• thepeace82

Vad ska jag ta mig till?!!

Skriver här med hopp om att få tips eller råd från någon som kanske har varit med om liknande situation eller har erfarenhet. Har ett enormt problem och beslut som jag måste ta som kommer att ändra hela min tillvaro.
    Det är så att jag är gift sedan 6 år tillbaka och vi har två underbara pojkar tillsammans, på 18 mån. och 5 år. idag är jag 27år gammal, som ni förstår så gifte jag mig ganska ung.
    Jag och min man träffades och blev förälskade när jag var 18år. Jag har inte haft andra seriösa förhållanden i mitt liv inte han heller däremot. vi hade långdistansförhållande innan vi gifte oss eftersom han bodde i ett annat land. Under den tiden (innan vi gifte oss)så träffade jag en kille där jag jobbade som vikarie. Vi blev snabbt vänner vi var så lika och gillade göra samma saker, hade samma intressen och vi hade helt enkelt så kul tillsammans. vi umgicks nästan varje dag om vi inte umgicks så pratade vi i tel. i timmar. På den tiden var jag så blind och såg inte någon annan än min nuvarande man. så vi var RENT kompisar. Sen gifte jag mig o flyttade med min man till en annan stad och vi tappade kontakten helt, måste påpeka att jag kommer från en kultur där min man inte skulle acceptera att jag har killkompisar därför blev d att vi bröt kontakten helt.
    Har tänkt på honom då och då, och på alla dom underbara tiderna vi hade tillsammans.
    Nu till problemet...
    För några månader sedan så bestämde jag mig för att höra av mig till honom och bara se hur han har det och hur han mår.
    Vi började prata igen på tel. och det visade sig att han hade känslor för mig på den tiden, och att han tog det jättehårt när vi bröt kontakten, han kände sig även sviken av mig. Jag har också insett att jag har känslor för honom. det som drar mig mest till honom är hur han är som person och att han trots att han hade känslor för mig på den tiden så lätt han bli att säga något för att han respekterade att jag var upptagen.
    Nu är det så att jag känner att jag har växt ifrån min man vi har nästan inget gemensamt, det enda som håller mig kvar är barnen.
    Nu till dilemmat, den som en dag var en kompis säger att han älskar mig och vill satsa på oss. Jag känner likadant men är för feg för att lämna min man, mest pga barnen.
    Så vad gör man, ska jag följa mitt hjärta eller ska jag stanna för att barnen ska ha det tryggt. Med tanke på att den (nya) accepterar och till och med tycker att det är positivt att jag är mamma.
    Hoppas någon kan ge mig ett gott råd.
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?!!
  • nano86

Kan absolut inte ge ett riktigt råd men det jag kan säga som skillsmässobarn är att det är tusen gånger bättre med skilda föräldrar som är glada på varsitt håll än håller ihop bara för barnen.... det märker man av.

• Fru Kopparskiöld

Hej!
    Jag har inte varit i samma situation som dig men jag råder ändå. Det är såklart svårt att råda någon annan men tänk att du är "bara" 27 år gammal och du har ett långt liv kvar att leva och måste vara lycklig! Man kan inte leva med en person som man inte har känslor för, något gemensamt med eller vad det nu än är man känner. Jag förstår att det försvårar med tanke på att ni har gemensamma barn, men dina barn blir inte lyckliga om inte de har en lycklig och positiv mamma! eller hur?!

• Aleta

Älskar du inte din man alls längre?
    Något är ju uppenbarligen fel eftersom du kontaktade den här killen.

Jag tycker att du ska bortse helt från den nya killen. Skulle du skilja dig även om han inte fanns?
    Det är ett stort ansvar att lägga på honom att du lämnar din man pga honom. Dessutom blir risken stor att han bara blir en språngbräda.

Gå alltså igenom din nuvarande relation utan att blanda in någon ny och avsluta den om det är det du ska göra. Efter det kan du ta ställning till om du vill ha en ny man i ditt liv.

• novia72

Mitt råd är att du ska ställa "obekväma" frågor till dig själv!!! ex. Skulle han tycka om /acceptera mina barn?" etc etc.. om du får positiva svar på dessa frågor!!!?? KÖR HÅRT!
    det är ditt liv...

• Imma

Håller med Aleta!

Aleta skrev 2009-11-10 11:02:00 följande:
    Älskar du inte din man alls längre?Något är ju uppenbarligen fel eftersom du kontaktade den här killen.Jag tycker att du ska bortse helt från den nya killen. Skulle du skilja dig även om han inte fanns?Det är ett stort ansvar att lägga på honom att du lämnar din man pga honom. Dessutom blir risken stor att han bara blir en språngbräda.Gå alltså igenom din nuvarande relation utan att blanda in någon ny och avsluta den om det är det du ska göra. Efter det kan du ta ställning till om du vill ha en ny man i ditt liv.
  • Sebastiána
    Älskar du inte din man alls längre?Något är ju uppenbarligen fel eftersom du kontaktade den här killen.Jag tycker att du ska bortse helt från den nya killen. Skulle du skilja dig även om han inte fanns?Det är ett stort ansvar att lägga på honom att du lämnar din man pga honom. Dessutom blir risken stor att han bara blir en språngbräda.Gå alltså igenom din nuvarande relation utan att blanda in någon ny och avsluta den om det är det du ska göra. Efter det kan du ta ställning till om du vill ha en ny man i ditt liv.
    Klokt sagt, kunde inte sagt det bättre själv!
  • nano86
    Måste också hålla med.
  • thepeace82

Tack alla för era inlägg!!
    Nej, kärlek kan jag inte säga att det är...den nya killen vet inte att det är pga honom jag vill lämna min man. Det är inte bara pga av honom också, hade funderat på att skilja mig innan o så kom han o gav mig en extra "push" bara.

• Chris24

Precis, det Aleta skriva är väldigt klokt.

Du ska känna efter och tänka på hur det var innan han kom in i bilden helt enkelt, om han fanns i tankarna innan du ringde, om du som Aleta skriver, hade lämnat din man om inte det fanns någon annan?
    Om känslorna finns på plats för att du verkligen vill, eller för att du inte älskar din man längre på samma sätt eller för att söker något nytt?

Jag är också ett skilsmässobarn och precis som det stod längst upp så föredrog jag hellre mina föräldrar på varsitt håll o lyckliga än olyckliga tillsammans så låt dina barn slippa se er bråka eller vara olyckliga för barn vet mer än vad man tror och förstår ännu mer än vad man tror och MINNS ännu ännu mer än vad man tror!

Hoppas jag gjorde mig själv klok där
    Lycka till!

• thepeace82

Du har rätt med att mina barn blir inte lyckliga om dom inte har en lycklig mamma...men tänk om det inte blir bättre när vi skiljer oss... Det är tankar som slår mig hela tiden och som skrämmer mig och gör att jag stannar. Man tänker på allt det praktiska också, med tanke på att när d kommer till barnen o hemmet så är det jag som sköter allting, han gör inte så mycket hemma, o tänk ändå är jag för feg att lämna honom!!! blir arg på mig själv

Fam Lundqvist skrev 2009-11-10 11:00:26 följande:

Hej!Jag har inte varit i samma situation som dig men jag råder ändå. Det är såklart svårt att råda någon annan men tänk att du är "bara" 27 år gammal och du har ett långt liv kvar att leva och måste vara lycklig! Man kan inte leva med en person som man inte har känslor för, något gemensamt med eller vad det nu än är man känner. Jag förstår att det försvårar med tanke på att ni har gemensamma barn, men dina barn blir inte lyckliga om inte de har en lycklig och positiv mamma! eller hur?!
Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?!!