• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Cicci - vilka historier du kommer med!

Oj, vilken diskussion det blev om klökas/hulka/ulka! I min värld är en klökning när man typ sätter i halsen, medan ulkar är det man gör när man kräker. Sen kan man ju säga att man hulkar av gråt, så det har ju ytterligare en annan betydelse (för mig).

BS - här har vi inte blåst bort iallafall, och jag har ändå varit ute och kört en runda på landet (varit hos mina föräldrar i eftermiddag). Visst blåser det rejält, men jag tyckte inte att det var några problem att köra.

• Tinga

Junilejon ? vad trist med cellgifter, men finns det inte någon möjlighet att frysa in simmare, för användning i framtida ivf? Det gör man ju t ex med cencerpatienter (Clownis dotter kom ju till på det sättet). Men jag tycker verkligen att doktorn borde tänkt på det åt er!

MSW ? vad skönt att operationen verkar ha gett ett gott resultat.

Muggles ? det låter ju verkligen skumt det här med PSD-artikeln! Jag får inte heller ihop siffrorna måste jag säga, och jag håller med om att det är dåligt att inte tala om hur många som dog i referensgruppen. Resonemanget haltar verkligen!

PB ? jättekul att höra mer om hur det går för er att ?bo in er? i huset. Berätta gärna mer efterhand! Bibliotek ? vilken dröm för en bokmal som jag.

Blivande ? va, 33 ägg?!? Är det möjligt? Stort grattis; hoppas nu att många av dem blir befruktade också. Önskar stort lycka till för resten av processen! Kram!

• Tinga

Muggles ? vi har larm och jag tycker att det känns skönt, för då vet man att om något händer när man själv inte är hemma så finns det någon som kan åka och kolla vad som hänt. Vi har dessutom en fjärrkontroll med snabblarm, så om jag sover själv hemma larmar jag bottenvåningen när jag går och lägger mig. Då är det bara att trycka på knappen på fjärrkontrollen om någon t ex skulle bryta sig in i huset medan jag sover.

Telis ? jag tycker att du ska hålla fast vid tiden hos aurorabarnmorskan, eftersom det faktiskt är din kropp och ditt barn det handlar om.

Nenne ? jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för olika ?bli-gravid-metoder? om du inte kollat upp. Det finns säkert något stamfolk i Afrika som anser att man ska äta giraffbajs för att bli gravid och tusen andra olika ?hemsnickrade? teorier, så det finns inte ens en möjlighet att kolla allt. Samtidigt förstår jag ju att man vill kunna känna att man gjort ?allt? för att bli gravid. Stor kram!

Snaily ? intressant dokument du länkade till. Jag tror inte så mycket på sådana här alternativmedicingrejer, men det var intressant att se att jag, som har blodgrupp 0, har en förhöjd risk för nedsatt sköldkörtelfunktion, för jag medicinerar faktiskt mot det. Sen känns det alldeles för ?smalt? att bara dela in alla människor i fyra grupper, bara grundat på blodgrupp, och därmed kunna avgöra vilken sjukdom de har förhöjd risk att få. Jag menar, statistiskt sätt måste man ju träffa rätt för en del (som för mig t ex).

• Tinga

Idag var jag på vårdcentralen för att lämna blodprov för min nedsatta sköldkörtelfunktion och då satt där ett helt gäng med gamlingar i väntrummet. De väntade på att bli vaccinerade och tillhörde tydligen någon riskgrupp, eftersom de kallats tidigare. Men fy vad skruttiga många verkade; både mentalt och fysiskt. Ska det vara så vill jag inte bli gammal alls. Och jag som precis har upptäckt att jag har många fler gråa hår än jag trodde - jag sitter väl bland gamlingarna snarare än jag kunde ana.

• Tinga

I eftermiddag kommer en kompis på besök. Vi har inte träffats sen i mars, så det ska bli jättekul. Fick ett ryck och bakade mumsiga chokladmuffins imorse. Det är nog första gången jag stått i morgonrock och bakat muffins.

• Tinga

Nenne - du har väl sett min avatar? Nä förlåt, nu blev det lågt, men flera av er verkar ju vara på sådant humör idag.

• Tinga

Nenne - japp, så nu vet du vad jag jobbar med. Fatta att det är svårt att hitta en ny tjänst nu när jag ska börja jobba igen.

• Tinga

Ore - stort grattis till din lille kille! Låter läskigt att du sprack en del, men de är ju så grymt duktiga på att sy idag, så det läker säkert jättefint. Hur gör man egentligen när man opererar ut moderkakan? Gör man det vaginalt, eller? Stor kram och grattis igen! Mysigt att få snusa bebis.

• Tinga

September - vad skönt att skrapningen är över och att allt verkar ha gått bra. Kram, kram!

• Tinga

Vänner ? Thailandsresan är uppskjuten till ett senare år, för vi känner att det kommer att bli mer jobb än roligt att åka nu. Istället sparar vi föräldraledighet och tar ut den när dagarna kan komma till användning på ett trevligare sätt än till att bara kämpa med mat. Istället blir det dagisstart för Piff & Puff den 11 januari, typ 6 h om dagen fyra dagar i veckan och så ska maken vara föräldraledig övrig tid i veckan.

Vi trivs i alla fall superbra i vårt hus och det är väldigt skönt när man har en dålig husupplevelse i bagaget. Vi håller på med en del ytskiktsrenovering, eftersom tapetmodet anno 1998 inte riktigt är vår grej. Men vi tar det efterhand, så att det känns roligt att göra det och inte bara jobbigt. Kommande helg ska mina föräldrar ha Piff & Puff så att vi kan tapetsera i köket i lugn och ro. Tänkte försöka komma iväg på ett restaurangbesök också, när vi ändå är barnlediga.

Ore ? aha, så det är så man får ut moderkakan. Skönt att inte behöva ett snitt också i alla fall, när barnet kommit ut vaginalt.

Sweet ? skönt att du kommer in och ger ifrån dig lite livstecken emellanåt, men det verkar som att hjulen snurrar lika fort i ditt liv som vanligt. Hoppas att du hinner med att ta hand om dig själv lite också. Även om jag förstår att du vill tillbringa så mycket ledig tid som bara möjligt med familjen så behöver man lite tid för sig själv också.

Blivande ? grattis till en fin skörd! Nu är tumgreppet kopplat. Precis som Lappis och BS nämnde åt jag Pergo, så det var därför det blev tvillingar här. Men en av mina kompisar, som gjort flera misslyckade ivf:er fick vid sin FET (efter tre misslyckade ivf) tillbaka två ägg. Ett av äggen fäste och de såg ett hjärta på VUL, men sen blev det MF bara några dagar senare, tyvärr. Kliniken de gjorde ivf på har som policy att man får sätta in två ägg om man har några misslyckanden bakom sig.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter