Inlägg från: JT2010 |Visa alla inlägg
  • JT2010

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

passionsblomman skrev 2009-11-01 20:42:11 följande:
    Sedan vore det kanske bra om du lät bli att klumpa ihop ALLA olika skribenters tyckande till att det skulle finnas en helt enhetlig "Ni-sida" som gör ditten och datten.Jag står för vad jag själv skriver, men andra får faktiskt svara för sitt.
    För här märker vi ju inte ord...
  • JT2010
    passionsblomman skrev 2009-11-01 20:57:47 följande:
    Vad menar du? Jag tycker definitivt att syftet med att diskutera är att märka just orden. Att bemöda sig att begripa vad som står.Vad du menar just nu fattar jag inte ett jota av.Jag vägrar vara en del av ett "Ni" när det uppenbart rör sig om många olika människor med många olika infallsvinklar och synpunkter. Sätten att uttrycka sig är också många och olika och jag har från första början sagt att jag vare sig morrar eller hackar.
    Men shit för en stund sen satt du och hacka på nån som använde ordet ursäkta fel enligt dig och då handla det inte om att försöka förstå vad denne skrivit...
  • JT2010
    passionsblomman skrev 2009-11-01 21:07:58 följande:
    Åh, så DET är att "hacka" enligt dig. Det håller jag inte med om. Jag tycker man ska bemöda sig om att använda ord på sin rätta plats och i den betydelse de har."Ursäkta", är man är ute efter att ge någon på pälsen är både överflödigt, malplacerat och fånigt. Precis som ett "förlåt" när man egentligen är helnöjd med vad man gjort.
    Men hjälp vem utsåg dig till den som vet bäst?? Ursäkta kan användas i fler sammanhang än så, precis som brudöverlämning har fler betydelser har även ordet ursäka och i princip allt annat också fler sidor än en...
  • JT2010
    Chris24 skrev 2009-11-03 21:04:10 följande:
    Det jag också kände, blev rädd att jag var den enda som upplevde det så! Haha, fast jag tror Anna som startade tråden har helt försvunnit nu haha.
    Jag som trodde jag var ensam om det hehe =) Ja tyvärr har ju denna tråd spårat ur totalt så förstår att hon inte vill va kvar..

Tycker hela tråden blivit pinsam...
  • JT2010
    Aleta skrev 2009-11-03 21:16:01 följande:
    Det tycker inte jag, TS har redan fått svar, vad gör det att tråden lever vidare och att diskussionerna går höga?
    Det är pinsamt att folk som är negativa till brudöverlämning verkar predika så de som är för ska ändra sin åsikt. Det finns lixom inte den minsta lilla förståelse för att brudöverlämningens innebörd kan ha utvecklats och förändrats.

Ja TS fick svar på sin fråga men samtidigt blev hon ju indirekt påhoppad av hela diskussionen. Hon fick ju väldigt tydligt påpekat av MÅNGA personer hurfel det är med brudöverlämning. Dessutom klagades det högljutt på tipsen hon fick så vilken nytta gjorde det?
  • JT2010
    Alexxxi skrev 2009-11-03 21:22:14 följande:
    Är du svensk lr utländsk?Ta det inte som ett påhopp jag bara undra, med tanke på att du tycker som vi gör...
    Syrian =)
  • JT2010
    Duchess skrev 2009-11-03 21:27:55 följande:
    Jag tycker att det är både normalt och roligt att t ex brudöverlämning debatteras. Att vara emot (eller för) brudöverlämning betyder ju inte att man är emot personen som önskar att överlämnas. Det gäller att skilja på sak och person. För mig är det intressant att vi som är emot brudöverlämning ska tycka att det är OK när det påstås att vi är diktatorer, att vi hoppar på personer (inte sakfrågor), att vi är trångsynta osv.
    Ni behöver inte tycka att det är okej. NI behöver bara ha lite respekt för folk som faktiskt tycker att det är ok. Ni behehöver bara förstå att saker och ting förändras precis som att många som är för brudöverlämning har förståelse för att det finns en negativ sida..
  • JT2010
    Alexxxi skrev 2009-11-03 21:37:38 följande:
    Jahaaaaaaaa, det förklarar allt=p Vart lite chockad över dina försvar ang brudöverlämning men nu förstår jag Du får gärna joina oss på vår tråd "orientaliskt bröllop" om du vill?
    Kan jag göra. Antar att den tråden är lite trevligare =)
  • JT2010
    Aleta skrev 2009-11-03 22:03:39 följande:
    Trist nog så drar jag slutsatsen att det är kulturella skillnader som utgör den största barriären i diskussionen.Jag kan inte låta bli att tycka att ni (ursäkta att jag klumpar ihop er) blir upprörda över absolut ingenting. Jag läser ett inlägg som någon har gjort och sedan kommer ett jätteilsket där någon känner sig påhoppad och jag förstår verkligen inte alls varför, trots att jag precis har läst samma inlägg!?
    Ja för det kan ju verkligen inte finnas svenskar bland de som är för brudöverlämning?? Jag är född och uppvuxen i Sverige och har umgåtts mycket med svenskar och det är många som skulle reagera precis som oss.

Oavsett var man kommer ifrån såblir man väl upprörd när folk föröker vara överlägsna? Många drar upp sitt medlemskap i SVK och påstår sig veta bäst om vad kyrkan och religionen står för vad gäller brudöverlämning. Samtidigt stöttar¨de andra saker och ting som strider mot religionen...
  • JT2010
    Ore skrev 2009-11-03 22:05:42 följande:
    I så fall är det ju precis lika pinsamt, att de som är positiva till brudöverlämning envist hävdar att symboliken har utvecklats och förändrats, när det är så väldigt många som tycker motsatsen, bl.a. det samfund (Svenska kyrkan) där många i Sverige vigs. Är det inte pinsamt att stå framför en präst och förklara att "din och kyrkans tolkning av brudöverlämning är gammal och fel, min tolkning är modern och rätt och det är den som ska gälla för det vill jag, och det är jag som ska gifta mig".
    Korrigera mig om jag har fel men jag tror inte man behöver förklara det för en präst som redan accepterar brudöverlämning..
  • JT2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-03 22:10:03 följande:
    Problematiken tror jag ligger i okunskap och historielöshet, är man för brudöverlämning så är man helt enkelt ovetande om vad det innebär och står för, om man sedan läser in en massa annat jox i symboliken, ja då är man naiv.
    Även om jag är för brudöverlämning vet jag precis vad det har haft för betydelse men ser en förändring...
  • JT2010
    Aleta skrev 2009-11-03 22:13:09 följande:
    Du sa ju precis att du var syrian och alexxi välkomnade dig till deras lilla grupp. Jag syftade alltså inte alls på alla som var för brudöverlämning, utan bara på att just du, Ario, Chris och Alexxxi blir upprörda för saker som jag inte alls ser.
    Ja men du har inte någon som helst aning om vem jag är och varför jag tänker som jag gör. Ja jag bekräftade att jag är utlänning men det betyder inte att det rakt av innebär att jag tycker annorlunda pga det.. Jag är fullt medveten om och är påverkad av den svenska kulturen och det är inte bara min utländska kultur som betyder något i min åsikt om detta.

Bara för att du inte ser något betyder det inte att det inte finns. Vi tolkar uppenbarligen saker mycket olika...
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...