marlinire skrev 2009-11-26 21:16:46 följande:
Hej! Dum fraga, kanske, men nu har det kommit upp pa tapeten, sa jag maste fraga. Bakgrund: Min M2B är inbiten ateist, medan jag själv är kristen protestant. Gar dock av praktiskta skäl sällan i kyrkan - vi bor i Luxemburg, och i katolska kyrkor känner jag mej inte helt hemma. Vi har dock Luciagudtjänst en gang om aret via den lilla verksamhet som svenska kyrkan har här :)Fraga - skulle vi ha möjlighet att om vi kommer fram till att vi vill, gifta oss i en kyrka i Sverige? Min M2B är väldigt bestämd med att han inte vill svära inför en Gud som han inte tror pa, men säger att han med det menar att HAN inte vill utala nagot som har med Gud att göra - vad övriga gör är upp till dem. För övrigt den filosofin vi lever efter i övrigt, jag är kristen i fred, han är ateist i fred och vi kan utan problem diskutera religion när ämnet kommer upp.Fran början var därför borgelig utomhusvigsel planen, men nu verkar det som om HAN börjar svaja lite i fragan (faktiskt utan min paverkan :P), sa jag tänkte bara se om nagon har nagot bra svar eller ideer?Tack!
Om en av er är medlem i Svenska kyrkan så är ni välkomna att vigas. Vill ni ha kyrklig vigsel så innebär det att ni accepterar det ritual som finns för vigselgudstjänst, vilket bland annat innebär böner, bibelläsning och psalmer. Och prästen kommer att säga "Inför Gud och i denna församlings (dessa vittnens) närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?". Då svarar ni "ja". Någon annan variant finns inte. Din blivande man måste alltså svära inför Gud att han har för avsikt att älska dig i nöd och lust, om ni nu väljer kyrklig vigsel.