Inlägg från: ario |Visa alla inlägg
  • ario

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Varför vill du bara att man ska gifta sig borgligt? har du tänkt på att visa är mer religiösa än andra? jag skulle aldrig vilja gifta mig borgligt du jag anser att jag är religiös och vill bli välsignad inför Gud.

Vad vill du ha kyrkan till? endast dop?

Duchess skrev 2009-11-03 19:04:45 följande:
    Man kan tycka att flera saker är viktiga samtidigt. Jag stöder t ex både djuskyddet och Läkare utan gränser. Det betyder inte att jag tycker att djur och människor har samma värde, men både två är viktiga för mig. Flera av mina närmaste vänner är homosexuella, och frågan om huruvida de ska få gifta sig eller inte har engagerat mig i många år och på olika sätt. Tro inget annat. Visst har man rätt att drömma och längta efter bröllopsdagen. Men väljer man en kyrklig vigsel får man också rätta sig efter kyrkans riktlinjer. Det är bra om de riktlinjerna blir tydligare. För övrigt tycker jag rent principiellt att alla kyrkor ska avsäga sig vigselrätten. Vigslar bör vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse av äktenskapet. Men det är väl kanske en annan fråga.
  • ario

Men inte i alla samfund!

fortfarande kan man inte gifta sig i katoliska kyrkor

nikitakatt skrev 2009-11-03 19:02:21 följande:
    Eftersom de tack och lov nyss har beslutat att homosexuella får gifta sig i kyrkan så lär det som tur är bli aktuellt samma dag de förbjuder att alla brunetter eller alla männsikor med två öron får gifta sig där.
  • ario

inte utanför Kyrkan, inte enligt vår tro.

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:08:11 följande:
    Du får ju fortfarande bröllopet välsignat inför Gud om du vill det.
  • ario

Det låter bra, det finns många andra samfund som kan passa bättre om man inte delar samma värderingar som svenska kyrkan
    anne på grönkulla skrev 2009-11-03 19:09:33 följande:

En värdegrundad organisation som kyrkan måste ju få möjlighet att utforma sina ritualer efter den tro man har. Man är ju inte en serviceinrättning utan en värdegrundad medlemsorganisation. Jag anser det modigt av kyrkan både att ta ställning för kvinnans jämställdhet i äktenskapet och för allas lika rätt att gifta sig - ingetdera är nog riktigt självklart för alla. Men om man inte gillar värderingar i en organisation så kan man ju välja att påverka den genom de mekanismer som finns (som just i svenska Kyrkan är demokratiskt valda) eller gå ur den och gå med i nån annan som stämmer bättre med ens egna värden.
  • ario

till bön, dop och vigsel och allt annat

Duchess skrev 2009-11-03 19:10:40 följande:
    För att äktenskapet är ett juridiskt bindande kontrakt. Det är därför en statlig angelägenhet, inte en kyrklig. Jag tror däremot att Gud gärna vill att människor ska leva i trogna och nära relationer, och gläds när två människor vill dela livet med varandra. Det har ingenting att göra med hur religiös man är. Jag vill ha kyrkan till lovsång, bön och gudstjänstfirande. Vad vill du ha den till?
  • ario

Svenska kyrkan har inte gjort rätt enligt mig, Bara enligt dig.
    Så det är ingen som ska behöva skämmas här, utan man följer kyrkans värderingar och riktlinje,

Vad du anser betyder det inte att det är rätt, jag personligen tycker tvärtom.

nikitakatt skrev 2009-11-03 19:12:19 följande:
    Nej och det får enligt mig katolskakyrkan skämmas för alldeles själva tills de kommer på bättre tankar, jag är glad att svenska kyrkan valt att göra rätt.
  • ario

eller hur, speciellt om man tänker på dem 7 (sakrament) viktiga saker som katolik behöver gå igenom..

dop, vigsel..etc är två av dem.

Chris24 skrev 2009-11-03 19:15:46 följande:
    Är du för läkare utan gränser? Hela vägen?Nja,jag skulle nog inte vilja att man tog bort vigselrätten i kyrkan, jag själv kommer ju ifrån en uppväxt att man gifter sig i kyrkan,inför gud o alla helt enkelt så jag o min familj skulle väl känna oss svikna där.
  • ario

Homosexuella tycker jag absolut inte tillåtas att gifta sig i kyrkan! Mot kristendomens värderingar, Homosexuella får gärna gifta sig varsomhelst men inte i Guds hus! Punkt slut!

men när det gäller brudöverlämning så ser jag inga problem med, vill man så vill man, jag blev både överlämnad men inte ända fram till altaret för jag inte ville det.

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:16:46 följande:
    Så ut med homosar och in med fäder som leder sin dotter till altaret? Det är din åsikt?Men de får INTE vara konkret och behålla sin tradition med att mannen och kvinnan går in tillsammans, där ska de ändra sig... men inte när det gäller homosexuella för att...Nej, förlåt, jag förstår inte vad du är ute efter?
  • ario

det är väl onödigt om man kan göra allt på en gång,

Duchess skrev 2009-11-03 19:21:05 följande:
    Men i många katolska länder är vigseln en borgerlig angelägenhet, och sedan välsignas paret i kyrkan. Där funkar det utmärkt. Varför skulle det inte fungera här?
  • ario

jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen.

Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.

Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...