• pandis81

kört fast med programmen....

Jag har kört fast stenhårt med våra program, både fest och vigsel.

Vad ska man ha med i festprogrammen??
    Vilket program ska man göra dom i.??
    Det känns som om jag inte ens har rätt program på datorn.

Jag får verkligen inte till det,
    SNÄLLA
    är det någon som kan hjälpa mig med det här, jag skulle vara den personen evigt tacksam i så fall.
    Jag börjar verkligen få panik över det här med programmen och jag vill få dom ur världen.

SNÄLLA SNÄLLA NÅGON.

• Svar på tråden kört fast med programmen....
  • Martinaa

Vad är det som är fel eller som inte fungerar? Kan försöka hjälpa till...

• EmMagnus

Jag hänger på lite här, jag har en Mac-dator som jag har haft i ett par veckor. Jag har aldrig jobbat med mac innan så jag behöver lite tips. Var gör jag smidigast festprogrammen i Mac?

• Martinaa

Överlåter EmMagnus fråga till nån annan för Mac är inte mitt område.

• Trasan99

De flesta program finns även för Mac nuförtiden. Jag kör Office-paketet på min Mac, men har inte Publisher.... Vet inte hur jag ska göra ännu.... (Min m2b är datasnubbe, så jag överlåter åt honom när det är dags.)

• CeKe

pandis: det finns ett alternativ att du själv ställer in sidformat, dvs vilka mått du vill ha. Jag höll också på att bli tokig innan jag hittade det. Det fanns säkert nåt fungerande alternativ för det jag hittade, men att göra mitt eget funkade för mig =)

Sen när du väl fått till det, hittat att du vill ha broschyr och vilket format, så är det bara att skriva på. Programmet håller själv koll på sidnr etc, så det kommer se ut exakt så som du skriver, dvs sida efter sida.

lycka till!

EmMagnus: Jag kan inte heller mac, så kan inte hjälpa till där...

• pandis81

okej. nu har jag kommit så långt att jag har ett papper framför mig. som är en stående a4.

Men jag ska ju ha ett vikt a4 på höjden.
    Så att det blir långt och smalt.
    Kan man ställa in dom inställningarna direkt så att man vet vad man har att jobba på??

• Martinaa

Självklart. Repeterar mitt inlägg ovan:
    Öppna programmet, öppna upp ett tomt papper och gå sedan in i Utskriftsformat i Arkiv-menyn. Välj Broschyr till vänster, och stående till höger. Skulle det inte vara inställt på A4 redan så kan du ändra det under fliken Skrivare och Papper i samma dialogruta. Done!

• pandis81

okej jag tror jag har gjort så. men man har ju ingen markering i mitten för det..
    bara så att man vet hur mycket man har på varje sida att jobba med så att det inte hamnar för långt åt ena sidan tänkte jag

• Martinaa
    pandis81 skrev 2010-01-12 19:37:51 följande:
    okej jag tror jag har gjort så. men man har ju ingen markering i mitten för det.. bara så att man vet hur mycket man har på varje sida att jobba med så att det inte hamnar för långt åt ena sidan tänkte jag
    Hur menar du? Marginaler?
  • pandis81

nä men att man märka ut mitten på sidan..
    så att man vet vad man har att jobba med. för när man får upp ett tomt papper så är ju det som en hel a4 inte högt och smalt. som jag vill ha det.

• Martinaa

Detta är alltså mittuppslaget av fyra sidor nu, förstasidan består ju bara av ett halvt papper så du tänker på det.

• pandis81

sådär får inte jag hur jag än försöker...
    jag fattar inte vad jag gör för fel .

Martinaa skrev 2010-01-12 19:48:37 följande:
    Men då har du ju inte det dubbelvikt än, i broschyrformat. Så här ska det se ut.i108.photobucket.com/albums/n38/Tina927/Other...Blev lite liten bild nu, Photobucket förminskade den visst, hoppas du ser ändå.
  • pandis81

jag får det inte att se ut så hur jag än gör...
    jag ger upp helt ärligt alltså

• Martinaa

Såja, nu ska vi lösa det här!
    Gör du som jag skrev ovan så ska det se ut så här. Efter att du har valt Broschyr, samt stående papper och klickat på OK så dyker det upp en ruta som frågar om du vill infoga sidor autmatiskt, svara JA där.

Nere i vänstra hörnet har du sedan dina sidor. Första sidan är ju halv, men om du klickar på uppslaget för sida 2 och 3 ser det ut som bilden jag hade ovan.

Vad är det som är fel? Hur ser det ut hos dig?

• pandis81

okej nu börjar jag om från början..
    för det blir inte så och det kommer inte upp någon ruta som frågar om jag vill ha automatiskt..

nu öppnar jag programmet

• pandis81

när jag öppnar programmet så får jag upp en sida som har dom olika valen av broschyr,inbjudningar till vänster och så har jag symboler för dom rakt fram

då väljer jag broschyr

• pandis81

då får jag fram olika designer rakt fram och anpassa till höger

• pandis81

är det a4 stående som jag ska välja

Svar på tråden kört fast med programmen....