• Miss Sofie

Spartips!

Hej hej,
    Tänkte att vi kunde dela med oss med lite spartips.

Vad kommer ni att spara in på? Vart kan man köpa billigare saker? etc etc
    Vad är viktigast för er att lägga ner pengar på?

Det viktigaste för oss är att alla har trevligt och att vi får bra bilder som minne.

- Vi kommer att ha buffé istället för 3-rätters.
    - Binda min egen bukett och köpa blommor på marknaden.
    - En kompis kommer att göra mitt hår och smink.
    - Ingen efterrätt, bara tårta eller tvärtom.
    - Låna vaser, ljusstakar etc till dekorationerna.

• Svar på tråden Spartips!
  • SueAnne
    PHE skrev 2009-12-02 11:01:51 följande:
    SueAnne,jag hoppas inte din m2b går med på ett tebröllop utan alkohol. Kom igen nu!
    Nu förstår jag inte alls, får man inte ha tebröllop? Måste man ha alkohol? Och i såfall varför?
  • Sebastiána
    SueAnne skrev 2009-12-02 12:21:19 följande:
    Nu förstår jag inte alls, får man inte ha tebröllop? Måste man ha alkohol? Och i såfall varför?
    Undrar också. Jag antar att tebröllop är lite tidigare på dagen. Man serverar väl inte en massa sprit kl.14... eller?
  • SueAnne
    Sebastiána skrev 2009-12-02 12:24:29 följande:
    Undrar också. Jag antar att tebröllop är lite tidigare på dagen. Man serverar väl inte en massa sprit kl.14... eller?
    Lite så jag har tänkt också.
    Vi skall som det ser ut nu gifta oss vid 14 och ha kakbuffé mm. vid 15, och då känns det liksom lite fel med öppen bar. Men jag kanske har fel? För alkohol utan något annat att väga upp det än iofs en hel del kakor och bullar känns som en fantastisk kombination, verkligen...
  • My big fat Las Vegas wedding
    SueAnne skrev 2009-12-02 12:27:40 följande:
    Lite så jag har tänkt också.Vi skall som det ser ut nu gifta oss vid 14 och ha kakbuffé mm. vid 15, och då känns det liksom lite fel med öppen bar. Men jag kanske har fel? För alkohol utan något annat att väga upp det än iofs en hel del kakor och bullar känns som en fantastisk kombination, verkligen...
    Tycker jag låter fantastiskt trevligt.

Jag sparar en massa pengar på min klänning för jag bestämde mig för att sy den själv. Jag hittade inget som jag gillade som jag tyckte var värt sin prislapp (hittade däremot en underbar Maggie Sottero för alldeles för mycket pengar), men jag hittade ett mönster som jag nu har beställt från USA och med tyg och tillbehör kommer det gå på strax över 1500kr att sy den själv. Och varför betala nån i Kina att göra jobbet när kompetensen finns i huset?

Vi har också en jättestor trädgård så festen kommer vi ha i partytält med dansen på altanen.
  • Wunderlich

En supertrevlig grej som min syrra hade på sitt bröllop var tårtbuffé.

Närmaste vännerna & familj (jag och mamma) bakade en eller två tårtor (vissa köpte) och ställde ut på ett buffébord. Jag har aldrig sett så många glada bröllopsgäster!

Enkelt för bruden, folk som vill hjälpa till gör det med glädje och supergott och uppskattat av gäster! (Dessutom såg jag på "The knot" att det var en ny trend så why not!).

Vidare så lagade min mamma buffén, svägerskan sydde klänningen (som hon sedan fick i bröllopspresent), en mammaledig kompis som är florist gjorde blombuketten... jo, de hade också gratis lokal då de gifte sig i Lillkyrka kyrka där församlingsgården "hyrs ut" gratis till de som gifter sig där. Där fanns alla bestick och serveringsgrejer som behövdes...

Hon fixade två snälla "ungdomar" som hjälpte till att fylla på buffén och duka undan och diska...

Bordsblommor var köpta på torget tillsammans med några krukor murgröna som vi klippte av stänger ifrån för att lägga på borden... supersnyggt!

Alkohol köptes av svåger i tyskland så det vart inte heller så dyrt. Allt som allt tror jag de betalade drygt 35 000 för allt och då var det 70 gäster.

• Loli

Åh, vad många bra tips! Jag hittade min jättefina Nixa-brudklänning på Tradera, tog hem auktionen för 1100 kr (inkl frakt). Min bästa vän ska fixa mitt hår och smink. Gäst som jobbar med foto ska fotografera oss. Viktigast för oss är en rolig och avslappnad fest med god mat o dans, och för mig också en vacker och känslosam vigsel. Sen hoppas man ju såklart på en del fina o roliga tal :) Jag tror verkligen inte det är pengarna som gör bröllopet! Låter förresten helt fantastiskt med kak- och tårtbuffé.

• nano86

Vi gifte oss i lördags.

Det var vigsel kl 14 och sen "bara" tårta i form av tårbuffe i vår lokala församlingslokal (är med i församlingen och aktiv) 10 min därifrån.

Vi önskade oss tårtor av så många vi kunde så vi hade 2 stora bord fulla med tårtor, 2 lite mindre bord med koppar, kaffe, the och bål (för de som itne gillar kaffe eller the). Dukade borden i de porslin som fanns i lokalen. Ända dekorationerna till borden var lila servetter (köpa på ikea), murgröna (mammas trädgård) och lila ljus (i glasljustakar som fanns i lokalen) samt några kadelabrar vi fick låna av mammas vänninna. Det var superfint och supermysigt att bara ha tända ljus i höstmörkret.

Min klänning sydde en kompis till mig som är sömmerska, det var en enkel model men det tog tid och jag hade aldrig klarar av att sy en så fin klänning själv så det är inte något jag kan rekomendera till alla. Priset för klänningen blev ca 700kr och den var i lila riktigt fint tyg.

Vi valde att prioritera enkelt men många gäster (drygt 100) istl för få gäster och finare mat.

• Miss Sofie

Loli
    Vi känner likadant. Det viktigaste är en rolig och avslappnad fest med god mat o dans.

Lite mer spartips:
    - Kommer att köpa så mycket alkohol som möjligt utomlands (eftersom det är så sjukt dyrt i Sverige).

- Kläderna fick vi sydda i Thailand och köpte även ringarna där.

Tårtbuffé-idén va ju bra, det är värt att fundera på.

• vi är tre

vi kommer nog gå på resturang med familjerna innan bröllopet och sen efter så är de närmaste vännerna och familjerna bjudna på fest med kaffe och tårta och små plock i matväg.
    baren kommer vara 10 eller 20kr inte bestämt än.
    sen så sprider vi ut kostnaderna på året. min klänning är redan betalt och ringen tar vi i januari eller februari.
    vi gifter oss 21/8 2010.

• Miss Sofie

vi är tre
    Vi gifter oss på samma datum!
    Vi sprider oxå ut kostnaderna, det känns mindre dyrt då :)

Svar på tråden Spartips!