Inlägg från: ario |Visa alla inlägg
  • ario

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Bra svar, håller med dig om allt, (nåja inte om homosexuella i kyrkan) men annars stämmer allt:)

Chris24 skrev 2009-11-03 07:37:18 följande:
    Men som Aleta också poängterade innan så behöver väl ingen bli upprörd heller?Självklart så står ju vi för överlämning och vill också säga våra åsikter där och det gör ju alla som är emot överlämning.Jag är helt klart för överlämning, jag förknippar inte det alls med någon förtryckning mot kvinnor eller något liknande om man själv är med på det och vill själv genomföra det, jag förknippar det med något som är en fin tradition och man gör det för respekt för ens pappa, som i mitt fall iaf då.Sen att det förr i tiden förknippades och gjorde för en helt annan anledning och förtryckande, tycker jag självklart är en väldigt otrolig och ledsam sak men jag tror inte personligen att det sker idag av samma anledning faktiskt.Sen om jag skulle finna en kyrka som vars policy är emot, då går jag till en annan kyrka, den respekten har jag för dem så som jag vill ha respekten för att min åsikt är annorlunda och det tycker jag alla ska ha.Nej,man ska inte tjuta,gråta eller tigga sig till en överlämning i en kyrka vars kanske policy eller herden själv är emot, om bara en präst är emot det av personlig åsikt men herden kanske eller kyrkan i sig inte har det som policy,anser jag är en annan sak och då kan man enligt mig, kolla med en annan präst om man väldigt gärna vill ha den kyrkan av olika anledningar och orsaker. Alla måste ju också få det dem vill ha på sitt eget bröllop, enligt min åsikt.Jag tycker absolut inte man ska bli ovänner eller tjafsa i en tråd eller forum som denna,alla har ju sina egna åsikter och så kommer det ju alltid att vara med allt!Däremot vill jag säga hurra! för vigsel i kyrka för homosexuella också! verkligen ett steg framåt för Sverige o mänskligheten tycker jag!
  • ario

Min präst frågade mig ifall jag ville bli överlämnad, men jag sa nej, utan ville bara bli överlämnad fram till dörren till kyrkan. Sedan gick vi in båda två som jämlika:)

Så jag gjorde både och, blev överlämnad men inte fram till altaret.

• ario

jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!

• ario

Inom kristendom är det inte tillåtet med homosexuella, och det kan du säkert hitta många förklaringar till. Läs bara bibeln.

Jag anser att man går emot kristendomens värderingar när man tillåter homosexuellla gifta sig i kyrkan!

Men personligen bryr jag mig inte ifall homosexuella gifter sig borgligt, utanför skolan eller utanför min port. Men inte i en kyrka!

Aleta skrev 2009-11-03 18:52:52 följande:
    Varför är det ett problem?Du säger ju att vi alla är så jämlika och därför så spelar brudöverlämning ingen roll. Hur kommer det sig då att du som är så jämlik vill diskriminera andra människor?I bibeln står det inte specifikt att kärlek ska förbjudas, glöm inte heller att det är människor som har skrivit och tolkat bibeln genom tiderna...
  • ario

inte i min kyrka! och det lär aldrig hända:)

Hurra!

JuliaAmalia skrev 2009-11-03 18:55:08 följande:
    Synd, men den lagen har redan trätt i kraft.HURRA!
  • ario

fram, mitten och slutet.

Duchess skrev 2009-11-03 18:57:45 följande:
    Jag har läst Bibeln och inte hittat några ställen som handlar om dagens samkönade relationer. Däremot finns det många texter som handlar om t ex tempelprostitution, pedofili och gruppvåldtäkter. Sånt tror jag att vi alla kan vara överens om att det är fel. Var i Bibeln menar du att du hittar stöd för att hindra homosexuella från att gifta sig i kyrkan?
  • ario

undrar jag också..

Chris24 skrev 2009-11-03 18:51:40 följande:
    Nej,blev fel.. vad skulle göra er förbannade om det förbjöd, något ni är för då alltså mena jag
  • ario

För många härinne är brudöverlämning lika med SYND! hahah

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:
    Men det är inte lika stort ämne som tex homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan men för vissa kanske brud överlämning fick många brudar att bli upprörda o känna sig diskriminerade, förstår ni? Allt är olika viktigt för alla o om man nu skulle förbjuda brud överlämning tycker inte jag det är rättvist tex.Nu förknippas nog inte bröllop med förtryckande, inte ens i Libanon är det så o då tror jag inte ett land som Sverige har det heller.O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
  • ario

aaa för de som anser brudöverlämningen är synd, medans andra skulle bli glada ifall homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan.

Aleta skrev 2009-11-03 19:00:49 följande:
    Kanske om man förbjöd homosexuella att gifta sig i kyrkan?
  • ario

Men tror du att ämnet är så intressant att man kommer i framtiden förbjuda det?

Man förändrar bara ifall det finns intresse, du ser ju själv, homosexuella fick ju inte gifta sig, men så ändrade man på lagen när många ville det. Men det gäller ju inte i alla kyrkor,

Vill du förbjuda brudöverlämningen så är chansen stor om du och andra gick ihop och klagade tillräckligt, men det skulle bara ske i svenska kyrkan. Så frågan är, hur mkt vill du förändra, bara i sverige eller hela världen? då måste du komma med bra argument.

Aleta skrev 2009-11-03 19:02:01 följande:
    Nej, absolut inte!Bara en trist och omodern symbol som för oss längre ifrån jämlikhet (för min del).
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...