• Miss Sofie

Spartips!

Hej hej,
    Tänkte att vi kunde dela med oss med lite spartips.

Vad kommer ni att spara in på? Vart kan man köpa billigare saker? etc etc
    Vad är viktigast för er att lägga ner pengar på?

Det viktigaste för oss är att alla har trevligt och att vi får bra bilder som minne.

- Vi kommer att ha buffé istället för 3-rätters.
    - Binda min egen bukett och köpa blommor på marknaden.
    - En kompis kommer att göra mitt hår och smink.
    - Ingen efterrätt, bara tårta eller tvärtom.
    - Låna vaser, ljusstakar etc till dekorationerna.

• Svar på tråden Spartips!
  • Nordiskbrud

Bara en stilla fundering.... Om era blivande makar vill ha ett "traditionellt" bröllop med 3-rätter, tal, alkohol och hela köret samt anser att ni har råd - varför sätter ni er på tvären? Är det så att ni bara vill spara pengar eller vill ni inte ha festen på det sättet? Har ni råd och vill kan ni väl göra som er sambo vill. Om ni inte vill ha en traditionel fest för att ni inte är bekväma med det så får ni ju kompromissa.

Bara för att man vill ha 3-rätter, alkohol mm så behöver det inte bli SÅ mycket dyrare. Kolla över alla kostnader samt tidsåtgång innan ni krånglar till det

• Sebastiána
    Nordiskbrud skrev 2009-12-07 10:34:18 följande:
    Bara en stilla fundering.... Om era blivande makar vill ha ett "traditionellt" bröllop med 3-rätter, tal, alkohol och hela köret samt anser att ni har råd - varför sätter ni er på tvären? Är det så att ni bara vill spara pengar eller vill ni inte ha festen på det sättet? Har ni råd och vill kan ni väl göra som er sambo vill. Om ni inte vill ha en traditionel fest för att ni inte är bekväma med det så får ni ju kompromissa.Bara för att man vill ha 3-rätter, alkohol mm så behöver det inte bli SÅ mycket dyrare. Kolla över alla kostnader samt tidsåtgång innan ni krånglar till det
    För vår del är det så att min BM tycker att vi har råd. Själv tycker jag att vi ska spara lite pengar så att vi t.ex kan resa någonstans året efter (vi ska inte åka på bröllopsresa) och kanske kan unna oss att gå ut på restaurang lite då och då. Om vi använder alla våra pengar på bröllopet blir det lite magert de kommande åren, något min BM alltså tycker är OK men inte jag.
  • Miss Sofie

Jag håller med Sebastiána
    Vi har råd, men bara för att man har pengar betyder ju inte det att man måste spendera alla dom på en fest. Vi ska ju ha ett liv oxå efter bröllopet :)
    Jag och killen gick igenom för och nackdelarna och kom fram till att det blir bäst med buffé (billigare, det finns nåt för alla och det blir mer avslappnande). Alkohol ska vi såklart ha :) och tal, ja vi får se, vill folk hålla tal så får dom väl det, men det är inget tvång. Jag tycker inte att vi ska tvinga folk att göra saker dom inte vill.

• SueAnne
    Nordiskbrud skrev 2009-12-07 10:34:18 följande:
    Bara en stilla fundering.... Om era blivande makar vill ha ett "traditionellt" bröllop med 3-rätter, tal, alkohol och hela köret samt anser att ni har råd - varför sätter ni er på tvären? Är det så att ni bara vill spara pengar eller vill ni inte ha festen på det sättet? Har ni råd och vill kan ni väl göra som er sambo vill. Om ni inte vill ha en traditionel fest för att ni inte är bekväma med det så får ni ju kompromissa.Bara för att man vill ha 3-rätter, alkohol mm så behöver det inte bli SÅ mycket dyrare. Kolla över alla kostnader samt tidsåtgång innan ni krånglar till det
    Jag känner mig bara så himla obekväm med en sådan fest, och tycker att spex och i viss mån tal är fruktansvärt pinsamt, så jag vill bara ha det enkelt, avslappnat och mysigt, som vi är som personer. Jag säger som någon annan sagt på forumet nånstans, jag vill vara uppklädd, inte utklädd, och det gäller ju hela firandet.
  • Sebastiána

När det gäller spex hittar ju inte brudparet på det själva utan de är gästerna som står för det. Jag hoppas innerligt att ingen av våra kompisar hittar på något som jag eller min BM tycker är pinsamt.

• jengberg

ett förslag är att ta kuvert......det hjälper jätte mycket o blir inte så dyrt för någon

• Mama Eggy

Himla bra tråd det här. Mina spartips:

-Enkla (men fina) ringar i titan eller likn. Mycket billigare (och snyggare tycker jag.)

-Kläder från ebay. Man kan ju bli fin ändå.

-Smink: kan man fixa själv.

-Musik: Ha öppen scen. Skicka runt en karaokelista vid middag så får den som vill anmäla sig till karaoken som kommer sedan. Mycket roligare än ett coverband

• Marialia

Jag ska skippa linnedukar o linneservetter från vår catering firma som tar 25per pers för det (vi blir runt 100pers). Istället blir det fina servetter från Ikea som passar i vårt färgtema, och även Ikeas "knoppa" lakan som dukar. Vi kommer att ha runda bord, så räknar med 2 "dukar" på vart bord som jag lägger som i ett + mitt över, så d hänger ner lika mycket på var sida och dessutom blir det inte så tunt på bordsskivan.

Jag kunde sänka kostnaden för allt detta med 1798kr. Och då har jag ändå en hel del extra servetter om det skulle behövas. O snygga är dom också ;)

Utsmyckningen av borden kommer att ske med det vi har hemma. Älskar att göra fint hemma efter min smak som e lite fransk/lantlig/shabby/loppisfynd/ljus/fina ljusstakar+kandelabrar. Så min idé är att låta varje bord ha en unik dekoration med allt vårt fina krimskrams hemifrån :) Sen ska jag med tillåtelse go wild bland mina föräldrars murgröna!

Kommer o bli hur fint som helst till mycket liten kostnad!

• Marialia

Kom på att det fanns mer :)

Jag är florist i grunden (numera förskollärare)
    så buketten fixar jag själv, samt tärnornas och alla killarnas blommor.

Slöjan lånar jag mamsens - "något lånat"

Grillad gris-buffé, billigare och trevligare att kunna mingla o småprata hela tiden, istället för att sitta som ljus på en stol hela kvällen :)

Har dessutom skippat efterrätten o kör direkt på tårtan som en god vän bakar för minsta prislappen nånsin..

Skor köpte jag superfina espadrillos-kilklackspumps på hm.com (De med "snören" till häl och satintyg på foten) Snygga o supersköna att gå i. (149kr....)

En gammal klasskamrat som nyligen startat upp sin fotografbussiness. Bra pris för de olika paketen

Hittade supersöt övernattning för under 1000lappen, för 2 pers i bästa o finaste rummet

Ja, d var nog allt :P

• Astro

Klänning finns hyfsat billigt på Weddingdress.com, och även på "Her&Nu" på Lilly.dk.

Fotograf ber vi en släkting som är fotograf.

Inbjudningskorten: Skriver ut ett tjusigt foto som framsida och gör en bra design av texten att skriva ut på insidan. Möjligen blir det på fotopapper, blir dock inte så dyrt ändå. Alla andratrycksaker gör vi oxå själva.

Sminkar mig gör jag själv, var på sminkkurs som jag fått i present rätt nyligen och passade på att få fina tips på nedtonad aftonsminkning då.

Dekorationer på borden blir enklast möjliga: ringblommor flytande i skålar och lite värmeljus i glas som finns i festlokalen.

Vi jämförde cateringfirmor innan vi bokade så den vi har nu tar 470kr/kuvert men då ingår all dukning, servering och disk från fördrink t o m tårta. De kompletterar med dukar, servetter, bestick, glas, porslin, allt som behövs. I priset ingår också trerätters middag och tårta!

• ThereseR

Jag beställer min brudklänning från shopindream.com och betalar 1300 (inkl frakt) istället för 7000:- för en likvärdig. Jag har inte fått klänningen än, men andra har fått sina och är jättenöjda. Verkligen väl sparade pengar om den är lika fin som den verkar.

• Miss Sofie

Marialia
    Det låter som att erat bröllop kommer att blir jätte mysigt!

Bra tips allihopa!

Vi har börjat samla på oss lite glasburkar och sånt som man kan använda som vaser, alla är olika men det gör inget.

Vi tänker inte heller ha efterrätt, tårta räcker bra.

Jag jobbar extra på ett hotell och där får jag låna dukar och servetter och termosar och sånt om jag behöver. Och dom hade även en massa gamla lakan jag kunde få som jag kan sy om till draperier.

• jengberg

thereseR gud vilka bra priser på klänningar...men vågar man beställa....???? så det inte e nån bluff bara....blir skraj o bli blåst på pengarna ju...hur gjorde du??

• ThereseR
    jengberg skrev 2010-01-21 20:08:25 följande:
    thereseR gud vilka bra priser på klänningar...men vågar man beställa....???? så det inte e nån bluff bara....blir skraj o bli blåst på pengarna ju...hur gjorde du??
    Hej!
    Jag brukar ju inte ens beställa på HM på postorder för att jag är rädd att det inte ska passa... men här tänkte jag att jag måste chansa. Det är rätt vanligt att beställa från utlandet har jag förstått... bland annat har jag läst en lång tråd om "Kina-klänningar" generellt och hittade en egen tråd om detta företag brollopstorget.se/Forum-1-81/m3624633.html.

Jag föredrar att läsa recensioner ur kundperspektivet framför säljarperspektivet och här verkar de som fått sina klänningar hittills vara nöjda. Jag känner också att även om vi har det snålt med pengar är det värt att testa när priset är så lågt.

Dock tror jag de skulle höja priserna till ordinarie priser i slutet av månaden. I och för sig är ju dubbla priset FORTFARANDE ett bra pris om klänningarna är fina. Jag får hålla tummarna och se...;)

Det finns andra företag också, de som jag läst mest om (och positivt) är landybridal.com, millybridal.com. Det finns en tråd som heter "Nya kinaklänningstråden för femte gången" där BT-folk skriver om fler.
Svar på tråden Spartips!