• Sebastiána

Varför säger man 'caketopper'?

Jag irriterar mig så vansinnigt på det ordet! Det känns inte som ett låneord som passar in sådär jättebra i det svenska språket. Saken är ju också den att det det står för inte är nytt. Folk hade brudpar på tårtan även innan det orden började användas. Vad kallade man den dekorationen då?

• Svar på tråden Varför säger man 'caketopper'?
  • Aleta

Varför inte recept, eller sammanstättning t ex?
    "Nu med nytt recept!"
    Låter mycket bättre tycker jag.

didis skrev 2009-12-14 17:00:38 följande:
    Är inte den försvenskade varianten "formel", i pluralis "formler"? Men det är väl en matematisk term.Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag kör en frisk blandning mellan svenska, latin och försvenskad latin på jobbet, klassisk latin är inte riktigt min grej.
  • tomlinn

för att folk tycker det låter exotiskare och säljer bättre, gissar jag.

typ som Ruccola, som förut hette Senapskål på svenska, och Gojibär som odlas under namnet Bocktörne...

iofs är caketopper också ett mer exakt ord än tårtdekoration, som ju kan vara allt från grädde och färska jordgubbar till avancerade prylar i plast.

• 090208

Jasa, ar det deeet det betyder..?

Varfor sager man bestman???

Imma skrev 2009-12-14 15:45:59 följande:
    Varför säger man "favors" istället för presenter till gästerna.
  • Aleta

För att man inte kan svenska?

090208 skrev 2009-12-15 12:47:31 följande:
    Varfor sager man bestman???
  • Soldemor
    Aleta skrev 2009-12-14 16:47:46 följande:
    Caketopper = tårtdekoration.Mitt ABSOLUTA hatord är "formula". Ett helt obegripligt ord som absolut inte passar in alls.Jag kräks på alla: "Nu med ny förbättrad formula." Vad betyder det? Uääääk.
    Recept, kanske...löjligt är det i vilet fall som helst!
  • Andreas flicka

Det där med bestman irriterar jag mig också på. Då kan man ju lika gärna börja kalla tärnan för bridesmaid, eller?

På samma sätt stör jag mig otroligt på att många verkar ha glömt bort hur lätt det är med genitiv-s i Sverige, man sätter helt enkelt på ett s, utan apostrof, i slutet av ordet/namnet - vid förkortningar används kolon.

Gallerian här bredvid där jag bor hade inte en "önskelista" inför jul i sin reklam, utan en wishlist och alltså inte en wish list som det egentligen ska skrivas. Ska man använda engelska kan man väl åtminstone se till att det blir rätt.

• 090208

Och varfor i H-E sager man blogg???? Na men allvarligt, heter det inte dagbok?? Eller? Vad ar skillnaden?

Allt engelskt nar det finns ett svenskt ord ar urlojligt!! Pa min lokala McDonald's sa jobbar det bara team members, supervisors och sa en manager. Ar det likadant pa alla? *spyyy*

• Andreas flicka

Jo, men du det är ju så mycket coooolare (!) om man har en titel på engelska, plus att man blir mycket mycket viktigare också...

• timonb2
    Sebastiána skrev 2009-12-14 16:56:01 följande:
    Gillar förresten inte heller när folk säger resumé istället för CV eller meritförtecknning. Resumé betyder ju något helt annat på svenska.
    Cv ( Curicilum Vitae) är ju oxå ett lånat ord,,,,, merfitförteckning skall det heta på "ren Svenska"..
    det jag menar är att MÅÅÅÅNGA ord vi använder varje dag som vi tror är "svenska" ofta "lånade" eller ihopsatta från andra språk-- det funkar så.... vem vet- om jorden kever tillräckligt länge kanske vi har ett enda språk på hela jorden???
  • Andreas flicka

I omgångar har svenskan inte varit fin nog. På Gustav III:s tid var franska på modet (i alla fall vid hovet). Vi har ju många franska låneord och många ord och uttryck från latinet. Så visst, ser man saken ur ett historiskt perspektiv är det som händer nu med engelskan inte så konstigt. Man kanske kan kalla det utveckling.

Det störta "hotet" mot språket idag är enligt min åsikt att det skrivna och det talade språket "går ihop" i allt högre grad. För mig är det ibland svårt att förstå en text som är skriven i talspråk, kanske är detta inte ett problem för en yngre generation?

T.ex. användandet av ordet dom, istället för de och dem, mej istället för mig, de istället för det, å istället för och, osv. Inga punkter, inga komman, ingen stor bokstav i början av meningar. För mig blir texten obegriplig.

Svar på tråden Varför säger man 'caketopper'?