fromheretoeternity skrev 2009-12-10 22:06:59 följande:
Hahaha!!! Är det sant? Inte ens på begravningar?Men du BurrePräst, har du varit med om att folk har ringkuddar? Är detta vanligt? Hur gör folk annars? Har man ringen i mannens ficka eller har prästen den från början?
Nej, man får inte ens ha med sig hunden in på en begravning och detta av både allergiska och teologiska skäl. Ledarhundar är förstås undantagna, men de är heller inte husdjur utan hjälpmedel.
Vad gäller ringkudde så har jag bara varit med om det en enda gång och det var på ett bröllop av det mer överdrivna slaget, med 5 par tärnor och marskalkar och viss diskussion mellan bruden och mig om hon skulle få gå in med sin pappa (hon gav med sig till sist). En av släktingarna, en liten treårig gosse utstyrd i kostym, skulle bära fram ringarna och för att han inte skulle tappa bort dem hade han en kudde. Och för att han inte skulle tappa dem var de fastknutna på kudden. Detta ledde till lite trassel vid altarringen när jag skulle knyta upp den mycket konstfärdiga rosetten.
Hade den bruden hört sett en film med en pudel som bär fram ringarna misstänker jag att hon hade velat göra så också.
Det allra vanligaste, och enklaste, är att brudgummen har ringarna i en ask i fickan. Är brudgummen nervös och benägen att tappa bort saker kan marskalken ta hand om asken.