• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Apropå fester: intressant med folk som inte o.s.a-r ... Inte ens för sent, utan inte alls. Till middagen på fredag är det ett killpar som tackade för inbjudan och sa att de skulle undersöka om de kunde vara i Stockholm ... sedan nada ...? Och de hade verkligen behövts med tanke på att det är flea ensamma tjejer som kommer.
    Och till Livias tårtbjudning är det flera i släkten (inte min ...) som inte har vett att höra av sig alls och säga om de kommer.Ouppfostrat!?

• fru AM

Tack Smygläsaren!!!

Start: Så tråkigt med MA! Jag hade ju hoppats att din magkänsla hade fel ... Stora kramar!

(vad jag vet så går det att få ut "det" med piller fram till v9)

• fru AM

Lappis: aha är det till en liten fransyska ... Har hon inte läst Pippi så kanske det är det hon ska börja med. Den är ju roligare - medan Madicken är mer "mysig". Ska du köpa Pippi så tycker jag en av de första textböckerna (tror den första heter Pippi Långstrump) inte någon av de mer barnsliga bilderböckerna ...

• fru AM

Oupsie: gärna ett till recept! J>ag håller på och jämför och planerar fortfarande!

Ore: enda gången jag gjort pannacotta var det med just gelésocker ... det blev väldigt hårt. Förmodligen gjorde jag ngt fel men jag har blivit misstänksam mot produkten. Men tack för tipset om en liter åt gången ... det blir ju några liter detta ... Fast å andra sidan har vi induktionshäll så det kokar på ett ögonblick. Hmmm

• fru AM

Lappis: hon blir säkert glad för Madicken (undrar just vad hon heter på franska)!

• fru AM

BS: jag vet inte om lavendelshampoo funkar men lössen ska enligt uppgift inte gilla den doften. Annars så är det ett bra tips att örsöka sätta upp håret (så stramt och 'inhållet' som det går) på flickor (eller pojkar med långt hår ... för att vara könsneutral ) alternativt klippa håret riktigt kort. I det förra fallet har lössen lite svårare att ta sig över, i det senare fallet är det lättare att se lössen samt behandla eländet ...

Om någon skulle råka ut för löss (been there, done that) så fins det en olja på apoteket som tar död på de "vuxna", kläckta lössen. Den använde jag på Storsonen på dagen (eftersom jag inte stod ut med att veta att han hade löss hela dagen tills nattbehandlingen kunde göras) OCH sedan gjorde jag en inpackning över natten med ett annat starkare preparat som tog kål på äggen. Usch nu börjar det klia i hårbotten bara av tanken på löss!

• fru AM

Och på itelienska heter Pippi "Anna di capelli rossi" - det vet jag eftersom min sicilienska semesterflört hävdade att jag var rödhårig, alternativt blond (i relation till hans landsmaninnor då)

Lapinette skrev 2009-11-11 10:35:31 följande:
    Ja du AM där blir det att leta. Kanske Madicken inte finns på Fnac. Däremot vet jag att Pippi heter Fifi och Karlsson heter just Karlsson.
  • fru AM

fast han hade tydligen fel (hur man nu kan ha fel om en sådan allmänbildningssak) - Pippi heter Pippi Calzelunghe på italienska. Illitterata strandraggare!

• fru AM

LAppis - ja han ljög tydligen! Måste reda ut detta!

Finns Ronja Rövardotter?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter