• Mamli

Just nu vill ja verkligen bara sjunka under jord..

Jag måste få skriva av mig, nu är jag ju gift men tycker om sidan för mycke för att sluta vara inne här.

Jag har jobbat inom vården som timasntälld..jag hatar de och mår så fruktansvärt dåligt av de.
    Så när de kom en annons i tidningen att risörer sökes blev jag så glad, jag har gått skolan men blev gravid så ja missa lärlingstiden. Blev anställd, bara 3dagar i veckan med 70kr/timmen varav en dag är praktikdag utan lön. Men de gjorde inget för jag får äntligen göra de jag älskar!

Idag fick jag sparken, efter 3dagar!
    Hon tycker inte ja kunde tekniken så de skulle bli för mycke jobb att behöva kolla mig, hon tyckte även jag var för osäker och att ja inte drog in pengar.

Jag har vart mest fullbokad av alla frisörer där, jag vet att ja är grym på att klippa och är otroligt duktig, de visar mina betyg från skolan. HON sa att ja skulle klippa gratis denna veckan för att komma in i de, hur kan ja då dra in pengar??

Ja är så ledsen, de här var min dröm..och nu är den borta. Känner mig lurad, och arg för hon försökte skylla på mig! När hon visste hur allt låg till, att de va för länge sen jag gick ur skolan m.m.... de visste hon!

vet inte va ja ska göra nu...dagen före juklafton, min största dröm...fan..

• Svar på tråden Just nu vill ja verkligen bara sjunka under jord..
  • MaryMarch

Hej Mamli och grattis till att nu ha blivit fru
    Tycker det låter som att salongen ville ha billig arbetskraft, oseriöst. Om du nu är anställd + får praktik så kan hon ju inte förvänta sig att du ska dra in pengar åt salongen direkt.
    Deppa inte utan sök vidare tills du hittar en schysst arbgivare som du kan visa vad du går för.
    Kram och God Jul!

• Chris24

Men om hon säger något sånt för att sparka dig och det faktiskt inte är sanningen, vill du verkligen jobba för henne då? Jag tycker du ska ta det lugnt nu, njuta av att vara nygift och jul imorgon och se detta som en stängd dörr för en annan att öppnas för dig.

Jag förstår du blir sjukt ledsen för det är nåt du vill jobba med men det kommer, ska du se! Du är ju värd betydligt bättre jobb och chef framför allt om du älskar ditt jobb så mycket o dessutom jobbar gratis liksom

• Mamli

inte lätt att njuta!
    Har försökt få jobb som frisör över ett år och äntligen fick ja chansen! Jag ska flytta och har barn, hur ska jag ha råd?

Jag jobbade inte gratis, jag fick lön, ja skulle klippa gratis första veckan och sen säger hon att ja inte drar in pengar åt salongen. allt var bara så skumt, min största dröm är helt borta, de va min chans..ja har inga kontaket, jag vill verkligen inte tillbaka till vården.

• lolca

Man ska alltid, alltid skriva på ett avtal. Då kan de inte sparka en hur som helst.

• Mamli

gjorde de, en prövotid på max 6månader.

• didis

Hårt. Jag tycker ändå du ska njuta av julen och ta tag i detta i januari.

Antingen är det som du säger - att du är skitduktig och då finns det nya möjligheter hos någon annan frisör vars personlighet du går bättre ihop med.

Eller också har hon en poäng - du kanske är ringrostig eller inte tillräckligt säljande och då får du jobba på det. Kanske rentav praktisera utan lön enbart för att komma in någonstans.

I vilket fall - det här säger ingenting om vare sig framtiden eller hur du kommer att lyckas som frisör. Bara att bryta ihop och komma igen!

Finns det ingen möjlighet att göra lärlingstiden nu istället och få någon ersättning för det?

• JustMeAndMyLove

Jag vet att komvux har ett "lärlingsprogram" som ger än rätt till CSN-bidrag och lån. Du finner själv en plats hos en frisör och ansöker sen via komvux studievägledare, de tillåter 1 års lärlingstid. Du kanske bara behöver några månader?
    Det är tajt att leva på CSN och inge kul med lån men det kan vara värt det i långa loppet om man har det som dröm.
    Min M ska göra det nästa år fast som florist, hon är helt utan utbildning men en lärlingstid på 1 år kan ändå ge jobb säger de :)

Man kan ansöka när som helst under året och behöver inte gå andra kurser så det är inga bestämda terminer.

Ge i alla fall inte upp! Det kan ta tid att nå fram till sina drömmar, men det är värt det :)

Kram

• May2010

ge inte upp! vill du bli frisör så är det klart du ska bli det!

• Robi10

Ge inte upp! Jag har också kämpat i några år för att förverkliga min dröm och jag vet att jag kommer att göra det. Jag tror att den salong förkänner inte dig.

• Vinröd

Det låter smått olagligt att sparka någon på det viset efter tre dagar.

Att gå som lärling en tid, som JustMeAndMyLove skrev, verkar ju vara en bra idé.
    Kanske kan du träna på kompisar och familj också?

Ge inte upp, det finns fler chanser!

• saga 2010

Mamli> Jag har varit med om en liknande situation och jag vet precis hur du känner. I april fick jag anställning på en myndighet. Jag hade 6 månaders provanställning och trives mycket bra på min arbetsplats med både arbetsuppgifter och kollegor. Prick 14 dagar innan min anställning skulle gå över till en tillsvidareanställning fick jag reda på att jag inte skulle få fortsätta. Min så kallade chef hade inga hållbara argument till varför jag inte fick fortsätta. Det enda hon hade att säga var att jag hade frågat om semestervillkoren, att jag hade frågat om hur det skulle bli med sommarsemestern... något jag anser vara en självklarhet och rättighet att veta då man börjar på en ny arbetsplats. Sen tyckte hon att jag pratade för lite på våra morgonmöten... That´s it... Gissa om jag blev chockad. Mina kollegor gick i taket. Vi ringde till facket, men de kunde inget göra eftersom de informerat mig 2 veckor innan provanställningen upphörde. Detta var bara en rad av händelser som skedde, bland annat så sa hon att jag kunde gå med omedelbar verkan om jag ville. Detta var precis vad de ville att jag skulle göra för att det skulle verka som om jag hade gjort något fel. Just därför gick jag tillbaka till jobbet mina sista dagar och såg chefen i ögonen varje dag. Jag vet att gjorde ett jätte bra jobb, var omtyckt av mina kollegor mm så jag vägrade låta dem knäcka mig. Samtliga team engagerade sig för min skull och tyckte det var ofantligt obehagligt det som hände. Vissa kom fram till mig och sa att de hade tappat förtroendet för ledningen. Sista dagen på jobbet hittade min chef dessutom på en ursäkt för att inte behöva vara på jobbet och tacka av mig, vilket mina kollegor gjorde. Hon kunde inte gå med rak rygg och stå för sitt beslut. Det hela var väldigt skumt och otäckt. Jag kan verkligen förstå dina känslor. Jag mådde fruktansvärt dåligt av detta och kan göra det fortfarande. Självförtroendet får en rejäl törn även om man vet att man är jätte duktig på det man gör och inte gjort nåt fel. Jag vet inte hur du känner, men för mig har det varit väldigt jobbigt att prata om, nästan generande. Det är drygt 2 månader sedan detta hände...

• 090208

Men chefen ar ju bara 1 enda manniska. Om det ar sa manga andra som tycker om er sa ska ni tanka pa dom tycker jag.

• Rufsas

Be alla dessa kassa chefer googla begreppet Employer Branding och lära sig ett och annat.

• Samarin

För ca 2 år sedan var jag arbetslös, men så fick jag ett tips om ett jobb på en liten restaurang som servitris. Ja tänkte jag, varför inte?! Men kärringen (chefen) där, var helt kass! Hon ville att jag skulle provjobba jag vet inte hur länge. Ingen lön fick jag, och när jag undrade om helger och lediga dagar fick jag svar att "här jobbar vi alla dagar i veckan". Jag hann aldrig äta lunch och jag hann knappt gå på toa. Jag vet inte om det är så på alla restauranger (jag förstår att det är stressigt), men detta var under så all kritik så jag sa upp mig med omedelbar verkan. Inga papper eller så var skrivna som tur var.
    Nu arbetar jag på en Kvinnoklinik och det är fantastiskt!
    Lycka till Mamli med jobbsökandet, och ge inte upp!!

• LovelyLove

Men du jobbade 3 dagar, så vad spelar det för roll om du var mest bokad? DEt vetyder tyvärr ingenting.
    Jag tycker du ska ta åt dig av kritiken, uppenbarligen så saknar du den erfarenheten som man får under lärlingstiden.
    LÄrlingstiden är till för att man ska komma in i det hela, och är du duktig i allafall så är ju det bara ett plus!

Om det är ditt drömjobb så tycker jag att du ska försöka få en lärlingsplats, eller betald praktik av arbetsförmedlingen, så att du får in den rätta tekniken.

Verkar lite konstigt att det är flera som lyfter på ögonbrynen åt att man ska provajobba lite.
    Om man provjobbar en dag, eller två utan betalning så har man ju möjlighet att bedöma den man ska anställa.
    Frisören gjorde en miss helt enkelt, för hade hon gjort det hade du ju ändå fått gå.

JAg vet att det låter elakt, men så är ju verkligheten.

Ta till vara på kritiken du fått och gör ngt extra bra utav det.

Om du hade SKRIFTLIGT på att du hade en prövotid på 6 månader så har du haft det, DOCK så kan hon ha skrivit in att du kan gå utan ngn uppsägningstid.
    DÅ är det inte olagligt.

Lycka till, jag hoppas du hittar ngt annat och att du slutligen får jobba som frisör!

• 090208

Kan halla med ovanstaende till en viss del men jobba ALDRIG gratis!!

Svar på tråden Just nu vill ja verkligen bara sjunka under jord..