• Sara Vettersand

Greklandsexpert sökes!

Jag och min m2b skulle jättegärna vilja åka till Grekland på våran bröllopsresa. Vi ska ha med oss våra två barn som då kommer vara 5 och 3 år. Till saken hör att vi aldrig har varit dit och har ingen aning om vart vi ska välja att åka eller med vilket bolag?! Eftersom det är våran bröllopsresa så vill vi gärna ha lite mera lyx än på en vanlig charter resa, lite finare rum och lugnare omgivning. Någon som har några tips på vart vi skulle kunna åka och vart vi inte ska välja att åka? Det får gärna vara nära en fin strand och finnas något att göra för barnen. Har kollat på ving, fritidsresors och apollos resor. Vi har tidigare åkt med Ving till en av deras vingresorter, fast till ett annat land, och det var riktigt uppskattat av barnen där allt fanns väldigt nära och även för oss föräldrar. Hade tänkt att åka i början av september 2010...

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Greklandsexpert sökes!
  • Det stora Blå

Vissa platser i Grekland har en hög andel (inte sällan berusat exalterade) ungdomar under högsäsong (juni--augusti) t ex platserna Hersonissos och Malia på Kreta, ön Zakynthos, ön Kos, och kanske några fler öar. Men, det är helt ok där under andra perioder, maj och september t ex.
    Santorini är en vacker ö (och dyr) med svart lavasand, något för bröllopspar, men kanske inte för barn.
    Naxos (nära Santorini) har fina barnvänliga stränder.
    Lyxhotell hittar ni många i Elounda på Kreta.

• mmmagdalena

Grekland är underbart!! Men unvik Kreta, Rhodos, Sakynthos, Kos m.fl. just pga. fylla och unga människor!

Kanske Parga är något för er? Eller ön Nidri strax utanför? Även ön Karpathos är så där behagligt lugn och skön med inte så väldigt mycket turister Om man vill vara lite ifred!

Jag tycker att både Ving, Apollo och Fritidsresor är bra med information, fiona hotell och förslag på utflykter om man vill hitta på något!!

• minimusen

Jag röstar på samos! jättemysig ö, där man kan åka runt själv på små utflykter och hitta fina stränder...helt klart bäst av de ställen jag varit på i grekland!

• BrudSeptember10

Underbar tråd. Skriver ett inlägg för att spara.

Kan man åka till Grekland i slutet av september/början oktober eller har det blivit för kallt då?

• Det stora Blå

"BrudSeptember10"
    Det brukar gå resor till södra Grekland (Kreta)under hela oktober.
    Vädret varierar år från år som på andra ställen, men om det är molnfritt och solen skiner blir det som en svensk varn och skön sommar på dagen. En kofta eller jacka behövs vanligtvis på kvällen i oktober. Vattnet är betydligt varmare i oktober än i maj.

• emelieochlinus

har varit på åtminstone 7 olika öar i grekland vad jag kan komma på.
    Jag håller med Cackis om att Amorgos är en favorit. Så genuint grekisk på något sätt. Inte paradisstränderna direkt men det är något visst med Amorgos ändå. Filmen "det stora blå" spelades in där och jag har aldrig sett blåare hav än i amorgos. Inte så väldigt turistigt som t ex Kreta.
    Undvik partyställen som nämnt ovan. Var en gång på Hersonisos på Kreta, usch!
    Santorini är vackert med vacker utsikt men otroligt exploaterat, varannan butik är en smyckesaffär och det är gott om lyxkryssare precis utanför och mycket amerikanska turister. Dit skulle jag inte vilja åka tillbaka, känns inte som att det är så mycket "grekisk" känsla kvar.

Naxos är också jättefint. Gyllene sandstränder, det finns saker att göra men det är inte sådär hysteriskt turistiskt. Oftast brukar man flyga till Santorini och sen åka båt till Naxos. Då får man ju se lite av Santorini på köpet.
    Om du inboxar mig din e-post kan jag skicka lite bilder om du vill.
    Jag håller också med om att kalimera.nu är en bra hjälp för att hitta pärlor i Grekland.

Jag har grekiska vänner som tipsat om ön Milos, där jag själv inte har varit ännu. De säger att den är väldigt fin och inte så mycket utländska turister utan mer grekernas "egen" paradisö, så den ska nog vi prova nästa gång.

Lycka till!

• Det stora Blå

Båtluffa med två små barn första gången man är i Grekland kan vara jobbigt, därför tycker jag nog att de mer "unika" öarna typ Amorgos, Milos, etc., kan uteslutas.

Ett både genuint, billigt, barnvänligt ställe (som jag glömt bort att nämna i tidigare inlägg) är THASSOS.
    Dit kan Sara V. med familj verkligen rekommenderas att resa. Dit går även enkel charter dessutom.

• emelieochlinus

Jag har också hört att Thassos ska vara jättefint. inte så superexploaterat och ingen partyö. Ilio Mare ser ju jättefint ut! Däremot läste jag någon stans om att det brukar vara mycket getingar på Thassos. Är det nåt du känner till, "det stora blå"?

Det stora Blå skrev 2009-10-22 15:55:50 följande:

Sara V. Detta verkar fint. Lyxigt + family + halvpension.www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Europa/Gre...
  • Det stora Blå

Insektsperioderna är säsongsbetonade i Grekland precis som i Sverige. Mygg på försommaren (maj - juni) och getingar på hösten (augusti-september). Är också olika från plats till plats, och från år till år.

• 100904

Har sett att både Samos och Thassos har rekommenderats. Jag och min sambo har varit både på Samos och Thassos de senaste åren, och Samos är helt klart min favorit av dessa, skulle verkligen vilja åka tillbaka dit! Väldigt lugn, mysig och fin ö. Thassos var också väldigt fint, med flera fina stränder (t.ex. Paradise Beach på östra sidan) och lagom stort att bila runt på en dag, men det var inte lika mysigt som Samos tyckte vi. Så min rekommendation är helt klart Samos, men det är inget fel på Thassos heller ;) På Samos kan jag rekommendera sydsidan, när vi var där blåste det en del på norra sidan, och har fått för mig att det är ganska vanligt där!

Lycka till, tror ni blir nöjda var ni än åker i Grekland :)

• emelieochlinus

Hej Sara!
    Har ni bestämt vart resan går?

• CicciA

Hej!

Langley Travel har ett hotell i Almirida där det ingår frukost och trerättersmiddag på kvällen. Det ligger på en kulle med utsikt över en vik = vackert! Jag har varit där två gånger med mina små barn (två stycken) och det har fungerat jättebra. Resorna är ganska dyra men vi brukar vänta på sistaminutenpriserna och då har vi kunnat åka hela familjen för mellan 7000-10000 kronor och då ingår ju så gott som all mat. Det var mitt tips!

• Shiosan

Vi har varit runt mycket i grekland, men i våras var vi på ön Poros. Det är tydligen grekernas egna semesterö. Vi var där i april och hade väldigt tur med vädret, en helt underbar ö, som inte är så turistinvaderad än men ändå har mycket att erbjuda. Flera bra och barnvänliga hotell och underbar natur.

Man kan även åka snabbfärja över till athen som tar ca 2 timmar om man vill göra en utflykt. :)

• Andreas flicka

Hej,

Jag kan rekommendera Skiathos och Skopelos, Skiathos har barnvänliga stränder men det är väldigt fullt med folk under högsäsong, Skopelos är en ö för sig, otroligt vacker och inte lika mycket med folk.

Naxos och Paros är också två favoriter. Min blivande och jag var på Paros i september för två år sedan och det var helt underbart, varmt i vattnet, lagom med folk, billigt - vi hade en jättefin bungalow precis vid havet för 35 euro (för båda). Om ni åker till Paros - Naxos kan man också ta dagsutflykter till andra öar i närheten - exvis till Kouffonisi och Amorgos.

Jag älskar sandstränder, Skiathos, Paros och Naxos har jättemånga fina sandstränder, Skopelos har en hel del klappersten, men det blir å andra sidan helt fantastiskt fint i vattnet.

Svar på tråden Greklandsexpert sökes!