Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

ALLIMA skrev 2010-02-07 10:55:34 följande:
    När tas julprydnaderna ut ur kyrkan? Granar, julkrubba osv. Vi tänker gifta oss 8/1 2011. Är kyrkan fortfarande utsmyckad då tror du?
    Det är inte omöjligt, trettondagen har ju då precis varit. Den kyrkliga julen varar ju egentligen till Kyndelsmässodagen (som i år infaller idag, 7/2)men så länge har man förstås inte pyntet kvar. Om jag ska gissa så gissar jag att pyntet är borta 8/1.
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2010-02-08 08:21:46 följande:
    Sedär! En grön plupp på BT. Var hittar man den om inte i den pålitliga Prästtråden Har hunnit glömma, hur är nu vigselordningen. Minst två psalmer, man kan utöver dem lägga in två solon eller bara ett eller inget? Eller tre psalmer?
    Jamenvisst vakar prästerna ständigt!
    Två psalmer som sagt, därutöver kan man ha en tredje psalm om man vill, och/eller en eller flera solosånger
  • Kjell Präst
    Liljekonvaljemö skrev 2010-02-09 09:21:52 följande:
    Slänger in min fråga här, vi var och talade med prästen som ska viga oss och han förordade 1-2 psalmer. Helt ok för vår del, men sedan sa han att det går att lyssna på alla psalmerna på nätet (vad bra då kan vi lyssna i lugn och ro tänkte vi). Nämnde en sida som jag tyckte lät som www.kyrkomusik.se men när jag går in där hittar jag inga psalmer alls utan bara möjlighet att lyssna på och beställa noter till vanliga/ovanliga in- och utgångslåtar.Vilken sida är det då vår kära präst menar?
    Er präst är felunderrättad. Dels är två (inte en) psalmer obligatoriska enligt vår handbok, dels finns ingen sådan sida, tyvärr. Som du noterat är kyrkomusik.nu inte en sida med psalmer utan med orgelstycken lämpliga för in- och utgång samt för begravningar. Däremot finns några av vigselpsalmerna utlagda på nätet, exempelvis här www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
  • Kjell Präst
    lillalyckan skrev 2010-02-09 17:09:01 följande:
    HejEn fråga... Vi ringde för ett par veckor sen och ville boka en kyrka för vigsel i december. Fick då svaret att de skulle återkomma när organisten har gjort upp julschemat så att det inte krockar med ev. julkonserter osv. Nu idag fick vi höra att vi inte kan viga oss överhuvudtaget i den kyrkan då organisten säger nej till att boka in något i december. Kan de verkligen göra så? Säga helt stopp till vigslar en hel månad för att organisten ev ska boka in konserter? Då sa vi även att vi är väldigt flexibla med tider osv. Suck... Det är en mycket irriterad blivande brud som sitter här just nu...
    Jag förstår att du är irriterad. Dock är det inte mycket att göra, har kyrkan bestämt att man inte kan boka in vigslar i
    december (en tid då det svämmar över av konserter och liknande i kyrkorna) så är de i sin fulla rätt att göra det.
  • Kjell Präst
    stiina skrev 2010-02-10 19:07:06 följande:
    Jag undrar om psalmerna måste vara "vigselpsalmer" eller om det går bra att ha vilka psalmer som helst på bröllopet?
    Det går bra med "vilka som helst", inom rimliga gränser (= inte Stilla natt på midsommarafton tex )
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-11 10:36:37 följande:
    Hur många psalmer får man ha? Jag vet att man måste ha minst två, men det finns så många vackra psalmer att det är svårt att välja!
    Ett trevligt dilemma, eller hur? I ritualet för vigselgudstjänst står angivet tre psalmer (varav en alltså kan tas bort), men man kan ju lägga till fler psalmer om man vill, lika väl som man kan lägga till solosånger.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-11 11:08:08 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-11 10:38:30 följande:
    Man behöver ju inte välja de allra längsta psalmerna och man kan väl ta bort någon vers om psalmen är väldigt lång? Jag gillar själv O store Gud, men den är ganska lång.
    O ja, att ta bort verser ur psalmer är mer regel än undantag. Av "O store Gud" till exempel sjunger man väl oftast endast vers 1-3
  • Kjell Präst
    GrodanoJag2010 skrev 2010-02-11 12:16:12 följande:
    HejJag har hört en kyrko kör sjunga en låt som heter "störst av allt är kärleken". Är det en psalm eller får man välja den som solosång?
    Jag känner inte till den, men det är i alla fall ingen psalm, så det är som solosång man kan använda den i så fall.
  • Kjell Präst
    Skorpan82 skrev 2010-02-15 10:57:47 följande:
    Hejsan!En "vän" till mig som fick veta att jag och sambon ska gifta oss frågade hur mycket det kosatr att vigas i kyrkan. Jag sa att det var gratis... Hon sa att jag måste vara dum i huvudet som tror det så nu vill jag bara kolla. kostar det når om man är medlem i svenska kyrkan?? Har aldrig fått den uppfattningen.En annan fråga är hur det ligger till med det där med ris. Är det olika från kyrka till kyrka??Tackar på förhand!!
    Visst är det gratis att vigas i kyrkan, så länge en ur brudparet är medlem - och så länge kyrkan hör till en församling (vilket nästan alla kyrkor gör) och alltså inte måste hyras. Men präst, vaktmästare, musiker och kyrkorum är alltså i normalfallet helt kostnadsfritt - för det betalas av kyrkoavgiften som alla medlemmar betalar.

När det gäller ris så - ja, det är olika, vissa kyrkor tillåter det, andra inte.
  • Kjell Präst

say yes skrev 2010-02-15 11:52:12 följande:

hej! om man inte är medlem i sv kyrkan, vad kostar det då att viga sig där?? och om det nu är olika priser beroende på församling - vad kostar det i den du tillhör??
    Jag vet faktiskt inte svaret på detta.
  • Kjell Präst

say yes skrev 2010-02-15 12:25:43 följande:

va?! menar du att vi är de enda på det här forumet som inte är medlem i sv kyrkan och vill gifta oss där?
    Nej, det menar jag inte, för det har jag ingen aning om. Men vad jag menar är att jag inte vet svaret på din fråga.
  • Kjell Präst

anne på grönkulla skrev 2010-02-15 12:39:31 följande:

Vår erfarenhet från en begravning i familjen, där den avlidne inte var medlem i kyrkan men ändå uttryckt på slutet att h*n ville begravas där, var att om det alls skulle tillåtas var upp till kyrkoherden i församlingen (vi fick motivera tydligt varför och att det var den avlidnes egen tydliga vilja) och att det fanns en taxa för kostnaden för lokal, prsät och kantor i församlingen. Men det var alltså inte självklart att kyrkan alls uppläts, även mot betalning, för en icke-medlem. Så även vid en vigsel där ingen av parterna är medlem i kyrkan tror jag man får vända sig till församlingen och fråga, helt enkelt.
    Just så - självklart är det inte. Vid begravning är det ju dessutom extra känsligt eftersom man ofta inte vet varför den avlidne/a inte var med i kyrkan, och inte vill tvinga en kyrklig begravning på en uttalad ateist.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-15 13:16:45 följande:
    Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är det gratis, är det en kyrka som drivs av en stiftelse kan det däremot vara annorlunda. Kolla upp det!´När det gäller ris, är det precis som du skriver, väldigt olika policy i olika församlingar. Det får ni höra med den församling där ni tänkt ha er vigsel.
    Yes- vi är överens
  • Kjell Präst
    OomphGirl skrev 2010-02-17 14:34:52 följande:
    Men till frågan, min familj är till större delen skeptiska sv kyrkare (går till jul) och ateister, min pojkväns familj ej så strikta katoliker!Kommer folk bli jätteobekväma med bön och tillbedjan (worship?) när man gifter sig?
    Förmodligen finns det de som kommer att bli det - men frågan är om du därför ska avstå från detta? Om det är viktigt för dig att få visa din tro i vigseln så måste du ju kunna göra det. Sund tro är normalt inte farlig, även om många tyvärr tror det. Kanske kan man tycka att din familj etc får lov att acceptera dig sådan du är, även den här dagen.
Svar på tråden Fråga prästerna 10