• fromheretoeternity

Vad är grejen med "ringkudde"?

Ärligt talat! Vad är grejen med att ha en ringkudde? vad ska man med den till? Var vem håller i den? Ligger den framme på altaret? Står prästen sen och knyter upp banden eller?
    Jag förstår verkligen inte!

För ett par veckor sedan skulle jag prova brudklänningar och innan jag gick sa butiksägarinnan:
    -"Men om du köper hos mig får du låna en ringkudde GRATIS!!!"

Jag vill absolut inte kritisera med detta inlägg utan bara försöka förstå er som ska ha ringkuddar.

• Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?
  • KatjaB

Burre Präst skrev 2009-12-10 22:05:45 följande:

Bara för att stämma i bäcken vill jag påpeka att vid kyrkliga vigslar får man inte ha hunden med sig in i kyrkan.
    nej, och tur är väl det.. min sambo tyckte att vår hund skulle vara med på festen *host* eeh. tror varken vi, våra gäster eller vår stackars hund tycker det är så kul
  • Burre Präst
    fromheretoeternity skrev 2009-12-10 22:06:59 följande:
    Hahaha!!! Är det sant? Inte ens på begravningar?Men du BurrePräst, har du varit med om att folk har ringkuddar? Är detta vanligt? Hur gör folk annars? Har man ringen i mannens ficka eller har prästen den från början?
    Nej, man får inte ens ha med sig hunden in på en begravning och detta av både allergiska och teologiska skäl. Ledarhundar är förstås undantagna, men de är heller inte husdjur utan hjälpmedel.

Vad gäller ringkudde så har jag bara varit med om det en enda gång och det var på ett bröllop av det mer överdrivna slaget, med 5 par tärnor och marskalkar och viss diskussion mellan bruden och mig om hon skulle få gå in med sin pappa (hon gav med sig till sist). En av släktingarna, en liten treårig gosse utstyrd i kostym, skulle bära fram ringarna och för att han inte skulle tappa bort dem hade han en kudde. Och för att han inte skulle tappa dem var de fastknutna på kudden. Detta ledde till lite trassel vid altarringen när jag skulle knyta upp den mycket konstfärdiga rosetten.

Hade den bruden hört sett en film med en pudel som bär fram ringarna misstänker jag att hon hade velat göra så också.

Det allra vanligaste, och enklaste, är att brudgummen har ringarna i en ask i fickan. Är brudgummen nervös och benägen att tappa bort saker kan marskalken ta hand om asken.
  • KatjaB

Burre Präst skrev 2009-12-11 13:36:55 följande:

Nej, man får inte ens ha med sig hunden in på en begravning och detta av både allergiska och teologiska skäl. Ledarhundar är förstås undantagna, men de är heller inte husdjur utan hjälpmedel.Vad gäller ringkudde så har jag bara varit med om det en enda gång och det var på ett bröllop av det mer överdrivna slaget, med 5 par tärnor och marskalkar och viss diskussion mellan bruden och mig om hon skulle få gå in med sin pappa (hon gav med sig till sist). En av släktingarna, en liten treårig gosse utstyrd i kostym, skulle bära fram ringarna och för att han inte skulle tappa bort dem hade han en kudde. Och för att han inte skulle tappa dem var de fastknutna på kudden. Detta ledde till lite trassel vid altarringen när jag skulle knyta upp den mycket konstfärdiga rosetten.Hade den bruden hört sett en film med en pudel som bär fram ringarna misstänker jag att hon hade velat göra så också.Det allra vanligaste, och enklaste, är att brudgummen har ringarna i en ask i fickan. Är brudgummen nervös och benägen att tappa bort saker kan marskalken ta hand om asken.
    hahah, vilket spektakel till bröllop
  • nennesjuttioåtta

finns det något töntigare än ringkudde??!

whyyyhhhyyyyhyyyyyy?

Vår präst var så förutseende så när han öppnade portarna till oss så tog han hand om ringen.

• Sebastiána

Bara för att stämma i bäcken vill jag påpeka att vid kyrkliga vigslar får man inte ha hunden med sig in i kyrkan.
    ...men man får ha den med sig in i himlen
  • lecaroline

Är det bara jag som läste om pudeln som tog adjö av sin husse i kyrkan. Man får tydligen om man är kändis

fromheretoeternity skrev 2009-12-10 22:06:59 följande:
    Hahaha!!! Är det sant? Inte ens på begravningar?Men du BurrePräst, har du varit med om att folk har ringkuddar? Är detta vanligt? Hur gör folk annars? Har man ringen i mannens ficka eller har prästen den från början?
  • lecaroline

Jag tycker personligen att ringkudde är urlöjligt och svindyra.
    Om man skulle ha allt som försökte prackas på en för att det är bröllop så skulle man inte ha råd att ha några gäster sedan..
    man får sålla som man vill och ha det man tycker mest om.

Jag gjorde faktiskt mina egna rosenblads korgar. Köpte brödkorgar runda, knötfast 2 tvinnade grenar och så en massa tyll runt med röda rosetter
    Bara fantasin finns så kan man hitta på mycket

• Soldemor

Jag brukar rekommendera mina brudpar, att marskalken skall ha ringarna lösa i en ficka (som är hel! . Finns ingen marskalk att då brudgummen har de i egen ficka. Ryser vid tanken på ringkuddar, eller sköldpaddor som ringbärare el något liknande!

• Imma

Vår marskalks (min mans marskalk kanske det är) hade våra ringar på sitt lillfinger för att han var rädd att tappa bort dem under första delen av vigseln. Gissar att vi antagligen dragit på oss typ 1000 års olycka pga detta.

Burre Präst skrev 2009-12-11 13:36:55 följande:

Det allra vanligaste, och enklaste, är att brudgummen har ringarna i en ask i fickan. Är brudgummen nervös och benägen att tappa bort saker kan marskalken ta hand om asken.
  • Imma

Det såg förresten väldigt roligt ut när prästen bad om ringarna och han tog av sig dem för att lämna till prästen. Lite som att jag bytte ut honom mot en ny man där i kyrkan.

Imma skrev 2009-12-11 16:21:09 följande:
    Vår marskalks (min mans marskalk kanske det är) hade våra ringar på sitt lillfinger för att han var rädd att tappa bort dem under första delen av vigseln. Gissar att vi antagligen dragit på oss typ 1000 års olycka pga detta. Burre Präst skrev 2009-12-11 13:36:55 följande:
Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?