Inlägg från: Summer2010 |Visa alla inlägg
  • Summer2010

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

kikel skrev 2009-11-04 18:26:53 följande:
    Inte så långt nä! Vi kommer från Elgin mitt i mellan Inverness och Aberdeen. Bor ni där eller i Sverige?
    Bor i Sverige nu. Men ibland önskar jag att vi var i England. ;)
  • Summer2010

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:26:00 följande:

Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.
    Min pappa tar hand om gästerna och dekorationen lika mycket som mamma. Nu är mamma duktigare med blommor så hon tar den delen. Och visst kan pappa hjälpa till med klänningen om han vill. Och jag vet med säkerhet att min fästman skulle gå in med sin mamma med stolthet och vill dom det så får de självklart göra det! På vårt bröllop tänker vi låta både den engelska och den svenska kulturen mötas så mkt det går :)
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 18:29:52 följande:
    Jadå, jag har hört många säga att de vill överlämnas av sin pappa för att hedra honom. Men jag förstår faktiskt inte det resonemanget. Varför ska bara bruden hedra bara pappan? För mig handlar bröllopsdagen om brudparet. Det är fint att hedra sina föräldrar, men att en person i brudparet väljer ut en person som ska hedras extra (och att det nästan alltid är bruden + pappan), det känns lite magstarkt. Om du med ditt resonemang vill antyda att vi som kämpar emot att brudöverlämningen ska införas i Sverige är trångsynta och har svårt att acceptera nya idéer, då tror jag inte att du har en alltför klar bild av någon av oss....
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Summer2010
    kikel skrev 2009-11-04 18:30:15 följande:
    Specigelt när det kommer till sådana här diskutioner. Bertätta till mina vänner om det, dom tycker det är jätte komiskt hur det är i sverige
    Hehe :) Min fästman har faktiskt väldigt svårt att förstå svenskar. Visst, england är inte perfekt men svenskarna är ett stolt folk. If you get me :P
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 18:40:48 följande:
    Jag tror inte att någon av skribenterna i den här tråden är varken kvinnohatande eller förtryckt av sin man. Däremot tycker jag att själva symbolen brudöverlämning är sur och unken, och kan inte förstå hur annars självständiga kvinnor kan underkasta sig något sådant frivilligt. Skilj på sak och person.
    Ja, men visst. Skilj på sak och person :) Om det är vad vi vill så är det så. Om du är emot den handlingen, okey! Ditt val. Men tyvärr är det för många nedtryckande kommentarer som lämnats i den här tråden för att det ska vara ok.
  • Summer2010

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:46:34 följande:

Nertryckande kommentarer?
    Jämför något som vi ser som en vacker handling med nazi är ialla fall inte en hjärtvärmande kommentar.
  • Summer2010

Nu är jag färdig här. Jag kommer låta min pappa leda fram mig på min dag. Mina släktingar och vänner kommer inte tycka att det är ett spektakel och vi kommer alla vara väldigt glada oavsett åsikter och kommentarer här. :)

• Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-04 22:55:27 följande:
    Vad är det för regler som kyrkan har velat ändra angående äktenskapet?
    Till exempel homoäktenskap är ju en ny grej.
  • Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-04 23:27:00 följande:
    Men om du är så helt övertygad om att brudöverlämningen enbart är något fint så är det ju bara att rycka på axlarna och inte hålla med?Eller finns det en liten risk att någon av oss faktiskt kan ha lite rätt, är det därför det känns provocerande?
    Nej.
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-05 08:54:05 följande:
    Jag tycker att det är en enorm skillnad! Att kyrkan har ändrat reglerna för äktenskapet och homovigslar har ingenting att göra med att "anpassa sig efter brudparets vilja". Det är ett beslut i linje med vad SK står för (sedan finns det ju vissa inom SK som inte gör det, men det gäller även brudöverlämningen) som helhet, och brudöverlämningen är INTE i linje med Svenska Kyrkans värderingar. Även om några vill få det till att inte betyda något, så står det ändå ganska klart att det grundar sig i en gammaldags syn på kvinnan som något man lämnar över från en man till en annan.
    Men om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag gång efter gång sagt att jag förstår att de har en policy emot brudöverlämning och att jag förstår att de INTE kan gå emot den. Även om jag själv inte tycker att brudöverlämning är fel. Men jag accepterar det och jag tänker inte gifta mej i SvK. Fast jag tycker nog det är lite lika. Äktenskapet kommer ju från Bibeln och tydligen så är det okej att som kyrka gå emot det som man själv ska anses stå för, så lite lika är det. Även om de två grejerna i sej inte är lika.
  • Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-05 09:22:22 följande:
    OK, jag förstod inte att det var det du menade. Nu går ju det helt i linje med att alla ska vara jämlika, så det är ju väldigt konsekvent med att inte vilja ha ojämlika symboler som t ex brudöverlämning, tycker jag.
    Ja, om man ser brudöverlämning så så förstår jag. Jag, som sagt, är inte emot det. Men jag har diskuterat färdigt :) Ville bara visa vad jag menade med några inlägg du hade svarat på.
  • Summer2010

Verkligen intressant att läsa om olika dop. Själv så undrar jag hur SvK kan kalla det dop när man döper barn, alltså kristet dop. Att man vill välsigna barnet förstår jag, men förstår inte så mycket mer. SvK's dop och dopet i andra kyrkor har helt olika betydelse.

• Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-07 10:37:23 följande:
    Och själv undrar jag hur baptister tänker när det kallar dt dop när vuxna människor döper sig Nä, men i grund och botten handlar det om hur man ser på dopet och vad det betyder. Det finns naturligtvis en glidande skala, men för att beskriva extremfallen åt varsitt håll:Om man anser att dopet är en symbolhandling och/eller en bekännelsehandling så är det absurdt att små barn kan döpas, eftersom de själva inte kan uttrycka en önskan att bekänna sin tro inför församlingen. Vanligtvis brukar baptistiska kyrkor inte döpa barn under åtta år (även om det finns undantag). Om man anser att dopet är en gåva som förmedlar nåd - inte en symbol eller bekännelsehandling - och dessutom tror på arvssyndsläran, så är det absurdt att inte låta sitt barn döpas. En gåva kan man ta emot oavsett ålder.
    Man kan ju kolla vart dop kommer ifrån från början så ser man vad det egentligen är :)
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-07 17:51:12 följande:
    Så enkelt är det sällan att ta reda på varifrån en tradition kommer!
    I det här fallet är det enkelt :)
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-07 18:54:16 följande:
    Jasså? Upplys mig!
    Ja, varför ska man döpa sig? Dopet och uppmaningen att man ska döpa sig kommer ifrån bibeln. Det grekiska ordet som där används för dop är baptisma och betyder "neddoppning, fullständig nedsänkning och uppresande". (Det handlar alltså om att helt bli nersänkt under vatten, inte bara få några droppar på huvudet.)

Dopet är en av Gud själv instiftad helig handling. När någon hört om Jesus och tror och vill följa Jesus så ska man bli döpt. Dopet är en symbolisk handling där men "begraver" sitt gamla syndiga liv för att stå upp och följa Jesus. Det innebär inte att man aldrig mer kommer synda, men det visar på att man vill ändra på sin syndiga livsstil. I dopet händer det även något andligt, vi blir fria att leva ett liv tillsammans med Jesus och syndens makt över oss blir bruten.

Det är också ett starkt argument mot att döpa spädbarn, eftersom det handlar om att höra om Jesus och sedan själv välja att följa honom.

Man började döpa spädbarn när läran om arvssynd kom in i kristenheten under 300- och 400-talet. Dopet blev en nödvändighet för att utplåna en ärvd synd, annars var barnet inte ett Guds barn.
    Mot arvssyndsläran står Jesu ord i Matt 19:14 "Låt barnen vara, och hindra dem inte från att komma hit till mig! Himmelriket tillhör sådana som de."

Svenska Kyrkan har skapat en egen högtid i barndopet och dopet där kommer inte från bibeln då det inte står någonstans i bibeln att man bör döpa spädbarn (som jag skrev ovan så är det ju inte genom deras egna vilja). Däremot så finns det ju barnvälsignelse som handlar om att man ber för barnet och välsignar dess framtid. Sen när barnet växt upp och om de då vill döpa sig så är det något som sker på grund av deras vilja. Jag ställer mig inte emot Svenska Kyrkan. Jag har bara visat på var dopet kommer ifrån från början, de får tolka det som de vill. Barndopets tradition går som skrivet rätt långt tillbaka, men inte så långt som till bibelns tid.
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-07 19:43:12 följande:
    Jo, men var kom det från innan dess? Började Johannes att doppa människor i vatten helt på eget bevåg? Det är det jag menar med "kommer ifrån". Jag skulle dock personligen säga att du har rätt i att man bör vara vuxen när och om man låter sig döpas. Men jag har inte läst vartenda ord i Bibeln å andra sidan.
    Det kommer ifrån Gud. Dopet finns redan i Gamla Testamentet på Noas tid.
    1 Petrusbrevet 3:20-21 "...I den (arken) blev några få, åtta personer, räddade genom vatten. Efter denna förebild (syndaflodens vatten) frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse,"
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-07 19:59:04 följande:
    Petrusbreven tillhör Nya Testamentet, så mycket vet jag i alla fall, och det står ingenting om något dop i samband med berättelsen om Noa och Arken i Gamla Testamentet. Det är vad jag skulle vilja kalla för en "efterkonstruktion" från författaren av 1:a Petrusbrevet.Men nu är det väldigt OT, vi kan gärna fortsätta diskussionen i religionstråden som finns i debattforumet så slipper detta komma emellan brudöverlämningsdiskussionen.
    Visst, men bibeln anses ju vara Guds ord, nerskrivet av dessa författare. Är man kristen så tror man ju att hela bibeln är Guds ord så då det som står som en "förklaring" i Nya Testamentet är ingen "efterkonstruktion". :)
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-07 19:59:04 följande:
    Men nu är det väldigt OT, vi kan gärna fortsätta diskussionen i religionstråden som finns i debattforumet så slipper detta komma emellan brudöverlämningsdiskussionen.
    Ja det har blivit väldigt OT :P Visa mej gärna den tråden :)
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...