• Stjärnstopp

Är det ens möjligt?

Vi har båda stora familjer och många vänner som vi inte kan sållan bland. Vi vill gifte oss på midsommarafton 2010 och har inte så stora krav utan vill ha en stor fest med våra nära och kära, samtidigt så ska det kännas att det är ett fint bröllop!

vi kommer nog bli runt 80-90 personer varav 15 st är barn och vill bjuda på tvårätters alternativt buffé. ej dessert, utan det får bli tårta, den kostar ca 18:-/person.
    Är inte en "blomperson" så där kan man nog spara in lite.
    Har fått tips om att en brudbutik säljer ut klänningar för 1000-1200 kr, så dit ska jag imorgon! vill ha en svartvit å det ska tydligen finnas billiga sådana oxå. Min m2b ska ha helsvart på sig, vart kan man hitta billiga å snygga kläder? Min tärna ska ha sin balklänning så där försvinner en kostnad.

Vi har flera kompisar som spelar i band så där kan man nog få ner priset en aning, hoppas jag iaf!
    Fotograf/hobbyfotograf känner vi oxå ett par tre stycken.

smink kostar 500:- men däremot frisyr lär gå på en hel del...
    vi vill ha titanringar, modell ej bestäd ännu.

Tror ni att det ens är möjligt att få till ett bröllop för ca 25-30000?
    *håller tummarna*

Skulle såklart kunna spara mer och vänta med att gifta oss men vi vill verkligen inte lägga någon större summa på att gifta oss, fast vi vill ändå ställa till med en rolig fest och ett fint giftemål! :-O

• Svar på tråden Är det ens möjligt?
  • Martinaa

Största posten är oftast maten, och till 80-90 personer så blir det ju lätt väldigt mycket pengar. Buffé är normalt sett billigare, och vissa väljer att laga maten själv med hjälp av släkt och vänner.

Jag kan inte säga till dig om det är möjligt eller omöjligt, utan det blir nog upp till er själva att SE TILL att det blir möjligt. Det är många poster som kostar, men lika många utgifter som man kan minska på genom att fixa själv eller välja "budgetvariant".

Kanske har du någon kompis som kan hjälpa dig att fixa en fin frisyr? Kan ni plocka blommor själva? Sen gäller det ju att hitta en festlokal som har låg eller ingen hyra

Jag tror ni kan lyckas om ni verkligen vill och försöker! Lycka till!

• JustMeAndMyLove

Man kan spara mycket på att göra en del av maten själv :) Har man släktingar och familj som vill engagera sig och hjälpa till är ju det guld! Vi ska tex hyra partytält istället för en lokal och ha buffé.
    Sen när det gäller klänningar och kläder är tradera och ebay en guldgruva. Se upp för oseriösa försäljare bara och köp bara av dem som har goda omdömen från andra köpare.
    Vi kommer pö om pö köpa mycket dekorationer innan bröllopet, vi vet färgtema redan och köper ljus och ljushållare som vi hittar då och då och sparar i en liten "brölopslåda" :)

Så nog går det! Det är bara att vara lite påhittig och kreativ ;)

• Stjärnstopp

tack för tipsen!

Det lutar åt midsommar och en midsommarmatsbuffé, aj löööv midsommarmat! Fast givetvis hotta till den lite så det blir fräscht och fint!

partytält - blir det verkligen billigt när man är så pass många? häromkring kostar lokalerna inte så mycket och då finns porslin etc...

fått lite tips från denna blogg, gillar stilen!
    www.johannagronlund.com/2009/08/lite-dukning-mat.html

• KatjaB

Om ni har engångstallrikar mm, så blir det ju billigare, men att hyra hela kuvert med porslin för så många går nog iallafall på 1500-2000 kr, dock får ni det diskat då. Och då får ni ju även räkna in kostnad för stolar och bord.

Vi hyr en bygdegård med allt porslin, vaser, ljuslyktor o annat piff finns så vi behöver inte köpa/hyra en massa extra saker om vi inte vill. Den kostar 1200 kr och då har vi den över hela helgen. Tycker det är ett helt okej pris för när det är flera rum, toaletter, kök, scen, fin trädgård osv

Klart ni kan få till er fest för 25-30000 kr. Gör maten själva, annars drar det iväg, och ska ni ha midsommarmat så är den ju inte så dyr heller.
    Vi funderar på att köpa alkoholen på nätet och då ha skumpa (brudskålen) vitt och rött vin, öl, cider, grape longdrink och mojito. Dessa finns på burk så vi slipper ha nån som står och fixar med drinkar. köper baginbox och häller upp i karaffer på borden.
    Maten kommer vi antingen göra helt själva eller ha en kock som tar 250 kr i timmen för att laga maten, så vi betalar hans lön och råvarorna. Har inte fått prisförslag än, men det beror på vart det landar. I så fall blir det trerätters, annars buffé.
    min klänning köper jag från Kina, och om ni vill komma undan allra billigast så kan ni ju hyra m2b:s kläder, brukar inte kosta så mycket att hyra en kostym och skor.
    suitopia.se har kostymer från 2000 kr, där ska sambon köpa sin kostym.
    Istället för tjusig skjuts till och från festen kan ni kolla runt om någon har en snygg bil i bekantskapskretsen, lite burkar och nygifta-skylt funkar ju alldeles utmärkt.
    Du kan göra din egen bukett för 200 kr, genom att köpa 3-4 buntar med 10-packs rosor och binda ihop själv. Finns klipp på youtube på hur man gör.
    Och fotograf hade ni ju redan billgit så då spar ni där med

• Stjärnstopp

Vi ska nog oxå hyra en bygdegård, passar vår stil och är dessutom billigt! Skulle gärna slagit upp ett stort tält i min brors trädgård för han bor så otroligt fint med få grannar och stooor tomt med en minisjö/jättestor damm på osv... Men dels så kostar ju som sagt hyra av möbler, porslin ets mer än vad en bygdegård kostar och dessutom så skulle jag inte få någon ro i kroppen med barn runt vattnet...

Vår familj och vänner äger en hel del amerikanare och ett par st corvetter så den kostnaden blir lika med noll!

Potatisen runt midsommar brukar ju ligga på nåt öre, det gillar jag! Men hur mycket mat ska man beräkna? är svårt till en buffé tycker jag!

• KatjaB

kan tipsa om att willys har potatissallad på 10-liters hinkar. Du får be personalen om det då det står inne på lagret. Den är lite fattig i smaken, så med lite extra svartpeppar och salladslök i blev den godare.. men framförallt så kostar en sån hink 129 kr!

• Stjärnstopp

åh, bra tips! När min bror tog studenten förra året så var vi lite lata å köote färdig men drygade ut den med mer potatis, äpple, lök å färska örter, blev riktigt riktigt gott!

Men, visst ska det väl inte va så svårt att få till maten själv? Är van att laga mat till 20 personer (varm) så så himla mycket mer ansträngande ska det väl itne va att laga kall mat med hjälp av vänner till 80 personer?
    Tänkte såklart låna "kylbrickor" och sånt så att maten håller sig fräsch.

Detta funderar jag på att servera:
    Potatis
    sill
    grädde och gräddfil + gräslök
    rullar med nån god röra i
    rökt röding och romsås
    potatissallad
    dubbelmarinerad fläskfilé/kyckling
    Foccacia + ev knäckebröd

låter det bra? andra förslag kanske?!

• Tausen

Själv har kommer vi också ha runt 90 pers och vi har tänkt klara det på 20 000, men jag börjar bli skeptisk..

• Stjärnstopp

Tausen: vad är det som gör dig skeptisk? Är det något som drar iväg som ni ej räknat med från början?

Svar på tråden Är det ens möjligt?