• fromheretoeternity

Vad är grejen med "ringkudde"?

Ärligt talat! Vad är grejen med att ha en ringkudde? vad ska man med den till? Var vem håller i den? Ligger den framme på altaret? Står prästen sen och knyter upp banden eller?
    Jag förstår verkligen inte!

För ett par veckor sedan skulle jag prova brudklänningar och innan jag gick sa butiksägarinnan:
    -"Men om du köper hos mig får du låna en ringkudde GRATIS!!!"

Jag vill absolut inte kritisera med detta inlägg utan bara försöka förstå er som ska ha ringkuddar.

• Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?
  • Soldemor
    Imma skrev 2009-12-11 16:21:09 följande:
    Vår marskalks (min mans marskalk kanske det är) hade våra ringar på sitt lillfinger för att han var rädd att tappa bort dem under första delen av vigseln. Gissar att vi antagligen dragit på oss typ 1000 års olycka pga detta. Burre Präst skrev 2009-12-11 13:36:55 följande:
    Tänk vilken tur att vi inte håller på med skrock i svenska kyrkan!
  • Imma

Nej, jag vet. Och inte jag heller.

Soldemor skrev 2009-12-11 16:33:28 följande:
    Tänk vilken tur att vi inte håller på med skrock i svenska kyrkan!
  • 090208

Vaaa??!! Men det ar ju MITT brollop!!!

Sorry, kunde inte lata bli...
    Burre Präst skrev 2009-12-10 22:05:45 följande:

Bara för att stämma i bäcken vill jag påpeka att vid kyrkliga vigslar får man inte ha hunden med sig in i kyrkan.
  • 090208

HEJA DIG!!!

Burre Präst skrev 2009-12-11 13:36:55 följande:

och viss diskussion mellan bruden och mig om hon skulle få gå in med sin pappa (hon gav med sig till sist).
  • 090208

GaaaHaaaHaaa!!!

Soldemor skrev 2009-12-11 15:15:30 följande:
    eller sköldpaddor som ringbärare el något liknande!
  • Julibrud och nästan 30

Vi kommer att ha ring kudde eftersom vi inte kommer att ha tärna eller bestman så vår dotter 2 år kommer att få ge oss ringarna som befinner sej på kudden ;)

• KatjaB

Julibrud och nästan 30 skrev 2010-01-14 02:00:11 följande:

Vi kommer att ha ring kudde eftersom vi inte kommer att ha tärna eller bestman så vår dotter 2 år kommer att få ge oss ringarna som befinner sej på kudden ;)
    jag skulle aldrig låta vår tvååring ta hand om någon mer värdefull ring än möjligen en fantomenring Hon skulle garanterat under ett oövervakat ögonblick ha lirkat loss ringen, tappat den någonstans eller lagt den på ett ställe som visar sig vara omöjligt att hitta, och om det vore så att hon skulle lyckas med konststycket att ha ringen kvar, så skulle hon anse att den var hennes och bli väldigt sur när hon inte fick tillbaka den
    Er tvååring kanske är mer amerikanskt bröllop-vänlig
  • fromheretoeternity
    KatjaB skrev 2010-01-14 08:30:55 följande:
    Julibrud och nästan 30 skrev 2010-01-14 02:00:11 följande:jag skulle aldrig låta vår tvååring ta hand om någon mer värdefull ring än möjligen en fantomenring Hon skulle garanterat under ett oövervakat ögonblick ha lirkat loss ringen, tappat den någonstans eller lagt den på ett ställe som visar sig vara omöjligt att hitta, och om det vore så att hon skulle lyckas med konststycket att ha ringen kvar, så skulle hon anse att den var hennes och bli väldigt sur när hon inte fick tillbaka den Er tvååring kanske är mer amerikanskt bröllop-vänlig
    Haha! Eller kanske svälja den Kul att tillbringa bröllopsdagen på akuten
  • Jessika81

När Kungen och Drottningen gifte sig hade de ringen på en kudde (som jag såg på TV häromdagen:))

• Sebastiána
    Jessika81 skrev 2010-03-10 14:41:05 följande:
    När Kungen och Drottningen gifte sig hade de ringen på en kudde (som jag såg på TV häromdagen:))
    Såg jag också. Det var visst en brasiliansk sed och det kan man ju förstå att de ville ha med med tanke på Silvias brasilianska bakgrund.
  • Jessika81
    Sebastiána skrev 2010-03-10 14:59:59 följande:
    Såg jag också. Det var visst en brasiliansk sed och det kan man ju förstå att de ville ha med med tanke på Silvias brasilianska bakgrund.
    Precis. Men jag kan ju tänka mig att det blev lite poppis här efter det :)
Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?