• Sonja68

Tantvarning6

Min dotter kallade pizza för "pizda" när hon var 2 år. Det betyder fi**a på ryska. Farfars min glömmer jag aldrig när hon som sockersöt tvååring sitter och skriker detta gång på gång, överförtjust, när vi frågar vad hon vill äta till middag

• Sonja68

ELLER... när hon som treåring (lika sockersöt) skulle hjälpa farfar spika med hammaren och slog sig på tummen och drog en ramsa på ryska (som vi inte visste att hon kunde, men min man såg skyldig ut) som motsvarar "Fuck your mother" (jag törs inte skriva det på svenska, rodnar...)
    Trodde hjärtat på farfar skulle stanna

• Sonja68
    Fjosok skrev 2009-12-08 21:21:44 följande:
    Sonja: Nu kommer frågan? Är du rysk?
    Njet! MIn man är. Själv är jag ryssnörd. Älskar och hatar, en sorts hatkärlek, Ryssland och ryssar.
    Har faschinerats av det stora landet i öster sedan jag var liten.
    TAlar flytande ryska, har bott och studerat där.
    Så, nu kom svaret Jag är 100% svensk i blodet (kolla fotona så får du se), men mina ryska vänner säger att jag är halvrysk i själen. Vet inte om det är en komplimang eller förolämpning
  • Sonja68
    Fjosok skrev 2009-12-08 21:28:34 följande:
    MInns med glädje dom tre rysslandsturnéerna vi gjorde 1999-2001
    Ja, ett besök i Ryssland lämnar ingen oberörd, det kan jag garantera
    Var du där i form av musiker då? VAr i Ryssland?
  • Sonja68
    didis skrev 2009-12-08 21:29:57 följande:
    Mina stackars barn har ju åkt bil med mormor och tja, hon kan svära hon! "j*vla för**nnade f*ttj*vel o k*ken i örat också!" som min lilla mamseplutt kan utbrista när hon kör bil...
    Jäääädrar i min lilla låda vilken mamms du har! Nu förstår jag var du fått tantgenerna ifrån
  • Sonja68
    Fjosok skrev 2009-12-08 21:31:12 följande:
    Japp, körsångare, första gången i KandalakshaSablar i det vilket intryck, så nära Sverige men ändå så fjärran.
    Ja men visst är det!! Min "hemstad" i Ryssland är Murmansk. Inte så långt från Kandalaksha tror jag. Det var dit jag gjorde min jungfruresa och det var där jag studerade av och till under drygt ett års tid. Sedan Arkhangelsk, St. Petersburg och sedan en termin på Moskvas Statliga Universitet.
    Maken är ur-Moskvit, från Moskva alltså.
    Bäst tycker jag om St.Petersburg.
  • Sonja68

Jag hamnade en gång på ett körrep i Murmansk. En gymnasieklass som övade inför ett uppträdande. Hallelujakören på engelska. De hörde att jag var körsångare, så jag fick hoppa in och sjunga med dem. STÅPÄLS! Musik förenar
    Och sedan hade de konstert med sina instrument; balalajka, dombra mm. Glömmer det ALDRIG!!

• Sonja68
    Fjosok skrev 2009-12-08 21:37:31 följande:
    Har turnerat i Murmansk med. Varit på nattklubben "Pyramid" och flörtat med söta Olga MY GOSH, 9 år sen nu...Murmansk som stad är ju till stora delar förfärlig men värmen hos folk kändes enorm.
    Jag var också på Pyramid 1999!!!
    Men bästa nattklubben var "69"
  • Sonja68
    didis skrev 2009-12-08 21:38:45 följande:
    Tja, hon går knappt att ha i möblerade rum men å andra sidan är hon den enda mamma jag har... Förresten har jag också varit i Ryssland, eller rättare sagt Sovjetunionen, även om det knappt gills - vi var på kryssning till Leningrad och tillbringade ett par dagar där, gick på cirkus vill jag minnas och såg matroser med mössor bak i nacken (matroserna var väl mest intressanta - jag var i 13-årsåldern).
    Åhhhhh, nu blev jag jätteimpad och av mig får du RESPEKT! Jag har aldrig varit i Sovjetunionen... så jag har inget att jämföra dagens Ryssland med, bara det som mina bekanta berättar.
    Hade velat haft den erfarenheten på nåt sätt...
  • Sonja68

Didis: Du borde åka till St.Petersburg, som Leningrad heter idag, och kolla skillnaderna.

Svar på tråden Tantvarning6