Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

God morgon! Nu ska vi strax ge oss iväg ut till mina föräldrar men ska packa åt Iris först för hon ska få sova över, tjoho!

Vad det gäller sömn så verkar det inte spela någon roll hur mycket jag sover, jag känner mig helt utmattad. Igår när vi skulle hem från mina föräldrar kunde jag knappt hålla mig vaken när jag körde hem och blev som vanligt helt livrädd, jag var faktiskt uppe på trottoarkanten en gång fast jag koncentrerade mig för allt jag var värd, jag hade ju Iris med mig också. Det här har hänt nästan varje kväll jag kört hem från jobbet, jag känner mig som sagt helt svimfärdig och helt slut. Fast med Iris får man ju inte chansen att vila på dagarna tyvärr. I natt har jag sovit jättebra för jag var så slut men nu sitter jag här och är jättetrött i alla fall. Jaja, det är ju inte så många veckor kvar nu, sedan är man visserligen trött också men på ett annat sätt. Som det är nu misstänker jag syrebrist för jag har inte så mycket plats att andas att jag är konstant andfådd.

Nåja, nu menade jag inte att klaga så mycket över det, jag skulle bara läsa det sista innan jag försvinner iväg igen.

Sitter annars och beundrar vår jättevackra gran. Man kan tydligt se var Iris har varit och hängt för hon har hängt kulorna typ tre och tre på samma gren, ser lite kul ut.

God Jul på er!

• BrudSommar2006

Hej Lapinette!

Vänner, jag håller med, visserligen är det skräp med alla krämpor nu men hellre det än att ha det som det var fram till vecka 30 med det konstanta illamåendet som gjorde att man bara ville gråta och inte visste hur man skulle ta sig igenom eländet.

Tur att vi inte ska ha fler barn för om jag mådde dåligt med Iris fram till vecka 18 och nu vecka 30 med Astrid så törs jag inte tänka på hur det skulle kunna bli gång nummer tre.

En fråga om gudföräldrar, är det vanligast att man har samma eller olika till båda barnen tro?

Iris fick två saker i julklapp som hon verkligen älskar, sitt parkeringsgarage och en stor dockvagn med mjuklift som är lik den som bebisen ska ligga i. I morgon kommer makens bror hit med deras julklappar till henne så då får hon öppna paket igen, något hon verkligen fått upp ögonen för med sin paketadventskalender och så gårdagen.

• BrudSommar2006

Lapinette, det verkar som att hon kommit lite senare än hon brukar på sista tiden för dig? Blir du tvungen att ändra tiden annars? När kommer ni hem igen?

Vi skulle vilja byta ut Iris gudmor mot en annan till Astrid eftersom vi inte har så mycket kontakt med min släkting som är gudmor som vi haft förut men däremot behålla makens bror som gudfar till båda barnen eftersom han är fantastisk med Iris och vi inte har någon bättre på förslag men är lite orolig att min släkting ska tycka att det är konstigt att vi bytt ut henne men inte honom, de kommer ju fortfarande att vara bjudna till dopet. Jaja, det ordnar sig väl.

• BrudSommar2006

Gäsp! Vi har varit på dop i Trosa hela dagen idag, jättetrevligt, Iris yngsta syssling döptes, men usch vad trött jag är, men då är allt som vanligt antar jag!

Hej Telis, man mår väl som man gör när det är en tre - fyra veckor kvar antar jag, fast man kan ju ha tur, tror att jag går in i vecka 38 imorgon, det kan ju hända att man slipper gå och vänta alltför länge. Fast jag hoppas inte så mycket på det så blir man inte besviken när man går över.

I morgon ska Elsa kastreras, ska bli skönt att få det gjort.

• BrudSommar2006

Koko, jag vet precis hur du har det, så där var det med Iris i jag tror åtta månader innan jag bröt ihop. Jag var deprimerad och kände att jag inte hade något eget liv kvar alls medan maken gick runt och hade det ungefär som vanligt och fick sova hela nätter. Samtidigt var jag för mesig för att klara av att genomföra någon ny sömnregim innan dess. Jag är livrädd för hur det ska gå nu när vi dessutom har Iris men andra har klarat det före mig så det klart att det måste gå. Lycka till i natt!

• BrudSommar2006

Vickan, problemet för oss var ju att det bara var jag som kunde amma så maken kunde liksom inget göra. Sedan när det blev spjälsängsdags och slutammat på nätterna kom ju saken i ett annat läge iofs, fast ändå inte, för maken sover så hårt att det knappt är värt besväret att försöka få liv i honom för att skicka in honom till Iris och då har jag ändå vaknat och måste upp på toaletten.

Fast nu gick jag in här igen för att jag verkligen skulle vilja ha hjälp med en sak - nog måste det finnas någonstans man kan köpa vagga eller korg? Inte ska man behöva ringa runt på blocket och åka storstockholm runt för att få tag på en? Jag skulle vilja åka till en affär och hämta hem en, alternativt beställa på nätet.

Babyland har bara en svindyr Babybjörn-variant som är ny för i år och i övrigt bara en fånig variant som man hänger från taket. Dels vill vi kunna flytta den och dels vill vi inte hålla på och borra i taket för något som ska användas en kort tid bara.

Ikea verkar inte ha några alls. Inte Mio heller. Har tittat på hemsidorna på Barnens Hus och liknande men de flesta har så dåliga hemsidor att man inte har någon aning om deras fulla sortiment och man kan ju inte hålla på och åka runt överallt i fall att. Googla på nätshopping har gått dåligt för mig.

Hjälp mig någon snälla???

Till Iris lånade vi en korg men den använder Iris lilla syssling nu.

• BrudSommar2006

Vickan, Iris gillade ersättning ett tag i början, typ de första veckorna men rätt snabbt ratade hon flaskan för amning, det var väl mysigare liksom.

Har Babyproffsen det där troll-sortimentet alltså? För där fanns det ju rätt många att välja på. Den där Carlobaby-vaggan såg ju också bra ut men har aldrig sett den i butik, kanske är beställningssortiment. Synd att man inte kunde jämföra priser men jag kanske kan ringa runt och fråga.

• BrudSommar2006

Vickan, det är väl flera här som inte haft så stora problem så man kan ju ha tur eller otur vad det gäller sömnen helt klart.

• BrudSommar2006

FruLLan, oj, vilken jul! Är ni vartannat år med makens familj och vartannat med din?

Nenne, nej, jag har inte pratat med BM om det, jag träffar henne inte särskilt ofta heller. Tror att det ska tas ett järnvärde nästa gång jag ska dit, får se vad det säger.

I natt var jag uppe på toa vid halv två och tittade på klockan och tänkte, aah, massa timmar kvar att få sova. Sedan tittade jag till Iris och insåg att hela hennes säng var sjöblöt, förstår inte hur det gick till men hon måste väl ha legat på flaskan eller nåt. Var tvungen att väcka henne men hon ville inte alls gå upp utan försökte borra ner sig i det blöta. Till sist fick jag upp henne, fick på henne torr pyamas och så fick hon följa med in och sova med oss. Suck, så gick det med den sömnen, sover väldigt dåligt när hon ligger och trycker. Lyfte in henne mot mitten av sängen flera gånger men hon var ju snart tillbaka igen.

Elsa ligger här med tratt, jätteskönt, tror det blir en lugn natt istället för det totala kaos som följer när hon ska studsa upp och ner och leka halva nätterna. Definitivt en nackdel med honkatter, Oskar behövde aldrig ens någon tratt när han kastrerades.

• BrudSommar2006

Var förbi Babyland i eftermiddag och hade skrivit upp namnet på den där vaggan för att fråga om pris och leverans men bara för det hade de tagit in den i affären nu. Den verkar jättebra och jag tror att det är typ samma som de har på Babyproffsen så nu ska maken be sin bror att kolla pris på den för han har rätt bra rabatt där. Visserligen får vi vänta lite med att få upp den hit då men vi får väl klara oss de första veckorna om vi inte hunnit få hit den innan Astrid tittar ut om det blir stor skillnad i pris.

Det har fallit på mig att komma på en efterrätt till nyårsafton så nu sitter jag här och googlar lite planlöst, helst ska det vara något som barnen gillar också men annars får de väl glass eller nåt istället. Förra året tror jag att vi körde Lappis chokladfondant så i år får det bli något annat.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter