• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

September - tyvärr är min BM INTE nån hit i det här sammanhanget... trött tant som sköter sitt jobb men inte mer...

Och det här med sjukhus... alltså jag klarar inte av att gå in genom dörrarna utan att de där tankarna dyker upp. Vet faktiskt inte varför jag är så tokanti... Var ju det långt innan pappa blev sjuk. Och själv har jag inte legat på sjukhus nånsin....

Jag börjar se ett samband i den här soppan.. ett samband mellan att släppa jobbet (dvs stor del av min identitet och tillvaro) för att ägna mig åt något helt okänt... detta medan "alla" andra fortsätter leva sina liv som vanligt. Ni som följt mitt ältande länge vet ju att min barnlängtan inte varit särskilt stark. Jag har dock hela tiden varit säker på att jag inte kommer att ångra mig och säker på att jag kommer bli lycklig av att få barn. Men... som alltid när nåt okänt väntar så känns det tryggare att hålla kvar i det man kan överblicka... och dit hör ju INTE förlossningen...

Mitt övriga liv, utanför jobbet, kommer nog faktiskt inte vändas lika mycket upp och ner. Alltså klamrar jag mig fast i min jobbvärld... där jag fortfarande tokpresterar.... ehum.. blygsam som jag är.. ha ha ha. Hur som, börjar inse att jag faktiskt BORDE sluta pendla och gå hem den 5/2 som planerat för att rensa skallen.. hm... men HUR ska jag klara mig om Trollet inte kommer ut förrän i början av mars?!?

• viktualia

ang spel - Maken fick alfapet i julklapp. men eftersom jag blir så ROSENRASANDE över att han ALLTID vinner så får spelet stå kvar hos sväronen. Det är liksom ingen idé att ha det hos oss.. jag blir arg bara av att se det....

• viktualia

kladdkaka - idag har jag bjudit på kladdkakemuffins på jobbet. Sjukt goda och enkla att göra.

Kladdkakemuffins
    15-20 st.
    ugn 225 grader

2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    4 msk kakao
    1 krm salt
    100g smör

Vispa ägg och socker vitt. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner detta i smeten. Tillsätt smöret smält sist.
    Klicka i muffinsformar, halvfulla. Grädda ca 8 min i ugnen.

• viktualia

Vickans egonojjande del 255:

Är det någon av er som har jobbat in i det sista? *nyfiken*

Saker att göra hemma... hm... ärligt: om jag ska gå hemma en hel månad så kommer 90% av tiden tillbringas vid datorn. Jag lovar! Visst kan jag fylla frysen med lite mat och pyssla lite, men ärligt talat skulle det gå otroligt fort. Och jag börjar grubbla över om jag verkligen vill "spilla" en månad föräldrarledighet på att traska runt hemma? (en månad = det är en månad mellan datumet som jag nu sagt att jag ska jobba till och till vad jag gissar är sista dagen före igångsättning, dvs värsta fallet...)

- alla dessa frågor givetvis under förutsättning att jag är lika pigg som nu.

september - intressant om din tid hemma. problemet i min värld är ju att luncha med kollegorna innebär en förflyttning på 7 mil enkel resa... här i hålan känner jag inte många, vilket gör att den enda jag skulle träffa under den här tiden skulle vara maken... hög risk för isolering...

... i och för sig har en kompis erbjudit sig att komma hit och hänga lite.. hon har nyss fått nr 2 och kan nog tänka sig en utflykt på några nätter. och min tokiga lillebror kan ev bli inneboende här ett tag också.

• viktualia

Parnassia - det är bra att du säger åt mig!!! Och du har helt rätt i att risken med att jobba för länge är att inte kunna avsluta snyggt och bra utan snurra till det...

Och min plan är ju att gå hem 12 dagar före bf... som den vilda lirare jag är...

Och japp... till helgen ska BB-väskan packas och det mesta är redan fixat. Nu väntar vi mest på leverans av vagn och bilbabystol...

Och antalet dagar... det kanske löser sig... hmm... målet är dock att Trollet ska börja dagis vid höstterminsstarten 2011. Men vi får väl se hur det går med deltidsjobb/föräldrarledighet så länge.

• viktualia

Parnassia igen - kan tänka mig dig morrandes efter spel.. fniss fniss.... *morrar tillbaka*

• viktualia

på nätet - jag läser nyheterna (både riks och lokala för jobblänet och hemhemma), härjar lite på gamman, fuskar med att läsa på familjeliv (men blir mest chockad/matt), spanar efter rolig nätshopping... hm...

• viktualia

Parnassia - näääe jag upplevde inte inlägget som argt. Bara lite vänskapligt tillrättavisande... vilket troligen är EXAKT vad jag behöver.. och när det kom från dig var det HELT ok!

*kram på dig, kompis*

• viktualia
    FruCicci skrev 2010-01-21 20:02:38 följande:
    Förstår vad du menar Vickan, jag städade som fan, till och med alla kökskåpen och såg till att alla kryddor stod i bokstavsordning.... till slut blev jag galen och promernarade 2 mil - allt för att få i gång det, detta är ju en vecka efter jag gått hem.... så jag tror att du ska jobba på så länge du orkar, för du verkar vara samma typ som jag
    fniss fniss... det värsta är ju att kryddorna redan är i bokstavsordning här.. ha ha ha.. det är klart att det finns andra högar att sortera, men det känns verkligen som nödlösning att ägna sig åt sånt. Högarna är inte i vägen och har inget med Trollets ankomst att göra.

Men Parnassias påminnelse om risken att hamna i nåt oavslutat är en viktig dimension... hm... får nog helt enkelt fundera ut smarta arbetsuppgifter som går att "avbryta" lite abrupt... och jag har faktiskt några sådana på lager...
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter