilket gjorde den väldigt flexibel - och dessutom dolde gravidmagen helt för somliga.

Det som däremot var lite problematiskt var att jag var så fruktansvärt trött under bröllopsplanerandet att det tidvis bara kändes jobbigt och inte roligt. Jag tyckte att jag var medveten om att planerandet och fixandet skulle ta tid och kraft men blev ändå överraskad.

Jag skulle nog inte våga starta någon bebisverkstad riktigt än om bröllopet är planerat till slutet av maj - om det går bra kommer du att vara VÄLDIGT gravid då och på slutet kan man, om man har otur, få en del krämpor; man kan få foglossning, samla på sig mycket vätska. Och så är det ju inte alldeles ovanligt att bebisen dyker upp lite tidigare än planerat.

Men lycka till med både bebis och bröllop!

• novia72

jag gifte mig i v30 och kunde använda ringen i 2 veckor sedan blev det en kedja i halsen...om ni tittar i galleriet ser ni varför!!!!

• gumzan

Fördelarna är att det finns underbart vackra gravidklänningar, att du har tjockt härligt hår, och mår underbart (jag gjorde det under min graviditet) det finns stödstrumpor mot svullna fötter och kryp i benen, apoteket har i vitt faktiskt :), skor med jätteklack är kanske inte att rekomedera.... Man känner sig oerhört kvinnlig när man blir både rund här och där:) Och då har du ju inte hunnit komma in i stadiet : Kom ut nu därinne jag känner mig som valross!!!! utan kan njuta av att du känner din bebbe dansa runt med dig i magen hela dagen...

Ha lite extra koll på eran Meny så det inte serveras, rosa kött, lufttorkad skina m.m det får du info om när du blir gravid.

Visst kan man vara trött och sliten alla upplever sin graviditet olika, det jag kan tipsa dig om är att köp vitaminer på apoteket Mitt val kvinna redan nu, ta 2 varje dag så du får i dig massa vitaminer och folsyra det gillar små bebisar :)

Lycka lycka till!

• svxrt

oooo, mera tips. jag kommer vara i typ v.34 eller nåt.. Galet fet. Men vi gör om våra förlovningsringar så storleksmässigt borde de passa efteråt.
    Har ett barn sen innan och samlade inte på mig ngt vatten utan kunde ha mina ringar hela vägen ut. Hoppas på liknade nu.

Nå mera tips?

Svar på tråden Gravid under vigseln