• SofiaåPetter

Örebrobröllop

Hej alla i Örebro med omnejd! Ska vi göra ett nytt försök:)! Verkar inte vara så livat på Örebrofronten...

Vi är nyförlovade och gifter oss den 7e augusti 2010 i Nora kyrka. Några mer från örebro här? Det är ju kul att diskutera med er som kan ge tips i våra trakter:).

• Svar på tråden Örebrobröllop
  • Chris24

Oj! Vad kul! haha, inte för att jag är från Örebro (eller.. jag kom till Sverige när jag var 6mån gammal och bodde i Kumla i 6år faktiskt..) men min fästman är från Märsta och sedan Örebro,det han kallar hem är Örebro och dit vi alltid åker för att fira Nyår,födelsedagar o sommar :)

Ni råkar inte veta en heeelt annan sak, är det dels, svårt att få lägenhet/hus i Örebro nuförtiden? Fina lägenheter o hus då, är det dyrt? Och dels, är det svårt att få jobb?

Som ni säkert förstår, så funderar vi på att flytta till Örebro efter bröllopet och sådär, jag är inte hundra än då jag har väldigt bra kontakt med min familj här i Skåne och även min fästman men han älskar Örebro och saknar sina vänner där väldigt mycket, han har inte sagt att han vill flytta dit men jag vet det är det han vill, dock får han förbereda sig för löne skillnaden och chocken då han jobbar i DK på ett väldigt bra betalt jobb! Men men,va gör man inte för sin älskade ibland?

Och jag tycker Örebro är HUR mysig som helst!

• Chris24

Grattis redroses förresten! Hoppas allt går kanon bra imorgon :)

Längtar själv tills det är dags,slottet är ju HUR fint som helst!

• KatjaB

sofiaopetter: låter ju jättefint med färgtemat, och vad lyxigt med allt fixat från herrgården

Vi kommer göra mycket själva, jag är florist i grunden så jag gör ju förstås min egen bukett, men Mia är superduktig, har jobbat med henne en gång i tiden och hon har lite egen stil och otroligt trevlig.
    Någon annan som är duktig är ju stefan på nya blomsterboden, de har arrangerat alla blommor till bröllopsmässan i örebro i många år.

jag ska fixa håret på white night och sminka på make up store. Något jag upptäckte rätt fort var att många av de populära frisörerna inte vill boka in sig förrän en månad innan bröllopet för att de inte vet om de ska vara lediga eller inte. Själv har jag ju ingen större lust att stå utan frisör bokad ett par veckor innan bröllopet och då få panik om jag inte får tag på någon. Så jag är jättenöjd med att white night kunde boka redan nu och hon verkar duktig. De har varit med i bröllopsguiden och visat upp lite brudfrisyrer.

chris: en bra lägenhet i stan gäller ju byten, kontakter eller köpoäng. Visst finns det att få tag på utan detta, men det är svårare. Öbo har "24-timmar" på sin annonssajt så då är de 10 första att anmäla sig som får kolla och den med högst köpoäng där får lägenheten, om inte den då tackar nej.
    Sen beror det ju helt på vart ni vill bo, det byggs för fullt med bostadsrätter så det borde vara lättare att få tag på förstås, samma med hus. Priserna i stan är dyra, bostadsrätt går att få tag på till lite bättre priser men det är helt beroende på. Vet ett nybyggt område med pool i gemensamhetsutrymmerna där en 3:a på 70 kvm går på ca 7000 i månadskostnad med lån och hyra. Så det är ju inte så saftigt.

Jobb är väl sisådär nu under rådande konjuktur. Bra att ha kontakter! Sen finns det ju massor med callcenter i och runt örebro som ger arbetstillfällen till många i stan (mig inräknat)

• Chris24

" chris: en bra lägenhet i stan gäller ju byten, kontakter eller köpoäng. Visst finns det att få tag på utan detta, men det är svårare. Öbo har "24-timmar" på sin annonssajt så då är de 10 första att anmäla sig som får kolla och den med högst köpoäng där får lägenheten, om inte den då tackar nej. Sen beror det ju helt på vart ni vill bo, det byggs för fullt med bostadsrätter så det borde vara lättare att få tag på förstås, samma med hus. Priserna i stan är dyra, bostadsrätt går att få tag på till lite bättre priser men det är helt beroende på. Vet ett nybyggt område med pool i gemensamhetsutrymmerna där en 3:a på 70 kvm går på ca 7000 i månadskostnad med lån och hyra. Så det är ju inte så saftigt. Jobb är väl sisådär nu under rådande konjuktur. Bra att ha kontakter! Sen finns det ju massor med callcenter i och runt örebro som ger arbetstillfällen till många i stan (mig inräknat)
    [/citat]"

Tack Katja, min fästman har faktiskt sen han flytta ner till Skåne fortfarande haft sina samlade poäng från Örebro så det systemet känner jag till, han får besked om det och det är ca 4år sen han flytta nu snart så han borde ha bra eller OK med poäng i vart fall.

70 är tyvärr för litet, vi har 85 just nu i en lägenhet men vi söker mest hus hållet om jag ska va ärlig,kollade lite runt på hemnet själv och tyckte priserna var helt ok,jämnfört med Malmö är det ju såklart väldigt bra priser tycker jag.
    Jag såg hus lite utanför stan,vi vill inte bo inne i stan heller för den delen så det skulle passa bättre utanför. Såg ett fint område som hade ett hus på omkring 130 kvadrat vilket var helt OK Med källare och allt och låg ca 20min utanför stan med buss/bil, kommer inte på namnet bara tyvärr!

Callcenter, haha, det är typ det jag har jobbat mest med! Vad jobbar du med då? Nja,kollade runt på ams bla. men fann inte så överdrivet mycket tyckte jag, om man inte söker som försäljare,vilket jag inte vill jobba som igen faktiskt.

• SofiaåPetter

Katja: Å vad kul att du är florist, snacka om att du kommer få användning för dina kunskaper:)! Ja och Stefan är ju superduktig också så klart, det är där min brudtärna jobbar:).

Chris, vi får hålla ögon och öron öppna efter ett fint hus:). Men Malmö är ju oxå fantastiskt. Jag pluggade i Lund och längtar tillbaka till Skåne ibland. Men visst, huspriserna här är ju betydligt lägre;). Vi bor mitt i stan nu, i en vindsvåning mitt emot slottet, men letar oxå efter hus. Vi vill oxå gärna bo på "landet" men nära stan eftersom vi båda jobbar i centrum.
    Vart och när ska ni gifta er?

Förresten är det nån som ska på bröllopsmässan i Karlstad i morron? Vi ska dit! Ha en trevlig helg på er allihopa:)

• Chris24
    SofiaåPetter skrev 2009-10-23 17:44:40 följande:
    Katja: Å vad kul att du är florist, snacka om att du kommer få användning för dina kunskaper:)! Ja och Stefan är ju superduktig också så klart, det är där min brudtärna jobbar:).Chris, vi får hålla ögon och öron öppna efter ett fint hus:). Men Malmö är ju oxå fantastiskt. Jag pluggade i Lund och längtar tillbaka till Skåne ibland. Men visst, huspriserna här är ju betydligt lägre;). Vi bor mitt i stan nu, i en vindsvåning mitt emot slottet, men letar oxå efter hus. Vi vill oxå gärna bo på "landet" men nära stan eftersom vi båda jobbar i centrum. Vart och när ska ni gifta er?Förresten är det nån som ska på bröllopsmässan i Karlstad i morron? Vi ska dit! Ha en trevlig helg på er allihopa:)

Sant,jag älskar malmö! finns allt som behövs här, o jag har min familj,framför allt mamma så nära, men jag vet att mannen vill flytta tillbaka oxå! Va det därför du flytta dit eller?

Vi gifter oss i Maj 2011,första helgen, nästa år blir för tight för oss faktiskt o jag vill ha ett vår/sommar bröllop.. :)

Ni då?

Trevlig helg!
  • KatjaB

Nej, inte till karlstad.. men tänkte gå på fest o bröllopsmässan som är i stan i februari.

• SofiaåPetter

Chris: ja kärleken vill verkligen bo i Örebro och det är helt ok för mig, vi har båda våra familjer här. Men annars hade jag nog hellre bott i Skåne. Har bott i Sthlm ett par år oxå för det var fantastiskt för karriären men nu känns det som jag valt väg i livet lite. Typ satsa mer på kärleken och privatlivet;) och örebro känns helt ok. Och nu när vi vill köpa hus får vi ju så mkt mer för pengarna här än i sthlm, så det e oxå en viktig faktor. Å skulle man en dag få barn känns det ju härligt att vara nära familjen.

Ni kommer säkert trivas bra här och annars kan man ju alltid flytta tillbaka:)! Maj blir ju underbart, det är en så fin månad och brukar ju typ ALLTID vara fint väder. Vädret i maj dem senaste åren har ju faktiskt varit finare än resten av sommaren.

Katja: Ja just det, kommer ju en mässa här oxå. Vi åker på mässan i sthlm i januari för den tror jag e bäst, med flest utställare och bra inspiration. Kan säga att den i Karlstad var värdelös så ni missade ingenting. Men kärleken och jag fick en mysig lördagsutflykt i alla fall:)

• Gladiolus

SofiaåPetter :
    Tack för tips och svar =)
    Vi gifter oss i Ekeby kyrka och har festen på Gällersta Forngård i juli nästa sommar.
    Det var svårt att hitta bra festlokal, men vi hade tur att det var avbokat den dagen =) och att lokalen är stor och väldigt vacker (den stora salen i varjefall).
    Nu visar det sig att en av mina vänner band budbuketten till sin brors bröllop så nu får hon binda min också men det är bra att veta vart man kan köpa bra blommor och även kunna få tips från butiken angående blomval och dekorationer.

Det som är svårast nu är att verkligen hitta rätt frisör, det är ju ganska känsligt..... man vill ha en som förstår en om man så uttrycker det ;)
    Man bör ju även komma till Örebro ett par gånger innan och prova ev uppsättning osv. Så det blir mer planering än vad tror och fler besök hos svärmor ;)

• KatjaB

chris: jag jobbar på pool media.
    ja försäljare är ju inte så vansinnigt kul alla dagar, men det är bra arbetstider och bra jobbarkompisar så det är ändå helt okej. Får göra med "roliga" saker på fritiden istället

sofiaåpetter: okej, synd att det inte var nåt att ha.

Förresten, en kompis till sambons mamma är en av ägarna till Fiholm, så vi kanske kan ha festen där i orangeriet.
    Vet inte om det blir av, och vi har ju redan bokat allt här som vi planerade från början, men vi får se.. vore ju kul med lite herrgårds och slottsmiljö. beror ju på hur allt löser sig också, det tar ju en timme att åka dit

Svar på tråden Örebrobröllop