• Sara Vettersand

Greklandsexpert sökes!

Jag och min m2b skulle jättegärna vilja åka till Grekland på våran bröllopsresa. Vi ska ha med oss våra två barn som då kommer vara 5 och 3 år. Till saken hör att vi aldrig har varit dit och har ingen aning om vart vi ska välja att åka eller med vilket bolag?! Eftersom det är våran bröllopsresa så vill vi gärna ha lite mera lyx än på en vanlig charter resa, lite finare rum och lugnare omgivning. Någon som har några tips på vart vi skulle kunna åka och vart vi inte ska välja att åka? Det får gärna vara nära en fin strand och finnas något att göra för barnen. Har kollat på ving, fritidsresors och apollos resor. Vi har tidigare åkt med Ving till en av deras vingresorter, fast till ett annat land, och det var riktigt uppskattat av barnen där allt fanns väldigt nära och även för oss föräldrar. Hade tänkt att åka i början av september 2010...

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Greklandsexpert sökes!
  • lecaroline

Jag har åkt med Apollo til Samos och det var helt underbart!
    Det är lugnt ingen fylla, södra delen är havet helt lugnt, på den norra delen rör sig vattnet lite och blir lite svalare

Man kan åka båt över till Turkiet om man vill vi gjorde aldrig det med det ska tydligen vara bra shopping

Skickar med lite allmän info från jobbet.

Land
    Grekland
    Valuta
    EUR
    Valutarekommendation
    X-change rekommenderar dig att växla till euro innan avresa. Alla valörer är accepterade.

1 euro = 100 cents

Uttag av kontanter
    Det finns bankomater på fastlandet men även på somliga öar som t.ex Kreta. Men ska man besöka dem mindre öarna är det onödigt att chansa. Kontanter är att rekommendera.

Kreditkort
    Det går oftast bra att betala med kort, men var försiktig, kortbedrägerier är vanliga. Lämna inte kortet utan uppsyn.

Valutabestämmelser
    Införsel och utförsel av valuta över motsvarande 10.000 euro kan behövas deklareras i tullen.¨

Hotell SEK
    billigt 80/800
    medel 800/2300
    dyrt 1500/3200

Restaurang SEK
    billigt 45/80
    medel 80/185
    dyrt 185/450
    Big Mac 33

Buss
    Bussarna är ett populärt sätt att förflytta sig med. Lokalbuss kostar ca 5 SEK i Aten och 10 SEK på ex. Korfu. Tänk på att köpa biljetter i förväg om du tänker åka en längre sträcka.¨
    Bil
    Vägarna är bra, även på de flesta öar. Att hyra bil är ett utmärkt sätt att få se landet på. Men var uppmärksam i trafiken, framför allt för alla mopedister. En hyrbil i en vecka kostar från ca 1.400 SEK.

Taxi
    Taxibilar finns det gott om i landet. Med taxametern på så känns priserna rimliga. Men se till att taxameterpriset gäller per bil och inte per person. Att åka till eller från flygplats kostar extra.

Båt
    Att åka med båt mellan öarna går bra. De allra flesta av båtarna är nya och moderna. Biljetter köps av en resebyrå. Båtpriserna bestämms centralt.

Prutning
    Det går att pruta på ganska mycket, så som hotell, marknader och utlykter. Men fasta priser gäller och i butiker kan man inte pruta.

Dricks
    Oftast är serviceavgiften inräknad i notan på restauranger men om den inte är det uppskattas en dricks på 10-15%. Taxichaufförer och annan servicepersonal förväntar sig dricks. Hotellstädare uppskattar ca 20 SEK i veckan.

Lokala seder
    Om du ska besöka en kyrka bör du undvika att gå med bara ben.
    Rökning är inte tillåten på transportmedel och i offentliga byggnader.

• Sara Vettersand

Tackar! Mycket bra tips! Ska kolla på det...

• Sara Vettersand

Finns flera tips...

• Cackis

Jag älskar Grekland. Har nog besökt 16 (!) grekiska öar och min absoluta favoritö är Amorgos. Men dit går det inte charter och kan vara lite krångligt att ta sig med barn om man är resovan. Kanske "Mamma Mia-öarna" Skiathos och Skopelos kan vara nåt. Vi var dit i september förra året. Underbart! Iår blev det Lesbos, också en fin ö, dit det går charter.

Jag rekommenderar varmt att du går in på kalimera.nu, där du hittar massor av info, samt ett forum med många greklandsentusiaster.

Lycka till!

• Sara Vettersand

Tack Cackis Ska in och kolla på en gång!

• Det stora Blå

Jag skulle föreslå Kreta, antingen Makrigialos på södra Kreta eller Geogoupoli på östra Kreta, båda ställena extra barnvänliga. Även Rethymnon.
    Och även Samos är ok för barn.
    Vissa resmål i Grekland kan ha blåsigt väder = höga vågor, och inte ha så långgrunda stränder, ev. oxå med klapperstenstrand.
    Barn gillar ju eg. mest pool, så då är i princip alla resmål ok.

• MASS

Jag har också varit på ett antal olika grekiska öar (7 eller 8 stycken tror jag). Min ABSOLUTA favorit är Naxos. Till Naxos kan man inte flyga direkt, vilket gör att det inte är alls lika "turistigt" som vissa andra öar. Det gör ju å andra sidan att det blir lite längre resa då man måste ta båt från Santorini. Men jag tyckte det var sååå värt den lilla extra turen. Stranden vi bodde vid var helt fantastisk, som att bada i en pool. Väldit lugnt och skönt och där var en hel del barnfamiljer. Ganska långgrunt i vattnet vad jag vill minnas. Sen är jag inte helt säker på att det finns så mycket "aktiviteter" för barn. Vi hade inga barn när vi var där så tänkte inte riktigt på det. =)

Tror vi reste med Apollo om jag inte minns fel. Dom utger sig väl för att vara experter på Grekland. Och jag harvarit nöjd alla gånger jag rest med dom!

• MASS

Glömde förresten nämna de otroligt fina solnedgångarna och hur romantiskt jag tyckte där var!! Då var jag ändå där med en tjejkompis=) Så tror det är ett perfekt resemål för en bröllopsresa!

• Sara Vettersand

Tack kikar runt på era förslag. Är det någon som vet var man absolut inte ska åka, just med tanke på vad jag är ute efter???

• MASS

Nej, i Grekland tror jag inte det finns nåt sånt ställe! Behöver väl kanske inte säga att jag älskar grekland!

Svar på tråden Greklandsexpert sökes!