Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Vad jag är trött, i natt kom Iris in till oss vid tre efter att vi först försökt trösta henne i hennes egen säng, av någon anledning låg hon och var jätteledsen, mardrömmar kanske. Sedan blir det ju inte mycket sömn med henne i sängen, gäsp. Igår var det först lek&plask och sedan hade vi besök av en familj från Iris dagis som ska ha andra barnet en vecka innan oss och hon och killen lekte som galningar och hade jättekul i flera timmar så det kanske blev för mycket för hennes lilla huvud.

Idag har vi varit ute hos mina föräldrar hela dagen, Iris har blivit klippt hos deras granne och så har vi gjort chokladbollar. Nu får vi väl se hur hon sover i natt men det känns som att det är läge för mig att duscha och gå och lägga mig i alla fall.

Hej Omsan, skönt att höra att det går bättre för stora tjejen på kompisfronten.

Hej Junilejon, trist att bli arbetslös men det kanske inte blir så svårt att hitta nytt beroende på vad du jobbar med?

Tinga, det låter ju aningens bättre i alla fall om ni lyckas dra ner på sondmatningen lite?

Så ser jag att de frestande muffinsarna är här igen, ska absolut hålla tummarna, det verkade ju i alla fall inte bli bättre av att jag lät bli, har ju provat det en period nu.

Dunderklumpen - "Det blåser en storm över Jorm, lyckostorm, lyckostorm..."

• BrudSommar2006

Junilejon, aha, du hann skriva först, då kanske det tar lite tid att hitta nytt jobb i alla fall då, fast hoppas inte.

Själv tycker jag att det är jättetrist att de inte lyckats anstränga sig lite för att hitta en vikarie till mig så att jag återigen inte har någon att lämna över till när jag försvinner iväg nu i slutet av året, suck. Nu först ska det annonseras och då sade jag ändå till i jäkligt god tid bara för att det inte skulle bli som sist.

• BrudSommar2006

AM, risken är nog att det är svininfluensan för jag tror inte att det går något annat febervirus med hosta just nu? De flesta klarar sig ju dock bra har jag förstått men man ska försöka få ner febern med alvedon har jag för mig för att underlätta för kroppen så att det inte blir andra saker som tillstöter och så ska man hålla koll på andningen. Så länge andningen är OK så är det ingen fara har jag förstått det som? Man kan visst bli liggande en hel vecka med hög feber innan det släpper så han kan ju ha ett tag kvar. Hoppas att ni andra slipper, har ett par kollegor som troligtvis har haft det och då har andra hälften inte fått det så det är ju inte säkert att alla i en familj blir smittade uppenbarligen.

• BrudSommar2006

Nenne, det där lät väldigt gott!

Hoppas att vi lyckas få Iris vaccinerad nu när de äntligen sänkt åldersgränsen, är lite knepigt att komma iväg med henne bara och nu är ju vaccinet slut överallt men mer ska visst komma in nu i veckan.

• BrudSommar2006

Ore, tänk om det blir idag i alla fall som AM förutspådde, vad spännande, lycka till!

Telis, det borde väl fungera med amningsinlägg i vilken bh som helst om det inte är just amningsbh:ar du letar efter. Mjuka, sköna bh:ar finns väl lite överallt?

Just det här med att läcka har jag ingen större erfarenhet av, det tog flera dagar efter förlossningen innan amningen kom igång alls sist och inget tyder på att det kommer att bli annorlunda den här gången. Sedan ville Iris snutta så ofta så det blev sällan så där fullt att det läckte vill jag minnas. Möjligen att vi var lite i otakt de första veckorna precis i början när hon inte ville lära sig suga ordentligt.

Hoppas att det kommer in mer vaccin så att vi kan vaccinera Iris i slutet på veckan. Vore bra att få det gjort på en fredageftermiddag tex men det kanske är att hoppas på för mycket.

• BrudSommar2006

Vad gäller amningsbh:ar tror jag att jag köpt samtliga mina på Babyland faktiskt men du var ute efter vanliga har jag för mig Telis?

• BrudSommar2006

Själv skickade jag efter Lucialinne på Pippilotta, skönt att ha det gjort och så ska mamma hjälpa till att lägga upp det nu, måste ju ta extrastor storlek eftersom de ska vara utomhus och hon måste ha ytterkläder under. Sedan hur vi ska få på henne det blir en annan fråga. Vi har en pepparkaksklänning också ifall att hon skulle vilja ha den men hittills har hon vägrat prova båda. Förra året krävdes det en hel del våld och sedan mut med nappflaska för att få på henne den och det ser tyvärr inte bättre ut i år än i alla fall. Vi ska nog börja öva med Luciakronan snart, förra året fick vi skippa den men lyckades få på henne lite glitter i alla fall.

September, kanske sätter det igång och börjar komma ut av sig själv nu då innan fredag? Är det bra eller dåligt i så fall?

Vad det gäller julklänning och skor så känner jag mig tveksam till om vi verkligen får henne att ta det på sig om vi köper.

• BrudSommar2006

AM, har ni något kvar av lägenheten än med en sådan present?! Förstår dock att den var populär! Var det Livia själv som skulle ha just en sådan tårta?

Iris konstaterade att hon nog fyllde år i lördags eftersom vi hade fika med dagiskompis hemma och det var ju som kalas! När hon insåg att hon inte fyllde år så bestämde hon att då var det nog mamma som fyllde år!

• BrudSommar2006

Iris är otroligt kräsen och allmänt ointresserad av att äta, dessutom går allt med sås bort, inklusive köttfärssås, så det är inte ofta vi får i henne någon mat hemma. Fast eftersom vi snarare har motsatt problem jämfört med er andra här, dvs att hon väger för mycket och inte för lite, så har vi stränga order från bvc att vi inte får försöka tvinga i henne någonting utan hon måste få känna själv när hon är hungrig, annars kan man av misstag arbeta bort reflexen att hon själv känner när hon behöver äta. Hellre ta undan middagen och ge henne en smörgås senare om hon känner att hon är hungrig då än att spara maten i fall att hon vill ha senare så att hon förstår att maten är till middag och inte tillgänglig hela kvällarna.

• BrudSommar2006

Cicci, det är lika illa hos oss, Iris vill inte äta nästan någonting, vi är inte oroliga för att hon inte ska få i sig tillräckligt men det är ju bara så jäkla tråkigt när man får slänga maten varenda dag. Det känns inte som någon idé att stå och laga mat man vet att hon inte tycker om och inte kommer att äta, samtidigt måste man väl fortsätta att prova ge henne. Fast det är ju inte så att hon provsmakar och konstaterar att hon inte tycker om, hon går inte i närheten av tallriken om det inte ser ut att vara något hon vill ha.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter