• zeldae

Hur kollar man festlokalens/företgets ekonomi?

Stället vi ska ha vår fest på har tidigare gått i konkurs, ca 2 år sedan. Nu drivs det av nya ägare (det är ett slott som ägs at statens fastighetsverk)som verkar seriösa. Men jag har här på BT hört av ett par som också var intresserade att även dessa nya arrendatorer verkar ha ekonomiska bekymmer. Detta känner jag att jag verkligen vill dubbelkolla, och undrar hur man kan göra det. Finns det ngn sida med årsredovisningar? Kan inte hitta ngn när jag googlar.
    Stället vill dessutom ha hela hyran , samt 10000 i handpenning när man bokar, som blir 50000, som en klumpsumma. Känns ganska mkt att punga ut nu, ok om de ville ha hälften. Är det normalt, jag menar brukar ställn ta ut hela hyran i förskott? Känns ju olustigt att punga ut om en ev konkurs, då förlorar man ju allt.

• Svar på tråden Hur kollar man festlokalens/företgets ekonomi?
  • iregnet2010

kolla på allabolag.se där kan man iallafall se föregående års resultat och årsredovisning, sök på de som sitter i styrelsen så ser man även vilka företag de varit inne i tidigare. Jag tycker också att man ska försöka betala så lite som möjligt i förskott.

går de i konken står man ju där utan en krona tillbaka (brukar bli i snitt4% av det man lagt ut som man få tillbaka vid en konkurs). Alt så kan man ju teckna en bröllopsförsäkrning, vet inte om de täcker konkurs för feststället men det kan ju vara värt att kolla.

• KatjaB

men hur långt innan handlar det om, gifter ni er om nån månad eller är det förrän nästa sommar? Skulle det vara förrän nästa sommar så skulle jag ifrågasätta starkt varför de vill ha betalt innan, för de lär väl ha kostnaden för ert bröllop förrän när det väl är dags. Däremot kan jag förstå om de vill ha en deposition/förskott på en del som man inte får tillbaka ifall man skulle avboka. Men då brukar det ju inte handla om mycket pengar.

• mittid

Skulle passa mig för att lägga 50000:- i förskott. Ni har inte en chans att få tillbaka en krona om de kursar. UC är ibland bara gamla nyheter tyvärr. Skatteverket kanske kan hjälpa er... Kolla om de har betalningsanmärkningar... Hitta ett annat ställe...
    Det är nått som inte stämmer när de ska ha så mycket i förskott. Vi betalade inte alls i förskott och hyrde hela stället!

• Flodis Hjärtat

Skatteverket, kolla om de har skuldsaldo, till vem etc. Är det till kronofogden kan man ringa dem och fråga om ev utmätning ska göras.

Bolagsverket.se visst det är gamla uppgifter men man kan få en bild av hur bolaget såg ut per sista bokslutet. hur det egna kapitalet såg ut och så! Drivs det under eget ansvar etc.

Men det är en djungel och det är bättre att vara påläst än att bli blåst som sagt.

• lecaroline

men om det finns en risk att de kursar så blir man ju av med pengarna, sedan ska man ju hitta en ny lokal att vara i just det datumet.
    Personligen hade jag inte ens funderat. Aldrig!!

• zeldae

Tack för alla tips och råd! Tänker inte betala så mkt, men känns skönt att det inte bara var jag som reagerade, att det faktiskt är konstigt att lägga 50.000 nu för ett bröllop som ska vara i augusti. Man ska gå på magkänslan. Det som är lite jobbigt är att de registrerades 08-05 så de har ingen årsredovisning än... Kan man på ngt annat sätt kolla? Jag kan nu iof via de sajterna ni tipsade om kolla ägarens andra bolag förstås..

Känns skönt att vi har en plan b, och jag velade mellan 2 ställen, så det blir nog lika bra att ta det andra, säkrare... :)

• mittid

Kronofogden som sagt... men det kan ju finnas skulder som inte är registrerade där än...

Det bästa är nog att hitta något annat eller att förhandla bort förskottsbetalningen helt!

• iregnet2010

köpte själv en bröllopsförsäkring idag (jag lovar det är inte smygreklam utan jag gjorde faktiskt det ). Visst kan man dra öronen åt sig över att de vill ha så mkt extra men jag såga att iallafall den försäkring jag tecknade täcker om leverantören går i konkurs. sett ur det sammanhanget kändes de 2000 jag betalade rätt ok (det är ju mkt som kan gå fel och som försäkringen täcker).

Kanske är jag dock bara en lättlurad brud..men men..kan vara värt att tänka på om du är kär i den andra lokalen.

• TinkerBelle

Jag skulle inte betala en så stor summa i förskott.

SHR (Sveriges Hotell & Rest Företagare) har dock som riktlinje att ta ut ett förskott på 25 procent av bekräftat belopp. När förskottet ska betalas kan dock variera. För oss var det senast 4 veckor före vår bröllops fest.
    Betalas inte förskottet kan inte beställningen anses bindande för leverantören.
    Mer än så och nästan ett år i förskott verkar lite väl magstarkt.

• lecaroline

Nej det låter som att de är i ett stort behov av pengar. Och vi som är beredda på att lägga mycket pengar på drömställen ska betala åt dem..

Svar på tråden Hur kollar man festlokalens/företgets ekonomi?