EåN2010 skrev 2009-12-11 11:20:27 följande:
vanligtvis så brukar jag inte ha blommor hemma men nu är det ju jul så jag tänkte jag skulle prova på det här med att ha julblommor hemma... så jag köpte en sån där röd amaryllis japp... men nu vet jag ju inte när den ska ha vatten och hur mycket... så det börjar se lite ledsen ut och ska den ha kallt eller ljummet vatten? köpte en sån där jag tror det heter julblomma en sån där röd ser ut som om bladen är röda.. ja den sa dem att jag skulle vattna en kaffekopp med vatten var 3:dje dag med kallt vatten men den tappar ju sina blad!!! vad gör jag för fel??!!Förtillfället pluggar jag till undersköterska men sen ska jag bli sköterska.. inte läkare...
Har du amaryllisen i normal rumstemperatur, tex på köksbordet så som jag har, så behöver man knappt vattna alls :) Den är en tacksam julblomma på det sättet att den inte ska vattnas nästan alls så länge den inte blommar. När den börjar blomma kan man behöva vattna en kaffekopp varannan vecka kanske (HÖGST!). :) Sen om du har en blomma som det kommer flera stänglar på (dedär långa stjälkarna) så kan du skära av en blommande stängel (och sätta ett gummiband längst ner runt stjälken) och sen i vatten :)
Jag gissar att det är en julstjärna den andra du hade?! De är EXTREMT känsliga för drag och kyla, så du ska helst ha den långt inne i rummet och inte vid fönstret, för då kan de tappa bladen. Sen vattnar man kanske inte fullt så ofta som var tredje dag, men det beror också på temperaturen du har i rummet. Det heter att man ska vattna ordentligt när man vattnar och sedan låta jorden torka upp ordentligt innan man vattnar nästa gång. Och med ljummet vatten, alltid!
När vi ändå är inne på julblommor har vi ju också den sista kvar. Hyacinten. Den är den mest tacksamma, för den ska inte vattnas alls! Och den behöver heller inte ha jord för att börja blomma. Det finns speciella hyacintvaser där man sätter en jordfri hyacintplanta.
www.happylina.se/images/housedoctor/Be0187_liten.jpg.
Men också om man har den i jord ska den inte vattnas, för då växer den för snabbt och får en lång ful stjälk.
Hoppas det hjälpte EåN!