• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Lappis: det är ju lite konstigt att ingen lagt ens ett skambud...? Om man är intresserad av själva lgh och ser att ingen budar. Det hade nog jag gjort. Men det kan hända att det är en lgh som stör vår försäljning - den har samma utg-pris men ngt lägre avgift och ligger i Johanneberg vilket alltid är attraktivt. De ska ha visningar nästa vecka och går den upp snabbt i budgivning (vilket jag tror) så kanske folk kommer tillbaka till vår och inser att den faktiskt är rätt bra. Ung som vi gjorde med det första huset som vi först tyckte var för dyrt men sedan insåg att det var ju ett bra köp. Det huset hade ju legat ute i över ett år och ingen ville ha det och när det plötsligt blev rusch på marknaden så försvann det fort - så eg tror jag inte att det är fel på vår lgh men det har väl kommit fel personer och det har varit fel omständigheter.

• muggles

Vi ska träffa mäklaren idag, ska bli spännande att höra hans analys av läget. Jobbigt om vi inte har samma syn på det här för vi vill ändra marknadsföringen av lgh till att lägga upp fler bilder på det mysiga området runt omkring så att folk inte bara hänger upp sig på leden och trafiken.

• muggles

Vilken coool pusselidé - jag hade aldrig hört talas om det förut!

• muggles

Tinga: härligt att det går framåt med pojkarnas ätande - jag har tänkt lite på dig och undrat men man vill ju inte fråga hela tiden för det blir ju tjatigt.

• muggles

Har också glömt att hylla AM för den suveräna trådstarten!

Nenne: jag skulle gärna läsa din blogg men jag hinner inte följa några bloggar - inte ens AMs fast den ofta är väldigt rolig (jag har fortfarande inte glömt de där inläggen om hantverkare ).

• muggles

Ore: köp de största bindor du hittar redan nu och lägg dem hemma (ta med några till BB). Första dygnen får du sjukhusets maffiga "blöjor" men redan efter några dagar kan tjocka nattbindor räcka mot avslaget. Sköna mjukisbyxor är bra att ha att lulla runt i - inget som sitter åt runt magen. Lite skön musik på CD kanske (att ha på förlossningen). Vi hade bla Norah Jones kommer jag ihåg...
    Har du skrivit ditt förlossningsbrev?

• muggles

Hattis: du fick minus va? Jag har nog glömt gratta dig (tror jag).

PB: haha det där skulle jag blir RÄTT irriterad på om det var min sambo... Min förra sambo var tidsoptimist och kunde sätta sig och plinka på gitarren typ en kvart innan det var dags att åka iväg hemifrån om man var bortbjudna på middag - och då var han inte i ordninggjord... Suck.

Tinga: delikat meny de kör killarna! Men det går ju framåt ganska fort nu. Roligt roligt! Vad kul med nya möbler (kort till galleriet sedan kanske?) och skjutdörrar!

Telis: stort grattis! Vi kan bara drömma om att ens få en vinst verkar det som...

EGO:
    Jag måste bara få vara lite stolt över min dotter: hon har lärt sig läsa ut MOA! Farmor lärde henne förra helgen och när jag fick höra detta var jag väldigt skeptisk. Men jag kollade igår genom att skriva Moa på papperet när hon ritade och plockade det klockrent. Även att M var ett M, O ett O osv. Sedan att det bara är mönsterigenkänning (som att känna igen en banan på bild) är väl en annan sak men ändå... *skryt skryt*

Tror vi har listat ut varför vår lgh är så svårsåld (dvs att det inte gick åt med en gång trots bostadsrush). De köpare som är ute och tittar är a) pensionärer/äldre som sålt villan eller b) par i vår ålder som har barn. Pensionärerna tycker att området inte är tillräckligt lugnt pga trafiken (välkommen till stan liksom) och de med par tycker det är lite för "ruffigt". Det finns nämligen en grusplan angränsande till vår gård som är kommunens tomt och den väntar på upprustning men det ser ju inte så kul ut nu. Det sänker helt klart värdet på vår lgh att man ser den från balkongen De yngre är dock inte lika känsliga för trafiken och nu på helgen är ju trafiken mkt lugnare än mån kväll vid rusning så kanske kanske att en söndagsvisning kan vara lösningen. Förhoppningsvis är det hyfsat väder också så att folk kan gå runt i området och upptäcka hur fint här är lite bortom den ruffiga grusplanen...

Iaf så hade folk varit kvar rätt länge på visningarna och inte gått med en gång - vilket tyder på att de tycker att lgh i sig är fin men de är väl tveksamma till området helt enkelt. ("Läget läget läget" - stämmer ju så väl tyvärr ). Vi hade också fått många kommentarer om fin inredning och att "har det verkligen bott ngn här - det ser helt nytt ut", så det gäller nog bara att hitta rätt köpare. Tyvärr är väl de yngre paren som kan stå ut med trafiken i första hand ute efter 3:or misstänker jag...

Men mäklaren hade fått många konstiga kommentarer. Tex hade ett par klagat över att det inte fanns en separat (allmän) tvättstuga i föreningen - vilka föreningar har det nu för tiden? Själv tycker jag det är bekvämt att slippa boka och konka på tvätt. Ngn annan tyckte vardagsrummet var för litet - ett normalstort v-rum i en lgh skulle jag säga (21 kvm). Ngn annan att det var svårt att möblera med tv osv - tja, det är öppen planlösning => få väggar. Så, sammantaget har nog folk försökt hitta fel för att de har varit tveksamma. Blir man förtjust så ser man det mesta positivt (det finns tex garage under huset så det är bara att åka upp med alla matkassar i hissen direkt till lgh - hur många lgh i stan har det?!). Nä nu ska jag sluta tjata om det här men man funderar ju en del...

• muggles

PB: ha jag konkurrerar lite med dig och dina maratoninlägg där...

• muggles

Ore: positiva bilder är bra och "vad som helst kan hända" - bokstavligen Att tänka som inför en tävling är nog bra, tänk maratonlopp! Alltså tänk på att äta ordentligt innan ni åker in till BB (el rättare när du känner att värkarna har kommit igång), du kommer inte att kunna få i dig mat när det sätter igång ordentligt. Och ta med mer än bara snacks till maken - min man hade en lasagne med sig att värma i micron. Mamman får dryck och allt hon behöver under förlossning men männen får eg ingenting (min fick dock samma hallonsmoothie som jag för att de var snälla). Det finns oftast inget att köpa kvälls/nattetid utan då är det medhavd mat som gäller. Och det kan ju ta lite tid...

Kängu: japp hon har alltid varit tidig men det här trodde jag inte kunde hända faktiskt Hon har förresten slutat stamma sedan en tid, det var bara en kort tid hon höll på med det.

Själv skulle jag också öppna ngt skåp el en kökslåda (gör jag alltid för att kolla om de är dämpade vilket är ett måste enl mig) men bara för att kolla hur stort det är el så. Vanliga standardgarderober tex skulle jag inte öppna av hänsyn till dem som bor där. Men vi hade ändå ordnat extra i garderober och badrumsskåp - man vet ju aldrig om folk kikar in och då är det bra om det ser ut att vara lite ordning.

Telis: visningen är nästa söndag och så en lunchvisning tisdagen därpå. Vi kör lite annat koncept nu så får vi se. Är så skönt att hämta andan lite och ta nya tag. Jag tror inte att ngn som inte har sålt sitt hem och haft det ute på visning förstår hur innihelvittejobbigt det är! Dels psykiskt att folk går runt hemma hos en och bedömer hemmet; inredning och alla ens personliga möbler och saker mm. Dels att man måste leva så förbannat ordnat och prydligt - efter varje dusch måste man torka av duschväggarna (dvs om man har visning varje dag som vi hade), köket kan knappast användas mm. Usch. Hoppas jag slipper ngn mer gång sedan...

• muggles

Avslaget var väl inte speciellt äckligt?! Det är ju bara som en maffig mens. Det är ju inte som att det luktar speciellt äckligt el så...?
    Jag tyckte inte heller att moderkakan var speciellt intressant men det verkar BM tycka Hon visade att den var hel och så. Nä äta den - där snackar vi äckligt!!!

PB: Moa blev 2 år i augusti.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter