shakynose skrev 2009-11-07 18:54:16 följande:
Jasså? Upplys mig!
Ja, varför ska man döpa sig? Dopet och uppmaningen att man ska döpa sig kommer ifrån bibeln. Det grekiska ordet som där används för dop är baptisma och betyder "neddoppning, fullständig nedsänkning och uppresande". (Det handlar alltså om att helt bli nersänkt under vatten, inte bara få några droppar på huvudet.)
Dopet är en av Gud själv instiftad helig handling. När någon hört om Jesus och tror och vill följa Jesus så ska man bli döpt. Dopet är en symbolisk handling där men "begraver" sitt gamla syndiga liv för att stå upp och följa Jesus. Det innebär inte att man aldrig mer kommer synda, men det visar på att man vill ändra på sin syndiga livsstil. I dopet händer det även något andligt, vi blir fria att leva ett liv tillsammans med Jesus och syndens makt över oss blir bruten.
Det är också ett starkt argument mot att döpa spädbarn, eftersom det handlar om att höra om Jesus och sedan själv välja att följa honom.
Man började döpa spädbarn när läran om arvssynd kom in i kristenheten under 300- och 400-talet. Dopet blev en nödvändighet för att utplåna en ärvd synd, annars var barnet inte ett Guds barn.
Mot arvssyndsläran står Jesu ord i Matt 19:14 "Låt barnen vara, och hindra dem inte från att komma hit till mig! Himmelriket tillhör sådana som de."
Svenska Kyrkan har skapat en egen högtid i barndopet och dopet där kommer inte från bibeln då det inte står någonstans i bibeln att man bör döpa spädbarn (som jag skrev ovan så är det ju inte genom deras egna vilja). Däremot så finns det ju barnvälsignelse som handlar om att man ber för barnet och välsignar dess framtid. Sen när barnet växt upp och om de då vill döpa sig så är det något som sker på grund av deras vilja. Jag ställer mig inte emot Svenska Kyrkan. Jag har bara visat på var dopet kommer ifrån från början, de får tolka det som de vill. Barndopets tradition går som skrivet rätt långt tillbaka, men inte så långt som till bibelns tid.