Sebastiána skrev 2009-12-07 09:38:31 följande:
Tips på psalmer?!Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.
När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak"
"Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!