Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Cicci, aha, snopp och snippa har Iris inte pratat om än. Kiss pratar hon om, oftast när hon sitter på toaletten, typ "Nu kommer det en MASSA kiss!". Bajsa vill hon göra i sin blöja och då är hon oftast lite småledsen när hon kommer och berättar att hon har bajsat, vet inte varför, kanske är det inte så skönt att gå runt med det.

• BrudSommar2006

Cicci, jag kan också låna ut katter! Vill du ha Oskar som mest sover förutom när han har ner blomkrukor eller Elsa som vässar klorna på sängen? Eller båda kanske? Tar du båda slipper ni sova på nätterna, då får ni ju mer gjort hemma.

Om jag insisterade på en trea skulle maken säkert gå med på det men några sådana planer har jag absolut inte.

Paranissa förresten, det var roligt!

Tänkte inte åka tillbaka till jobbet efter UL utan åka och handla istället, ska bli skönt.

• BrudSommar2006

PB, ojoj!

Iris har just haft utbrottet from hell, maken badade henne och de hade jättekul i badkaret, sedan blev hon grinig vid tandborstningen men även det gick hyfsat bra. Sedan fick han dock inte ta på henne vare sig blöja eller pyamas för det skulle mamma göra. Fast jag bestämde mig för att sitta kvar i vardagsrummet för de måste ju lösa det själva tänkte jag. Men det gick bara inte, maken insisterade och Iris vrålade hysteriskt och sparkade och skrek och han fick inte kontakt med henne. Hur han än kämpade fick han inte på henne pyamasen och till sist fick han sätta ner henne vrålandes på golvet och hämta mig. Då hade de hållit på rätt länge. För mig var det så klart inga problem och nu sitter Iris här och tittar på Teletubbies och säger att pappa är dum och Iris blir ledsen. Jag vet faktiskt inte hur vi ska ta oss ur det här, det är hemskt för maken och han blev jätteledsen.

• BrudSommar2006

TillväxtUL var en rätt meningslös tillställning, jag var ju inte det minsta orolig för att hon inte växer som hon ska men trodde att de skulle kunna räkna på ungefär hur stor hon beräknas vara när hon föds men det visade sig inte stämma alls. De växer så olika så det var tydligen helt omöjligt att säga, allt de kunde räkna ut var att hon vägde 2,1 kg ungefär idag och låg 10% över normalkurvan. Fast hon gissade att vi har ännu ett stort barn att vänta och att jag skulle försöka undvika sötsaker så mycket som möjligt för att i alla fall undvika att hon väger 5 kg när det är dags. Det är ju kul över jul och nyår att bli satt på bantningskur, trodde att det räckte med att glögg och champagne var uteslutet i år, suck. Fast ju mer sött man äter, ju mer dricker de tydligen eftersom de gillar när det smakar sött.

• BrudSommar2006

Tinga, ja det är nog bara att inse att Astrid blir stor hon också! Jag vågar knappt säga det men tänk om det vänder med maten nu, hoppas så!

Jag tror inte att jag stavat fel på Cicci men Victor är jag inte helt säker på faktiskt.

Grattis AM, har det blivit tårta eller är det tårtförbud nu igen hemma? Har du överlevt fiskbullarna?

Porchez, vi har fått rådet att det kommer att gå över, att det växer bort så småningom och att vi lite ska ignorera det medan det pågår. Tyvärr så är det svårare och svårare att ignorera det med min växande mage som gör att jag inte orkar göra allt med henne själv. Ett annat alternativ är att jag håller mig hemifrån men orkar inte faktiskt. Jag behöver få sitta i soffan och vila, inte åka runt planlöst med bilen i mörkret så att Iris inte ska bråka med maken.

• BrudSommar2006

Muggles, det kommer att ta tid för mig att lära mig det där med glad gubbe, det bara känns inte rätt! Fast vad bra att han dök upp ändå, då är allt som det ska igen nu då.

Suck, i morse höll vi på i 45 minuter innan vi ens fick ner Iris för trappen. Maken tyckte att vi skulle låta henne ligga där uppe och skrika tills hon kom ner själv men till sist började jag inse att vi inte skulle få komma till jobbet på hela dagen då. Sedan har hon strulat hela morgonen men det där var nog värst. Som vanligt får pappa inte göra någonting och han börjar bli rätt less som han försöker och försöker och inte får någonting tillbaka av Iris. Jag hoppas att jag kommer att orka ta hand om Iris in i det sista för just på morgnarna har vi bara inte tid och ork att lägga tre timmar på att insistera på att pappa ska få byta blöja.

• BrudSommar2006

Cicci, åååh, lösgodis, vad gott. Här ska det ju tydligen inte vara mer vare sig godis, fikabröd eller frukt nu om jag ska undvika en fem kilos klump vid förlossningen. Blä vad trist, det kommer ju aldrig att fungera nu över jul.

När Iris började gilla hoppgungan fick hon tyvärr inte plats i den längre.

Köpte ju nya blomkrukor och julstjärnor till köksfönstren igår och än har ingen kisse lyckats ha ner dem i alla fall, får se hur länge det varar. Hoppas kunna övertala maken att börja få upp ljusstakar och annat nu, jag vill se hur det blir så jag ser var det behövs mer julblommor. Sedan tror jag Iris vill att vi hänger upp pepparkakor i fönstren också om hon nu inte har glömt bort det redan.

• BrudSommar2006

EA, jag orkar inte, vart skulle jag ta vägen borta från huset en hel helg.

Vi har ju haft barnvakt till Iris en del också så att vi har fått ta igen oss och det är ju skönt men det är ju tiden tillsammans med Iris vi behöver få ordning på, inte tiden utan henne.

• BrudSommar2006

Lapinette, vad segt, du som alltid haft så punktlig mens och så har den kommit en hel vecka sent ett par gånger nu väl.

Nä, att sätta mig höggravid på ett spa eller hotell är inte det minsta lockande och strosa runt någonstans kan jag inte med min foglossning. Vi har i vart fall inga helger kvar lediga innan jul har jag just insett så det problemet är lätt löst.

Självklart kan jag välja att äta sötsaker bara en dag i veckan eller liknande, men hela poängen är ju att jag inte har någon lust! Fast det värsta är ändå att behöva utesluta frukt.

• BrudSommar2006

Jag var och köpte en lykta igår och så sådana där små blockljus som det står 1, 2 osv på och så får vi köra den varianten i år istället. Annars älskar jag min adventssjusstake med mossa, svampar och tomtar, precis som hemma när man var liten. Men det är bara att inse att det blir alldeles för nervöst med katterna i år, kanske har de lugnat ner sig till nästa år.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter