• Casmel

Juli 2010

Tog mig friheten o starta en ny tråd till oss

Whitewedding: 3 juli
    tessomac: 3 juli
    AnneliM: 3 juli
    h and a 2010: 3 juli
    Lyckligtjej: 3 juli
    Idajohanna82: 3 juli
    Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Mrs Opp: 3 juli
    happytoaster & tommystena: 3 juli
    JollyO: 3 juli
    NightElf: 3 juli
    AnnaMartin: 3 juli
    Korallbruden: 3 juli
    Jessie81: 3 Juli
    Julibrud10: 3 juli
    KatjaB: 10 juli
    brudjuli2010: 10 juli
    kikki kikki: 10 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Juli 2010: 10 juli
    Fru Indosaurie: 10 juli
    zeldae: 10 juli
    Sussi08: 10 juli
    Ceke o Kece: 10 juli
    Chippis419: 10 juli
    Bruden 100710: 10 juli
    trendig: 10 juli
    HemligE : 10 juli
    Björnisarna: 10 juli
    Lycklig 81: 17 juli
    LoveA: 17 juli
    Mia77: 17 juli
    wiicky: 17 juli
    100717: 17 juli
    Juli 2010. 17 juli
    Casmel: 17 juli
    Sandie87: 24 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Gotlandstös: 24 juli
    Nyen80: 24 juli
    suzem: 24 juli
    Rosesarered: 24 juli
    Hante: 24 juli
    Karlstadtös i Stockholm:24juli
    BlivandeFruPettersson: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli
    Källerudd: 28 juli
    Blomman82: 30 Juli
    Sarahkka: 31 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli
    Sajberpillan: 31 juli
    Fru i juli 2010: 31 juli
    El amor: 31 juli
    karinochjonas: 31 juli
    MrsMuffin: 31 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 09:33
    MiaCia2010 31 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 19:49
    Kärleken9 10 juli
    Juli 2010 17 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 19:52
    Vi3 3 juli
    tessomac 10 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-28 20:28
    icimici 24 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 16:38
    Racolina 31 juli

• Svar på tråden Juli 2010
  • sarahkka76

Apropå solisterna, ska ni ge ngn gåva till dem? På ngt sätt så känns det som att man inte borde behöva med tanke på att man betalar för deras jobb redan.
    Vad kan man ge sin vf?

• KatjaB

ska man ge nåt till sin vigselförrättare?

det hade jag inte haft en tanke på, jag trodde de skulle ha ersättning ifall de får åka en bit bara.

Jag tänker såhär, får någon lön så får de ingen extra present, är det däremot en tjänst från en vän så köper vi något som tack. Biobiljetter eller andra presentkort. Eller fint vin eller liknande, beroende på vad som passar personen.

• sarahkka76

katja: min vf kommer inte att ta någonting. Hon sa att hon tycker om det här med vigslar och att hon gjorde det så gärna. Hon ville inte ens ha för bensinen. Hon är pensionerad numera och gör det helt gratis. Så jag tänkte det kunde vara snällt att ge något symboliskt för gesten och kanske bjuda henne att stanna kvar under brudskålen om hon vill.

Ja, precis det är så jag tänkte ang solisterna. Ska de ha 10 tusen för att stanna en hel kväll så borde man inte behöva ge de ngt annat. Men min fråga är. Måste man bjuda de på middagen? Hur gör man? Det känns fel att be om att de ska betala för det, men å andra sidan så betalar vi mkt pengar för att de ska vara där.

• rosesarered

Vi har bokat fyratimmars fotopaket. Det blir porträttbilder, vigsel, mingel och lite av middagen.

Pris på fotografer varierar nog otroligt mycket beroende på var och vilken fotograf man väljer. Sen är det ju många som har en hobbyfotograf som tar bilder. 

En av våra största poster är just foto eftersom det är något som vi, mest jag om jag ska vara ärlig vill prioritera. 

Solister har sett priser på 2000-3000 kronor för 2-3 sånger. Inte bokat nån än dock!

Måste ju bestämma sånger först vilket inte är så lätt

• rosesarered

sarahkka76 skrev 2010-02-25 15:08:11 följande:
    katja: min vf kommer inte att ta någonting. Hon sa att hon tycker om det här med vigslar och att hon gjorde det så gärna. Hon ville inte ens ha för bensinen. Hon är pensionerad numera och gör det helt gratis. Så jag tänkte det kunde vara snällt att ge något symboliskt för gesten och kanske bjuda henne att stanna kvar under brudskålen om hon vill.Ja, precis det är så jag tänkte ang solisterna. Ska de ha 10 tusen för att stanna en hel kväll så borde man inte behöva ge de ngt annat. Men min fråga är. Måste man bjuda de på middagen? Hur gör man? Det känns fel att be om att de ska betala för det, men å andra sidan så betalar vi mkt pengar för att de ska vara där.
    Ska solisterna sjunga på kvällen också? isåfall tror jag att man får bjuda på mat också.

Men mer än så tycker jag inte att man ska behöva göra som att ge present eller så, de får ju lön för sitt arbete. En annan sak med vigselförrättaren som faktiskt ställer upp gratis.

Hmm vi har själva lite av ett dilemma. När vi träffade och bokade vår vigselförrättare på sommaren så var sambon så korkad {#lang_emotions_wink} att han i princip bjöd in vigselförrattaren till festen. Eller det var egentligen en miss från hans sida för att vi pratade om honnörsbord och då kläckte sambon ur sig att "där ska väl vigselförrättaren också sitta". Då var det försent att dra tillbaka inbjudan och hon sa till och med att hon ska skriva in det så att hon inte bokar andra vigslar samma dag. Efteråt så upplyste jag sambon om att vi inte behöver bjuda in vigselförrättaren till festen. 

Nåja iallafall så har vi skickat ut inbjudan till 80 gäster och har inte riktigt plats i budgeten för att gästantalet ska öka.. Måste man fortfarande bjuda henne? det är väl en skriftlig inbjudan som gäller och inte en muntlig.. eller vad tycker ni?

och ja det var klantigt av sambon{#lang_emotions_dreamer}

• KatjaB

Det där med maten är ju svårt, samtidigt om de är med hela dagen/kvällen så kan det ju vara svårt att ta sig iväg för att käka också.
    Betalar ni högt kuvertpris så kan ni ju bjuda på nåt annat till dem, eftersom de ändå kanske inte direkt sitter med som gäster. Macdonalds utkörning eller mackor med fyllning o dryck tex borde ju duga.
    Samma gäller fotografer som är med hela kvällen, kan tänka mig att det blir en lång dag o att man inte riktigt har tid o ta sig iväg o äta nåt.

• Korallbruden

Vi har bokat tre timmars paketet med Lindisima som fotograf. Är med under vigsel, mingel och porträtt sedan får vi ta till vännerna.

Vi skall ha någon som sjunger i kyrkan och tittar på något jättebra men allt är långt från klart och en underbar underhållare i 4-5 timmar under kvällen.

Båda dessa (förutom mat, dryck och klänning) är våra tyngsta kostnader.

• sarahkka76

roses: det är inte bestämt helt än, det beror mycket på vad vi får för pris. Vet att det kostade 10 för att de skulle sjunga och spela under hela bröllopet vilket vi inte behöver. Vi vill ha de under vigseln och sen som djs på festen. Om detta går så vet jag inte då om de stannar kvar och väntar eller om de åker iväg och kommer tillbaka till festen, det måste vi fråga de.
    Men ifall de stannar hela dagen hos oss så vet jag inte vad jag ska göra av dem, vi har nämligen fullt och det går inte in en pers till.

Ja, det där är lite knepigt. Om vf har uppfattat det som en inbjudan och redan tackat jag muntligt så känns det lite fel att dra tillbaka inbjudan.

katja: ja, precis. Men å andra sidan så betalar man så mkt pengar för att de ska jobba och så ska man betala kanske över 500kr per person mer? Det bästa i vårt fall borde vara att de åkte iväg efter brudskålen som man kan bjuda på och sen komma tillbaka till kvällen.

• KatjaB

ja, o är de där till fullpris o inte till några kompispriser så är de ju där för att jobba. Rent krasst så blir ju jag liksom inte bjuden på lunch varje dag jag går till jobbet

• källerudd

Eftersom att solisten är en "vän" till mig så får hon sitta med vid bordet under middagen..Hon är inte så nära vän att hon varit bjuden om hon inte skulle sjunga...men känns ändå fel att inte ha henne med till bords.

Vi ska erbjuda prästen att vara med på middagen/festen då även han är en vän till familjen...tycker väl sådär om det men mamma och pappa insisterar och eftersom det är de som fått fråga honom och känner honom så får han komma...

Fotografen som ska vara med hela dagen/kvällen får oxå mat, men dock inte sittande vid vårt bord(eller borde fotografen oxå sitta där??) dock får nog både hon och serverings personal samma mat, vi ska ha buffé, så känns lättare att de får samma än att fixa annat till dem...De kanske inte får både för och efterrätt dock, men hungriga ska de inte behöva vara..