• BlivandeFruPettersson

Formulering för barnfritt

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop men bebisar som fortfarande ammas får naturligtvis komma med. Nu har jag dock kört fast totalt på hur man ska formulera detta i inbjudan, så att det på ett vänligt men tydligt sätt framgår att barn som inte behöver mamma för mat får stanna hemma. Antingen blir det en lång, lång utläggning eller så låter det bara barskt. Någon som kan hjälpa mig att formulera vårt önskemål på ett bra sätt?

• Svar på tråden Formulering för barnfritt
  • laris

Vi hade "bröllopsfesten är barnfri".

• laris

oj det blev fel... "bröllopfesten är barnfri med undantag för ammande barn"

• CeKe

Vi hade: Barn är varmt välkomna till kyrkan. På kvällen är det fest för våra vuxna vänner. Ammande barn är givetvis välkomna.

• vinningabo

Vi älskar barn, de är en gåva
    men denna kväll får de stanna hemma och sova
    Om de bröstet måste amma
    får de givetvis följa med sin mamma

Den kommer vi att ha.

• SnowFairy

Vi älskar barn, de är en gåva men ikväll får de stanna hemma och sova
    En lång middag med tal är inte deras förstahands val
    Så under denna vuxna akt har de roligare hos sin barnvakt
    Men om man bröstet måste amma får man givetvis följa med sin mamma

Barn är en gudagåva, men idag får de stanna hemma och sova.
    Är man liten och behöver tröst, och det enda som hjälper är mammas bröst.
    Självklart så gör vi då undantag, för detta är ju ingen lag.

Nu är det ett tag kvar tills vi ska skriva våra inbjudningskort, så vi får se om vi tar någon av dessa eller skriver något eget.

• Sebastiána
    laris skrev 2009-12-09 16:56:59 följande:
    oj det blev fel... "bröllopfesten är barnfri med undantag för ammande barn"
    Det räcker väl att skriva så? Hur många tror att man hatar barn bara för att man vill ha en barnfri bröllopsfest? Och de flesta fattar väl ändå att barn inte gillar långa middagar med en massa tal?

Eller?
  • Casmel

Vi tänkte skriva så här:

Barn är underbara men har roligare hos barnvakt om detta går att ordna

• CeKe

Nejnej, räkna inte med det! Det verkar va viktigt det där med att barnen ska med på det hela.. höhö.. Hoppas jag aldrig kommer tappa vettet, även om jag blir mamma ngn gång. Vet flera som tycker det är självklart att deras små ska va med...

Sebastiána skrev 2009-12-10 11:23:00 följande:
    Och de flesta fattar väl ändå att barn inte gillar långa middagar med en massa tal?Eller?
  • Sophie100710

Jag har barn, och skulle jag bli bjuden på bröllop så skulle jag göra allt för att få barnvakt, men som sagt alla e ju inte lika..så man får nog skriva något bra!
    Håller själv på och funderar över detta, våra barn e ju givna men thats it förutom ammande barn då! Känns ju lite sisådär att bjuda barn eftersom ett kuvert kostar runt 400:- och så äter dom bara hälften..

• mittid

Tror inte ni ska räkna med en barnfri fest om ni uttrycker det som ett önskemål, men det kanske blir färre barn än om ni inte önskar...

Casmel skrev 2009-12-10 14:58:39 följande:
    Vi tänkte skriva så här:Barn är underbara men har roligare hos barnvakt om detta går att ordna
Svar på tråden Formulering för barnfritt