Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Jag tror inte att er församling har någon "plikt" att hitta en finsktalande präst - men fråga går ju alltid. Jag vet ju inte var ni bor, men här i Stockholm är det knappast några problem att hitta en finskspråkig präst.

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-12-31 12:20:54 följande:
    Ville bara tassa in och önska gott nytt år! Det är tur att ni finns och svarar på frågor!Kram
    Tack! Detsamma till dig och de dina!
  • Kjell Präst
    JBB skrev 2009-12-31 12:06:45 följande:
    Vi bor i Jönköpingslän och jag har inte hört talas om någon finskspråkig präst här. Om det inte finns någon här, finns det möjlighet att kontakt någon av prästerna i Stockholm och att dessa i sin tur kommer ner hit. Hur fungerar det i så fall praktiskt?
    Det finns en finsk församling i Stockholm, men den tjänar såvitt jag förstår bara Stockholm med omnejd. Men det lär vara så att varje församling i sin församlingsinstruktion (= regler, policy för hur just den församlingen ska fungera)ska ha instruktioner om hur det sverigefinska arbetet ska bedrivas- så det bästa är kanske ändå att tala med din hemförsamling/vigselförsamling.
  • Kjell Präst

Andreas flicka skrev 2010-01-04 21:53:52 följande:

Hej Kjell Präst,God fortsättning!Jag har en fråga om att även bli välsignad av en annan präst en den som förrättar vigseln.Bakgrund: Jag är grekisk-ortodox och min blivande man protestant. Vi har bestämt oss för att vi vill vigas i en svensk kyrka eftersom det känns fel mot honom att han ska behöva stå "där framme" i en grekisk kyrka och inte förstå någonting eller ha någon känsla för vad som händer - medan jag har en känsla för både den grekiska och svenska vigseln. Jag skulle dock gärna vilja att en grekisk-ortodox präst under den svenska (protestantiska) vigseln läser en välsignelse på grekiska över oss (tänkte mest på Pistevo eis enan Theon - Trosbekännelsen). Skulle du tillåta detta - eller skulle det kännas konstigt för dig? Blir det fel på något sätt? Mvh
    Hej, tack detsamma!
    Jag skulle absolut tillåta det, det är ju fråga om två grenar av kristendomen så att säga.
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2010-01-14 23:33:17 följande:
    Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).Vilka favoriter har ni?
    En av de vackraste psalmer jag vet är nr 490 - "Guds son en gång i morgonglans". Nr 285 "Det finns djup i Herrens godhet" går heller inte av för hackor. Av de lite modernare är 790 "Ge kyrkan kraft att höras" och 752 "Över berg och dal" två favoriter.
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2010-01-15 08:19:56 följande:
    Jag gillar "Blott en dag", "I denna ljuva sommartid" (är det en psalm föressten?) med en annan melodi, från Dalarna tror jag den var.
    Ja, "I denna ljuva somamritd" är en psalm- dock inte med dalamelodin
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2010-01-15 11:04:56 följande:
    Jag har också alltid tyckt att Blott en dag är vacker, men hur tror ni folk skulle reagera om den ljöd över byn en gång i veckan? För sorgligt?Jag ville ju ha den på dotterns dop, men prästen avrådde.
    Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
  • Kjell Präst

Det är inte självklart att ni kan få byta präst, är det bara en präst som tjänastgör den aktuella dagen så kan det bli besvärligt. Men, som Soldemor skriver, ring och fråga i alla fall!
    Vill man ha en präst från en annan församling så ringer man den prästen och frågar om han/hon vill ställa upp. Han/hon får då förmodligen göra detta på sin fritid, varför det inte är självklart att man hittar någon som vill ställa upp. En präst från en annan församling får inte ta betalt för att han/hon utför vigseln, däremot kan han/hon tydligen enligt facket få ta ut en summa för förberedelsearbetet.

Svar på tråden Fråga prästerna 10