• Sundance

Bröllop 2010 del 9 (sista året)

Nu stänger jag den här butiken! Vill hem...

• Sundance

Vi kommer ha DJ på festen. En fotbollskompis till m2b. har tjatat på honom att han måste fråga honom om ett pris snart, så jag hoppas att jag får veta snart. 3000 har jag budgeterat med men jag tycker han borde ge oss ett lite bättre pris. Kompispris.

Vi var inne på en bröllopstårta av en lite billigare leverantör, men det slutat med att vi bokade en tjej som tar 55 kr/bit. Svårt att hålla budgeten ibland när man väl fastnar för något . Min amatör-bröllopskoordinator ska baka för de som är laktosintolleranta mm. Gulligt av henne!

• Sundance

Ja, jag såg någon DJ i Lund som skulle ha 3500 för att ta med utrustning och allt så jag tycker att även 3000, som min sambos kompis pratade något om, var lite mycket. Men vi får se vart det landar. Jag är också mer inne på en riktig DJ än DJ i a Box. Men visst, vad fasen, för att spara lite pengar hade jag nog kunnat tänka mig att köra på Spotify men man måste ju fortfarande hyra ljudanläggning.

Dj i a Box är ett företag som hyr ut en aparat där du kan lägga in spellistor (typ "mingel", "fest" osv), och så ser du på en skärm vad som spelas och så får du med ljudanläggning och så kan du låsa den så att folk inte kan pilla på den. Lite som en vanlig dator men lite mer avancerat kanske..

• Sundance

Njae, vi har bara ett 2.1-system. Bra ljud i ett litet vardagsrum men tror inte att det fyller ut en festlokal. Dessutom är de ju fastskruvade på väggen och kablar och så är ju draget längst lister och så så sambon hade nog inte blivit så glad över att skruva ner allt

• Sundance

Usch, vad ni biter er och slår er tjejer . Ingen bra vecka för folk?

Igår träffade vi killen från eventfirman och kocken som vi ev. ska anlita. Han skulle ta fram pris på röd matta, trubadur under brudskålen, ljussättning för festen efter middagen och även för dj så att vi har ett par olika priser att jämföra med. Men det mest positiva var att kocken verkade toppen. För det första väldigt lugn och sansad och när jag lite försiktigt la fram vår budget (som jag var rädd var alldeles för liten för en 3-rätters, man kan ju inte sånt där) så sa han att det blev inga problem. han anpassar sig efter oss. Så nu ska han maila över en massa olika rätter som vi kan kombinera som vi vill. Men det jag undrar är, vad är rimligt att betala för själva jobbet? Gissar att de behöver vara 2 st för att laga allt. Hur mycket är en rimlig timpenning för en kock?

• Sundance

Låter som ett bra pris för smink och hår. Mitt smink går på 1200. Håret vet jag inte exakt ännu. bara att mitt löshår landar runt 3000, men det får jag ju behålla sen och kan använda till fest och så.

vad gäller bordsplacering har vi det också lite svårt. M2B's pappa stack för 18 år sen. Hittade min m2b gråtande en kväll, framför stereon, lyssnande på "himmelen är oskyldigt blå" med Ted Gärdestad och till slut fick jag ur honom att han tyckte det här med honnörsbordet var jättejobbigt. Och att det nu blev så uppenbart att hans familj var trasig medan min sida var som den ska va. Så då bestämde vi oss för att även ha runt bord som honnörsbord. så där blir nog jag och han, min mamma och pappa, hans mamma och hans två systrar. Familjerna helt enkelt. Lite tråkigt för pappa bara att inte få någon man i närheten att prata med. Kan man sätta hans bestman där (eller hans kusin) även om jag inte sätter någon av mina tärnor där?

• Sundance

Har nog pratat om detta förr så förlåt om jag upprepar mig lite. Men det här med utgångsmarch vid utomhusvigsel... var ska man liksom ta vägen? Vi gifter oss en bra bit från byggnader så det finns ingen naturlig plats att försvinna till. Vi var inne på att sätta oss i en bil som väntar under vigseln men för vad, för att åka 30 meter och sedan gå bakom huset och möta upp med de andra på verandan. M2B föreslog igår att vi struntar i utgångsmarchen och när vigselförrättaren sagt sitt sista kan han meddela att gästerna är välkomna fram och krama och gratulera och så förbereder man sina närmsta så att de kastar rosblad och ris och så kör man igång någon glad trevlig musik. Kan man göra så? Eller är det risk att vi bra står där och ingen fattar att de får komma fram? Kommer det liksom att "saknas" en annars naturlig del av vigseln som gör att det bli konstigt?

• Sundance

vad skönt att ni tror att det kan bli bra! Det får nog bli så! Och så lite glad "utgångsmusik" även om det inte blir någon direkt utgång.

Jo, såklart pappa har honom att prata med. Det blir nog bra.

• Sundance

Jag har hört så mycket positiv om Milly nu att jag tror jag tar dem istället för Landy. Visserligen hade Landy specifikt Maggie Sotteros klänningar på sin hemsida och då utgår man ju fråna tt de kan sy upp dem och är "experter" på dem, men Milly verkar åp andra sidan vara väldigt duktiga på att sy upp efter bild.

Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)